وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اجتماعی » برندگان و بازندگان بودجه ۲۰۲۱ استرالیا

تاریخ انتشار : 1400/02/22 - 6:42

برندگان و بازندگان بودجه ۲۰۲۱ استرالیا

دفتر خدمات حسابداری ایتکس پلاس - پس از هزینه‌های سنگین مقابله با کووید-19 حالا دولت فدرال در بودجه سال 2021 خود آنچنان دست بازی برای پول خرج کردن دارد که کسی انتظارش را نداشت.


دفتر خدمات حسابداری ایتکس پلاس – پس از هزینه‌های سنگین مقابله با کووید-۱۹ حالا دولت فدرال در بودجه سال ۲۰۲۱ خود آنچنان دست بازی برای پول خرج کردن دارد که کسی انتظارش را نداشت.

پس از پشت سر گذاشتن بدترین بحران همه‌گیری و با وجود برآوردهای اقتصادی مبنی بر اینکه ۱۵ درصد استرالیایی‌ها بیکار خواهند شد، حالا وضع مالی دولت فدرال ۵۳ میلیارد دلار بهتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.

در کنار این، انتخابات فدرال آینده، افزایش درآمدهای  مالیاتی و رشد ناگهانی قیمت سنگ آهن، همگی شرایط را برای بودجه‌ای فراهم کرده که هدف آن، راضی نگه داشتن همه است.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برندگان و بازندگان بودجه ۲۰۲۱ استرالیا.

برندگان

۱- افراد با درآمد پایین و متوسط

اگر درآمد سالانه کمتر از ۱۲۶ هزار دلار دارید، یکی از برندگان بودجه هستید؛ زیرا دولت اعلام کرده که معافیت‌های مالیاتی درآمدهای پایین و متوسط را یک سال دیگر تمدید می‌کند.

به بیان ساده، امسال پس از دادن اظهارنامه، میزان تخفیف تا ۱۰۸۰ دلار شامل شما خواهد شد. البته اینکه چه مقدار از تخفیف یاد شده بهره ببرید، به میزان درآمد شما بستگی دارد؛ اما این برنامه برای دولت ۷٫۸ میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت و به روی درآمد ۱۰٫۲ میلیون استرالیایی تاثیرگذار خواهد بود.

۲- کارآموزان و نیروهای ماهر

می‌خواهید کارگر ماهر شوید؟ شانس با شما یار است زیرا در بودجه، برای ۱۷۰ هزار کارآموز و مهارت آموز جدید به علاوه ۱۶۳ هزار مکان مهارت آموزشی، هزینه پیش‌بینی شده تا به افزایش مهارت افراد کمک شود.

اگر هم‌اکنون کارگر ماهر و نگران پیدا کردن کار هستید، باید بدانید که دولت برنامه ۱۰ ساله و ۱۱۰ میلیارد دلاری توسعه زیرساخت‌ها را پیگیری می‌کند. در بودجه اعلامی، ۱۵٫۲ میلیارد دلار برای توسعه و به‌سازی جاده‌ها و خطوط ریلی اختصاص داده شده است.

این بودجه در ده‌ها پروژه بزرگ خرج می‌شود که هر کدام به صدها کارگر، مهندس، نیروی کار ماهر و مانند این نیاز دارند.

۳- خانواده‌های شاغل

خانواده‌های استرالیایی که به دلیل هزینه‌های نگهداری از کودک، تصمیم گرفته‌اند یکی از والدین در خانه بماند، برنده دیگر بودجه امسال هستند.

دولت به منظور کاهش هزینه‌های زندگی، ۱٫۷ میلیارد دلار به افزایش یارانه نگهداری از کودکان اختصاص داده است. این بودجه در اختیار خانواده‌هایی قرار می‌گیرد که دارای حداقل دو فرزند زیر ۵ سال باشند. همچنین سقف ۱۰۶۵۰ دلاری یارانه نگهداری از کودکان نیز برداشته شده است.

این بودجه به کمک ۲۵۰ هزار خانواده می‌آید و برای بیش از ۴۰ هزار نفر این امکان را فراهم می‌کند که یک روز بیشتر به سرکار بروند.

۴- خانه‌ اولی‌ها

دولت متعهد به تامین ۱۰ هزار محل مسکونی بیشتر برای برنامه وام مسکن خانه اولی‌ها شده و این افراد، به منظور خرید خانه، فقط باید حداکثر ۵ درصد پیش پرداخت انجام بدهند. در مورد والدین مجرد، این میزان تا دو درصد هم می‌رسد.

۵- سالمندان

۱۷٫۷ میلیارد  دلار نیز در یک برنامه پنج ساله برای بهبود خدمات نگهداری از سالمندان درنظر گرفته شده است.

هدف از این بودجه بهبود شرایط زندگی در خانه‌های سالمندان، فراهم کردن امکان ماندن در خانه برای سالمندان در مدت طولانی‌تر و افزایش تعداد و بهبود آموزش کارکنان خدمات مذکور است.

جدای از مراقبت، سالمندان استرالیایی قرار است از کاهش سهم پرداختی به صندوق‌های بازنشستگی نیز بهره‌مند شوند.

به این ترتیب، از اول جولای ۲۰۲۲، استرالیایی‌هایی که حداقل ۶۰ سال سن داشته باشند، مجازند که پس از فروش خانه‌های‌شان، به ازای هر نفر حداکثر ۳۰۰ هزار دلار پس از کسر مالیات به صندوق‌های بازنشستگی بپردازند.

