وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » تورم سبک زندگی چیست؟

تاریخ انتشار : 1399/12/26 - 1:52

تورم سبک زندگی چیست؟

همه ما افرادی را در طراف خود دیده‌ایم و می‌شناسیم که پول زیادی بدست می‌آورند اما بسیاری از اوقات فقیر هستند و بعضا محتاج قرض گرفتن از دوستان و بستگان!


صدای استرالیا – آیدین جواهریان در مطلبی در وبلاگ خود با عنوان ” تورم سبک زندگی چیست؟ ” نوشت:

همه ما افرادی را در طراف خود دیده‌ایم و می‌شناسیم که پول زیادی بدست می‌آورند اما بسیاری از اوقات فقیر هستند و بعضا محتاج قرض گرفتن از دوستان و بستگان! اشتباهات مالی زیادی ممکن است وجود داشته باشد که منجر به بی پولی و حتی ورشکستگی افراد شود. اما یک اشتباه خاص می‌تواند شما را با هر درامدی و در هر شغلی و برای همیشه بی پول نگه دارد. نام این اشتباه “تورم سبک زندگی” است.

تورم سبک زندگی به بالا رفتن استانداردهای زندگی و افزایش هزینه‌ها متناسب با افزایش درآمد گفته می‌شود. به این معنا که شخص مورد نظر با بالا رفتن درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی، استانداردها و سبک زندگی خود را نیز بالا می‌برد و پول بیشتری خرج می‌کند. همه ما می‌شناسیم افرادی را که به محض ترفیع شغلی و افزایش دستمزد، یک کالا یا یک ماشین جدید قسطی می‌خرند یا به مسافرت می‌روند. ایشان بدون اینکه متوجه باشند مشغول ایجاد تورم در سبک زندگی خویش هستند !

یک نمونه که در آن تورم سبک زندگی به طور معمول رخ می‌دهد، پیدا کردن کار توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی یا مهاجرین جدید است. علیرغم هزینه مالی بسیار اندک و حداقلی در دوران دانشجویی یا اوایل مهاجرت، به محض رسیدن به اولین دستمزد، چیزهایی که روزگاری “تجمل” محسوب می‌شدند می‌توانند به راحتی تبدیل به “ضرورت” شوند و در نتیجه هزینه‌ها افزایش یابد. اجاره یک آپارتمان دو خوابه با سه هم اتاقی دیگر، برای پایین آوردن هزینه‌های مسکن و آب و برق ناگهان جذابیت کمتری خواهد داشت. فردی که تورم سبک زندگی را تجربه می‌کند ممکن است در این حالت تصمیم بگیرد به تنهایی یک آپارتمان یک خوابه اجاره کند. یا فردی که تازه مهاجرت کرده و و دوران سخت بیکاری را گذرانده ناگهان پس از پیدا کردن شغل و ایجاد یک حاشیه امن مالی (احتمالا موقتی)، شروع به خرج کردن تمام درآمد خود می‌کند و با خرسندی خود را گرفتار وام طولانی مدت یک ماشین صفر کیلومتر می‌کند بی آنکه فکر کند، سال آینده درست در همین لحظه ممکن است مجددا بیکار باشد !

اکثر فراد تمایل دارند با افزایش درآمدشان هزینه‌های خود را نیز افزایش دهند چرا که احساس می‌کنند و کم کم ایمان می‌آورند که خرید کالا و خدمات اضافی باعث خوشبختی بیشتر و بهتر شدن روحیه آنها خواهد شد. بعلاوه این دست خریدهای غیر ضروری و غلطیدن در ورطه مصرف گراییِ بی حد و حصر تبدیل می‌شود به نوعی از اعتیاد و معیار استاندارد بالای زندگی. این افراد ناخودآگاه از خرید و مصرف بیشتر احساس پیشرفت و جلو رفتن در زندگی می کند! و این درست همان بازی است که رسانه‌ها با پروپاگاندای تبلیغاتی سعی می‌کنند برای ما ایجاد کنند. در تمام شبکه‌های تلوزیونی، شبکه‌های اجتماعی، پلت‌فرمهای پخش موسیقی یا فیلم و حتی بیلبودها و صندوق‌های پستی ما عینا شاهد همین بازی هستیم. یعنی تبلیغ پیرامون خرید بیشتر- زندگی بهتر. تمرکز اصلی این بازی بر خرید کالا و خدمات است. ترفندهای بیزنسی و تبلیغاتی وسیع و پیچیده‌ای وجود دارند در این بازی که منطبق با به روز ترین دستاوردهای علم روانشناسی است.

به بیان بهتر دیگر متخصصین این بازی روانشناسان قابلی نیز هستند !

تعداد افرادی که در جامعه در دام این بازی روانی افتاده و مرتکب این اشتباه می‌شوند، بسیار زیاد است. این افراد تمام درآمد خود را در موارد غیر .ضروری یا حتی ضروری خرج می‌کنند و پولی برای پس انداز و سرمایه‌گذاری در نظر نمی‌گیرند.

اگر درآمد این گروه از افراد بیشتر شود، مخارج غیرضروری آنها نیز بیشتر می‌شود. به این معنا که درآمد اضافه را خرج خرید ماشین بهتر، لباس‌های گران‌تر، تفریحات پرخرج تر و مهمانی‌ها و مسافرت‌های بیشتر می‌کنند. نتیجه این خواهد بود که پولی برای پس انداز و سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند. در این صورت اگر مخارج غیرقابل پیش‌بینی پیش بیاید یا به هر دلیلی درآمد فرد کم شده یا قطع شود، دچار مشکل مالی جدی خواهد شد. مخصوصا اگر در کشوری زندگی می‌کند که دسترسی به خرید کالا و خدمات اقساط یا کارت‌های اعتباری امکان پذیر باشد.

این اشتباه مالی، یعنی تورم سبک زندگی با افزایش درآمد و حتی به دست آوردن مقدار زیادی پول مثلا در غالب ارثیه یا برنده شدن در لاتاری (بلیط بخت آزمایی)، برطرف نخواهد شد. تنها چاره آن، تغییر سبک زندگیست !

اما چه باید کرد ؟ چه راهکاری‌هایی برای جلوگیری از تورم سبک زندگی وجود دارد؟

اول : اولین قدم برای رفع این مشکل شناخت پدیده مصرف گرایی و اعتیاد ذهنی به خرید است. باید توجه داشت که ذهن ما روزانه مورد هجوم انواع تبلیغات بازرگانی جهت خرید کالاها و خدمات غیر ضروری و جدید است. پس نباید ذهن خود را به سادگی در معرض این بمباران خبری قرار داد.

دوم: اگر خرید ندارید از قدم زدن در مراکز خرید یا پرسه زدن در وبسایت‌های فروش آنلاین خودداری کنید.

سوم: با ایجاد آگاهانه هزینه و پس انداز مبالغ، از تورم در شیوه زندگی جلوگیری کنید.

چهارم: یک برنامه دراز مدت و خودکار در جهت پس انداز و سرمایه‌گذاری داشته باشید.

پنجم: وقتی ترفیع شغلی و افزایش درآمد پیدا می‌کنید، قبل ایجاد تعهد برای خرید کالا و خدمات قسطی یا خرج کردن پس اندازتان، با کمی محاسبه و صرف زمان، افزایش واقعی درآمد خود را پس از کسر هزینه‌ها و مالیات محاسبه کنید. مشخص کنید مبلغ خالص افزایش درآمد، دقیقا چقدر است.

ششم: همیشه بدنبال یادگیری شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری عاقلانه و بدور از طمع باشید

باید در نظر داشت دوری از تورم در سبک زندگی می‌تواند به معنای دستیابی به استقلال مالی در سنین پایین تر، داشتن انعطاف پذیری مالی در انتخاب شغل رویایی به جای گزینه‌ای با درآمد بالاتر و از همه مهمتر بازنشستگی زودهنگام باشد.

پس باردیگر اگر با افزایش درامد روبرو شدید یا مبلغی پول اضافی به دستان رسید، بجای خرید یک تلوزیون یا گوشی تلفن همراه جدید، به شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری فکر کنید و به یاد داشته باشید خرج کردن پول اضافه رفاه و خوشبختی به همراه نمی‌اورد که هیچ ممکن است باعث بدبختی و گرفتاریهای مالی دراز مدت در آینده نیز شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه