وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » جزئیات طولانی‌ترین ماه گرفتگی زندگی خود را بخوانید

تاریخ انتشار : 1397/05/05 - 15:29

جزئیات طولانی‌ترین ماه گرفتگی زندگی خود را بخوانید

صدای استرالیا – صبح فردا شنبه 28 جولای زمانی است که می‌توانید طولانی‌ترین ماه گرفتگی زندگی خود را ببینید.

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن در استرالیا

صدای استرالیا – صبح فردا شنبه ۲۸ جولای زمانی است که می‌توانید طولانی‌ترین ماه گرفتگی زندگی خود را ببینید.

این ماه گرفتگی که طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۰ و ۲۱ است برای ساکنان استرالیا و برخی دیگر از نقاط جهان قابل رویت است و نادر بودن این پدیده طبیعی باعث شده است تا توجهات بسیار زیادی به آن جلب شود.

این ماه گرفتگی از آن جهت طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن نام گرفته است که مدت زمان ماه‌گرفتگی کامل یک ساعت و ۴۳ دقیقه خواهد بود.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس نجوم  با اعلام اینکه ماه گرفتگی پدیده طبیعی بوده است که از قرار گرفتن ماه در سایه زمین حادث می‌شود، گفت: به دلیل جوی که به دور زمین وجود دارد، ماه در خسوف، قرمز رنگ دیده می‌شود در واقع امواج بلند طیف خورشید که به رنگ قرمز هستند از جو زمین عبور می‌کنند و موجب دیده شدن ماه در ماه گرفتگی به رنگ قرمز می‌شوند.

ماه گرفتگی طولانی بعدی چه سالی اتفاق می افتد؟

وی یادآور شد: اگر تماشای این ماه گرفتگی را کسی از دست بدهد تا ۷ سال دیگر نمی‌تواند ماه گرفتگی را با چشم تماشا کند همچنین تا سال ۱۴۸۴ هجری شمسی ماه گرفتگی کلی که به این میزان طولانی باشد، نداریم.

این کارشناس نجوم به آخرین ماه گرفتگی‌های طولانی که رخ داده است، اشاره کرد و گفت: آخرین ماه گرفتگی طولانی که ۱۰۰ دقیقه بوده، ۲۵ خرداد سال ۹۰ رخ داده و آخرین ماه گرفتگی قرن ۲۰، ۲۶ تیر سال ۱۳۷۹ به مدت ۱۰۶ دقیقه به وقوع پیوسته است.

تماشای سیاره سرخ را در هنگام ماه گرفتگی از دست ندهید

این کارشناس نجوم عنوان کرد: هنگام وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن، سیاره مریخ به مقابله با زمین می‌رسد و در نزدیک‌ترین فاصله با سیاره ما قرار می‌گیرد و به همین دلیل در پرنور‌ترین حالت خود قرار دارد به همین دلیل افزون بر ماه گرفتگی می‌توان سیاره مریخ را در پایین ماه رصد کرد.

وی به علاقه‌مندان برای تماشا و رصد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن توصیه کرد: برای رصد بهتر این پدیده جذاب و دیدنی علاقه‌مندان می‌توانند به خارج شهر، روستا‌ها و یا مکان‌های خارج از آلودگی سفر کنند و طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را نظاره‌گر باشند.

در تصاویر زیر که برگرفته از شبکه ۹ استرالیا هستند، می توانید زمان وقوع ماه گرفتگی در شهرهای مختلف استرالیا را مشاهده کنید:

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن در استرالیا

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن در استرالیا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه