وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » تمام شد؛ پلیس استرالیا در جستجوی راز جسدی که با رباعیات خیام ارتباط داشت!

تاریخ انتشار : 1400/02/31 - 8:11

تمام شد؛ پلیس استرالیا در جستجوی راز جسدی که با رباعیات خیام ارتباط داشت!

صدای استرالیا - راز مردی که ۷۳ پیش جسدش در ساحل سامرتون شهر آدلاید پیدا شد، و پاره‌ای از کتاب رباعیات خیام ترجمه ادوارد فیتزجرالد را همراه داشت چیست؟


صدای استرالیا – راز مردی که ۷۳ پیش جسدش در ساحل سامرتون شهر آدلاید پیدا شد، و پاره‌ای از کتاب رباعیات خیام ترجمه ادوارد فیتزجرالد را همراه داشت چیست؟

پلیس استرالیا به امید یافتن سرنخ‌های بیشتر و کشف هویت این مرد او را به تازگی نبش قبر کرده است. شاید در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری درباره پرونده‌ای که به “تمام شد (Tamam Shud)” شهرت یافت، فاش شود.

چمدان

وقتی عابران بدن مرد را در یکم دسامبر ۱۹۴۸ کشف کردند، کتی قهوه‌ای به تن داشت و سیگاری نیمه‌کشیده روی یقه‌اش افتاده بود. صورتش تمیز اصلاح شده بود و به نظر می‌رسید که حدود ۴۰ سال سن دارد. کیف پولی نداشت و به لباس‌هایش مارکی نبود.

یک ماه بعد چمدانی در رخت‌کن ایستگاه قطار ادلاید پیدا شد. داخل آن لباس‌هایی بود که مارک آنها نیز جدا شده بود، و نخی محکم که در استرالیا فروخته نمی‌شد. برای تعمیر شلوار مرد سامرتون نخی مشابه استفاده شده بود.

نام‌های keane و Kean روی چند قلم از اشیاء داخل کیف نوشته شده بود.

چرا “تمام شد”؟

ماه‌ها بعد از مرگ مرد سامرتون، تکه کاغذی در جیب مرد سامرتون پیدا شد که روی آن کلمات فارسی “تمام شد” به حروف لاتین (“Tamam Shud”) نقش بسته بود.

معلوم شد آن تکه کاغذ، کلمات پایانی کتاب رباعیات عمر خیام ترجمه فیتزجرالد است. کتاب را همان حوالی کسی در صندوق عقب ماشین خود پیدا کرده بود.

آخرین شعر

آخرین شعری که در کتاب آمده ترجمه این رباعی است:

یاران به موافقت چو دیدار کنید/ باید که ز دوست یاد بسیار کنید/ چون باده خوشگوار نوشید به هم/ نوبت چو به ما رسد نگون‌سار کنید

حروف رمز

پشت کتابی که پیدا شد یک شماره تلفن و یک سری حروف نوشته شده بودند.

این حروف احتمالا جذاب‌ترین بخش معما است.

برخی فکر می‌کنند این حروف یک کد باشد، و گمانه‌زنی‌ می‌کنند که شاید مرد سامرتون یک جاسوس جنگ سرد باشد.

اما تلاش‌ها برای رمزگشایی از این کد یا تعیین معنای آن بی‌نتیجه بوده است.

جسسیکا

شماره تلفن متعلق به زنی بود به نام جسیکا تامسون. او چند صد متر دورتر از جایی که مرد سامرتون پیدا شد زندگی می‌کرد، اما جسیکا هر گونه ارتباطی با مرد سامرتون را انکار کرد.

این احتمال مطرح می‌شود که مرد سامرتون پدرِ فرزند اول جسیکا است. شباهت‌های نادر بیولوژیک این دو نفر بر اساس ریخت‌شناسی گوش‌ها و دندان‌ها این احتمال قوی را مطرح می‌کند.

داستان مرد سامرتون هر چه باشد، راز او هنوز فاش نشده است. شاید تحقیقا اخیر پلیس بتواند کار پرونده “تمام شد” را بالاخره تمام کند.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه