وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » تشکیل ابرهایی به شکل کرم در آسمان استرالیا

تاریخ انتشار : 1397/10/12 - 15:36

تشکیل ابرهایی به شکل کرم در آسمان استرالیا

صدای استرالیا - آسمان کشور استرالیا این روزها شاهد تشکیل ابرهایی عجیب و غریب به شکل کرم است که توجه مردم و دانشمندان را به خود جلب کرده است.

تشکیل ابرهایی به شکل کرم در آسمان استرالیا

صدای استرالیا – آسمان استرالیا این روزها شاهد تشکیل ابرهایی عجیب و غریب به شکل کرم است که توجه مردم و دانشمندان را به خود جلب کرده است.

آنچه که در آسمان استرالیا رخ داده از جمله پدیده های نادر هواشناسی است. این ابرها که به ابرهای باشکوه صبحگاهی مشهور هستند به شکل کرم یا سیگار هستند و گاهی طول آنها به هزار کیلومتر هم می رسد.

نکته مهم این است که امکان تشکیل چنین ابرهایی تنها در یک نقطه از جهان یعنی حوالی خلیج کارپنتاریا در شمال غربی کوئینزلند استرالیا وجود دارد. پدیده یادشده همچنین معمولا بین ماه های شهریور تا نوامبر رخ می دهد.

علت دقیق تشکیل ابرهای کرمی شکل هنوز مشخص نیست، اما وضعیت خاص آب و هوایی این منطقه، کاهش ناگهانی دما، محبوس شدن هوا بافشاری خاص و در نهایت نسیم های دریایی مربوط دریایی از جمله عوامل ایجاد ابرهای مذکور است.

مجموعه این رویدادها باعث حرکت سریع ابرها به سمت بالا و در هم پیچیده شدن آنها می شود و در نهایت توده ای دراز از ابر به شکل کرم شکل می گیرد. معمولا حداکثر ۱۰ ابر کرمی شکل در ان واحد می توانند شکل گیرند که طول انها حداکثر به دو کیلومتر می رسد.

این ابرها که با سرعت ۱۰ تا ۲۰ متر در ثانیه حرکت می کنند برای حرکت هواپیماها خطرآفرین هستند و می توانند موجب تکان های شدید شوند.

منبع: خبرگزاری فارس به نقل از ساینس آلرت

تشکیل ابرهایی به شکل کرم در آسمان استرالیا


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه