وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » تظاهرات در استرالیا برای تغییر روز ملی این کشور

تاریخ انتشار : 1396/11/07 - 1:43

تظاهرات در استرالیا برای تغییر روز ملی این کشور

صدای استرالیا - ده‌ها هزار نفر از مردم و بومیان استرالیا روز جمعه با شرکت در تظاهراتی گسترده در شهرهای مختلف این کشور با اعلام انزجار از دوران سیاه استعمار، بار دیگر خواستارتغییر روز ملی استرالیا که مقارن با واقعه تجاوز استعمار انگلیس به این کشور است، شدند.

تظاهرات در استرالیا برای تغییر روز ملی این کشور

صدای استرالیا – ده‌ها هزار نفر از مردم و بومیان استرالیا روز جمعه با شرکت در تظاهراتی گسترده در شهرهای مختلف این کشور با اعلام انزجار از دوران سیاه استعمار، بار دیگر خواستارتغییر روز ملی استرالیا که مقارن با واقعه تجاوز استعمار انگلیس به این کشور است، شدند.

به گزارش ایرنا از شبکه ای بی سی استرالیا، هزاران تظاهر کننده استرالیایی در ملبورن و دیگر شهرهای این کشور با حمل پلاکاردهایی اعلام کردند مردم خواستار حذف روز تجاوز انگلیس ها از تقویم کشور خود هستند.

بیش از ۱۰ هزار معترض استرالیایی در ملبورن در همبستگی با بومیان این کشور شعار دادند: استرالیا همیشه سرزمین ابورجینی ها (بومیان) خواهد بود.

بومیان استرالیا که هزاران سال در این کشور زندگی کرده اند نسبت به نفی تاریخ آنها توسط دولت این کشور اعتراض دارند و می گویند تا زمانیکه این روند وجود داشته باشد شکاف میان دونسل گذشته و جدید دراین کشور وجود خواهد داشت.

دهها هزار نفر از استرالیایی ها همسو با این بومیان امروز در سراسر این کشور خواستار تغییر روز ملی این کشور از ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) به روز دیگری شدند.

معترضان به دلیل ارتباط این روز با شروع دوران سیاه استعمار انگلیس براین کشور و بدرفتاری استعماگران با بومیان به عنوان نخستین ساکنان این سرزمین خواستارتغییرروز ملی استرالیا در تقویم این کشور هستند.

۲۶ ژانویه که به عنوان روز استرالیا در تقویم این کشور ثبت شده زمانی است که ناوگان اول بریتانیا درسال ۱۷۸۸ وارد بندر سیدنی شد و فرمانده آن به رغم هزاران سال حضور بومیان در این منطقه اعلام کرد که انگلستان این منطقه ‘خالی ازسکنه’ را به مستعمرات خود اضافه کرده است.

این درحالی است که ساکنان اصلی استرالیا می گویند مستندات تاریخی حاکی ازآن است که نسل های متوالی آنها در ۵۰ هزار سال گذشته درسراسراین قاره زندگی کرده اند.

این بومیان ۲۶ ژانویه را روز تجاوز استعمار انگلیس به سرزمین آبا و اجدادی خود می دانند.

با این وجود صرفا دربرخی منابع آموزشی در مدارس و دانشگاههای استرالیا در مورد هر دو تاریخ مذکور به دانش آموزان و دانشجویان اطلاعات داده می شود.

از این رو نسل جدید این بومیان و بسیاری ازاسترالیایی ها خواستارتغییر روزملی استرالیا در تقویم این کشور از ۲۶ ژانویه به روز دیگری هستند.

به گفته وی تظاهرات اعتراض آمیز همچنین در بسیاری از شهرها در سراسر استرالیا برگزار خواهد شد.

براساس تازه ترین نظرسنجی ها بیش از نیمی از مردم استرالیا با تغییر روز ملی در تقویم این کشور که در زمره تعطیلات عمومی نیز قرار دارد، موافق هستند.

این درحالی است که مالکوم ترنبول نخست وزیراسترالیا تحت فشار گروههای محافظه کار و سیاستمداران راستگرای پوپولیست مانند پلین هانسون با برگزاری روز ملی استرالیا در ۲۶ ژانویه هرسال موافقت کرده است.

حزب سبزهای استرالیا به عنوان سومین حزب پرقدرت این کشور موافق تغییر این تاریخ است و اعلام کرده که این حزب کارزار مخالفت با این روز را تا تغییر نهایی آن توسط دولت ،رهبری خواهد کرد.

بومیان استرالیا به ساکنان اولیه قاره استرالیا گفته می‌شود که از ده‌ها هزار سال پیش از ورود اروپائیان به این سرزمین در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. بومیان استرالیا که به آنها ابورجینال یا ابورجینی گفته می شود قدیمی ترین گروه نژادی و فرهنگی در جهان هستند.

پس از ورود مهاجران به سرزمین استرالیا، ساختار زندگی بومیان که طی هزاران سال دست‌نخورده باقی مانده بود، به شدت دچار دگرگونی شد. اکنون مردم بومی درکنار دیگر گروه‌های قومی و نژادی، در مناطق مختلف استرالیا زندگی می‌کنند و تا حدودی سنت‌ها و روش زندگی خود را حفظ کرده‌اند.

اکنون از جمعیت ۲۳ میلیون نفری بومیان استرالیایی حدود ۷۰۰ هزار نفر باقی مانده است که درسراسر این کشور به طور پراکنده زندگی می کنند.

منبع: ایرنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه