وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » توطئه قطر علیه استرالیا برای میزبانی جام جهانی!

تاریخ انتشار : 1397/05/08 - 14:25

توطئه قطر علیه استرالیا برای میزبانی جام جهانی!

صدای استرالیا - نشریه بریتانیایی ساندی‌تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شده که قطر برای به‌دست‌آوردن میزبانی جام‌جهانی آینده، کارزاری تبلیغاتی علیه آمریکا و استرالیا (دیگرداوطلبان نامزدی این بازی‌ها) راه انداخته بود.

توطئه قطر علیه استرالیا برای میزبانی جام جهانی!

صدای استرالیا – نشریه بریتانیایی ساندی‌تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شده که قطر برای به‌دست‌آوردن میزبانی جام جهانی آینده، کارزاری تبلیغاتی علیه آمریکا و استرالیا (دیگرداوطلبان نامزدی این بازی‌ها) راه انداخته بود.

ساندی‌تایمز می‌گوید به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد هیات قطری پی‌گیر رقابت‌های میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ با یک موسسه امور روابط عمومی در آمریکا قرارداد بستند و ماموران سابق سیا، سازمان جاسوسی آمریکا، را استخدام کردند تا رقبای خود را بدنام کنند.

مهم‌ترین رقبای قطر برای میزبانی جام جهانی آمریکا و استرالیا بودند.

قطر در واکنش به این گزارش، ضمن رد اتهامات، گفته است که به طور کامل به قواعد و مقررات فیفا پایبند بوده است. مقام‌های قطری از فیفا خواسته‌اند تحقیقات مستقلی را برای رسیدگی به این اتهامات آغاز کند.

با توجه به این که فیفا یک بار در سال ۲۰۱۴ تحقیقاتی را درباره اتهامات فساد در جریان پذیرش میزبانی قطر انجام داده و این اتهامات را رد کرده بود، بعید به نظر می‌رسد که تحقیقات تازه‌ای را آغاز کند.

چه اتهاماتی علیه قطر مطرح شده؟

آن طور که در گزارش ساندی‌تایمز ادعا شده، هدف از کارزار قطر این بوده که نشان بدهد که میزبانی جام جهانی مورد حمایت فضای داخلی کشورهای رقیب نیست.

چنین کارزاری نقض قوانین داوطلبی میزبانی در فیفاست.

در سال ۲۰۱۰ قطر توانست رقبایش شامل آمریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن را کنار بزند و میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را به دست بیاورد.

قوانین فیفا می‌گوید داوطلبان میزبانی جام‌جهانی نباید “هیچ اظهارنظر به هر شکلی، چه کتبی و چه شفاهی، چه به نفع و چه علیه درخواست‌های دیگر اعضای اتحادیه مطرح کنند.”

هیات قطری پی‌گیر میزبانی این بازی‌ها قبلا هم به فساد متهم شده بود اما بعد از دو سال تحقیقات فیفا از این اتهام تبرئه شدند.

برخی از جنبه‌های منتسب‌شده به این کارزار قطر:

– به یک چهره آکادمیک بانفوذ ۹۰۰۰ دلار دادند تا یک گزارش منفی درباره هزینه‌های اقتصادی کلان برگزاری بازی‌ها در آمریکا بنویسد. این گزارش به رسانه‌های خبری سرتاسر جهان توزیع شد.

– در هر یک از این کشورها روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و چهره‌های شناخته‌شده‌ای استخدام شدند تا جنبه‌های منفی برگزاری جام‌جهانی در کشور خود را برجسته کنند.

– گروهی از مربیان ورزشی در آمریکا استخدام شدند تا از اعضای کنگره بخواهند با برگزاری جام‌جهانی در ایالات متحده مخالفت کنند بر این اساس که بهتر این بودجه برای ورزش در دبیرستان‌های آمریکا خرج شود.

– در استرالیا تظاهرات مردمی در بازی‌های راگبی ترتیب داده شد تا با درخواست میزبانی این کشور مخالفت کنند.

– علیه افراد دخیل در پیش‌بردن درخواست میزبانی کشورهای دیگر، گزارش‌های جاسوسی جمع‌آوری شد.

روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز می‌گوید یکی از کسانی که برای هیات قطری پی‌گیر میزبانی کار می‌کرده، اسناد مرتبط را از این هیات درز داده است؛ اسنادی که ظاهرا در زمان تحقیقات قبلی فیفا در دست نبوده‌اند.

هیات قطری میزبانی ۲۰۲۲ متهم شده است که با استخدام یک موسسه امور روابط عمومی، به نام براون لوید جونز که الآن نامش تغییر پیدا کرده به بی‌ال‌جی وورلدواید، و همین‌طور به‌کارگیری تیمی از ماموران اطلاعاتی سابق آمریکا، تلاش کرده با برجسته‌کردن مخالفت‌ها در داخل ایالات متحده با میزبانی ۲۰۲۲، بگوید این کشور یکی از شرط‌های کلیدی فیفا برای اعطای میزبانی را ندارد.

قطر در دسامبر ۲۰۱۰ برنده میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد. همان زمان هم روسیه میزبانی بازی‌های ۲۰۱۸ را برد. روسیه هم سه رقیب دیگر داشت از جمله انگلستان.

تحلیل دن رون، سردبیر ورزشی در بی‌بی‌سی

یک بار دیگر میزبانی قطر از جام‌جهانی ۲۰۲۲ در مناقشه فرو رفت.

از زمان پیروزی غافل‌گیرکننده‌اش در هشت سال پیش، این کشور با سوال‌هایی مواجه شده است که چه‌طور توانسته این میزبانی را به دست بیاورد، و همین‌طور زمان‌بندی برگزاری بازی‌ها در زمستان، و هزینه انسانی بناکردن زیرساخت‌های لازم.

حالا این اتهام‌های اخیر چه نتیجه‌ای دارد؟

از یک طرف، هنوز نمی‌دانیم توضیح افراد ذکرشده در اسنادی که به دست ساندی‌تایمز افتاده، چیست. این اتهام‌ها به رخ‌دادهایی بازمی‌گردد که چند سال پیش بوده‌اند، و برخی اشاره خواهند کرد که بعید است قطر نخستین داوطلب میزبانی باشد که در مظان استفاده از عملیات اطلاعاتی و ترفندهای پنهانی قرار گرفته است.

در واقع قبلا هم ادعا شده است که انگلستان برای به‌دست‌آوردن میزبانی در سال ۲۰۱۸، علیه رقبایش جاسوسی کرد. خیلی مهم است که قطر در تحقیقات دو ساله فیفا که مایکل گارسیا وکیل آمریکایی در راس آن بود، تبرئه شد.

با این حال گریزی از گمانه‌زنی‌ها نیست که اگر اقدامات قطر نقض قوانین بوده است، مستقیما مرتب به هیات میزبانی قطر، و این‌که گارسیا از این اطلاعات تازه‌منتشرشده بی‌خبر بوده است، آن‌وقت این می‌تواند ریسک این را بالا ببرد که قطر از میزبانی ۲۰۲۲ محروم شود.

حالا که فقط چهار سال تا این تورنمنت مانده، و ده‌ها میلیارد دلار هم در آماده‌شدن برای آن خرج شده، بعید است قطر از بازی‌ها محروم شود. فیفا نگران این هم خواهد بود که اگر قطر را محروم کند، این کشور طلب زیان و خسارت کند. با این حال رهبری جدید فیفا قول داده است که پس از سال‌ها رسوایی و جنجال، اعتماد را دوباره جلب کند. پس این است که شاید احساس کند انتخابی ندارد جز این‌که یک تحقیقات جدید راه بیندازد.

قطر الآن در بحبوحه یک بحران دیپلماتیک با برخی از همسایگانش است؛ چیزی که احتمالا زمان‌بندی درز این اسناد را توضیح بدهد. و حالا که جیانی اینفنتینو، رئیس فیفا، معروف است به این‌که خیلی مشتاق حضور ۴۸ تیم در بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ است، انتشار این اتهام‌ها می‌تواند سبب فشار دوباره بر قطر شود که با حضور ۴۸ تیم موافقت کند و بخشی از بازی‌ها را به دیگر کشورهای منطقه بسپارد.

ولی کمتر از دو هفته بعد از آن‌که فیفا روسیه را بابت میزبانی جام‌جهانی تحسین کرد، برای روسای فیفا – و میزبان بعدی بازی‌ها – خیلی طول نکشید که باز هم زیر ذره‌بین بروند.

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , ورزشی
ارسال دیدگاه