۶- زنان

در بودجه امسال، نخستین بار بخش مجزایی با عنوان «بیانیه بودجه زنان» در نظر گرفته شده است. در این بخش، دولت ۳٫۴ میلیارد دلار به منظور حفاظت از زنان در برابر خشونت‌های خانگی، تقویت فرصت‌های اقتصادی برای زنان و کاهش شکاف درآمدی جنسیتی در نظر گرفته است.

از این میزان، ۱٫۱ میلیارد دلار برای بهبود امنیت زنان (مانند پرداخت‌های نقدی برای کمک به قربانیان خشونت خانگی به منظور تامین هزینه‌های زندگی) و ۱٫۹ میلیارد دلار برای پشتیبانی از امنیت اقتصادی (از جمله فرصت‌ها برای زنان در مشاغل STEM و تامین هزینه‌های نگهداری از کودکان) هزینه خواهد شد.

۷- نوآوران پزشکی

از اول جولای سال آینده، شرکت‌های استرالیایی که به تولید یا ثبت اختراع در زمینه محصولات پزشکی یا بیوتکنولوژی بپردازند، سهم مالیات‌شان فقط ۱۷ درصد خواهد بود. در حالت معمول، مالیات این شرکت‌ها ۳۰ درصد است.

همان طور که می‌دانید، کاشت حلزون شنوایی و واکسن سرطان دهانه رحم، از جمله اختراعات استرالیایی‌هاست و این برنامه با عنوان «صندوق ثبت اختراع» به منظور تشویق مخترعان استرالیایی به دستاوردهای تازه‌ای مانند آنها تدوین شده است.

۸- افراد مبتلا  به میگرن

اگر به میگرن مزمن دچارید، باید بدانید که دولت داروی Emgality را به لیست داروهای برنامه رایانه داروی PBS افزوده است. به این ترتیب، به جای اینکه سالانه ۶۸۰۰ دلار برای این دارو بپردازید، فقط ۴۱٫۳۰ دلار خواهید پرداخت. این هزینه برای دارندگان کارت مستمری به میزان ۶٫۶ دلار خواهد بود.

۹- زنان فوتبالیست

نام تیم ملی فوتبال زنان استرالیا (ماتیلداها) به طور خاص در بودجه ذکر شده است. دولت ۱۷ میلیون دلار به منظور پشتیبانی از برگزاری رویدادهای ورزشی در کلاس جهانی، مانند جام جهانی بسکتبال زنان و جام جهانی فوتبال زنان اختصاص داده است.

بخشی از این بودجه به انجام بازی‌های بین‌المللی برای ماتیلداها اختصاص می‌یابد.

۱۰- بازی‌سازان

سازندگان بازی‌های رایانه‌ای نیز در استرالیا، از معافیت مالیاتی بازی‌های دیجیتال بهره‌مند می‌شوند. مراکز تولید گیم از اول جولای سال آینده به میزان ۳۰ درصد معافیت مالیاتی بابت هزینه‌کردهای خود می‌گیرند.

این معافیت به منظور توسعه صنعت بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی و افزایش سهم شرکت‌های استرالیایی از بازار ۲۵۰ میلیارد دلاری گیم در دنیا تخصیص داده شده است.

۱۱- آبجوسازی‌های کوچک

آبجوسازی‌ها و کارخانه‌های تقطیر کوچک هم از جمله برندگان بودجه‌اند و تا سقف ۳۵۰ هزار دلار در هرسال مالی، تمامی حق‌الزحمه پرداختی‌شان بازپرداخت می‌شود.

۱۲- باغ وحش‌ها و آکواریوم‌ها

این مراکز به دلیل نبود گردشگر خارجی بسیار آسیب دیده‌اند؛ به همین دلیل برنامه ۹۴٫۶ میلیون دلاری باغ وحش‌ها و آکواریوم‌ها را تمدید کرده تا بتوانند جمعیت جانوری خود را حفظ و مدیریت کنند.

۱۳- فعالان حوزه روباتیک و هوش مصنوعی

دولت اعلام کرده که مبلغ ۱۱۷٫۸ میلیون دلار در یک برنامه ۴ ساله در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

تحت این بسته، نخستین برنامه اقدام هوش مصنوعی استرالیا راه‌اندازی می‌شود که هدف آن، توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی پیشگام در سطح جهان است.

مرزها باز شود یا نه؟ استرالیایی‌ها اختلاف‌نظر دارند

بازندگان

۱- مسافران بین‌المللی

برنامه دولت برای بازگشایی مرزهای بین‌المللی، عاشقان سفر را مایوس می‌کند. زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی است که مرزها تا سال آینده بسته خواهد ماند.

وزارت خزانه‌داری زمان‌بندی مشخصی برای بازگشایی مرزها اعلام نکرده و تنها اعلام کرده که جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ عامل اصلی در این زمینه است.

۲- صنعت گردشگری

بخش مهمی از هزینه‌کردهای بودجه‌های، از جمله بسته ۱٫۲ میلیارد دلاری گردشگری، پیش از این اعلام و اجرایی شده بود که یکی از آنها نیز ارایه ۸۰۰ هزار بلیت پرواز نیم‌بها بود.

اما هزینه‌کردهای بودجه‌ای اعلام شده، به هیچ وجه برای پوشش دادن زیان‌های اپراتورهای گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی ناشی از بسته شدن مرزها، کافی نیست.

۳- مالیات دهندگان

بودجه ۲۰۲۱ حاکی از اخبار بسیار مثبتی است و استرالیا بهتر از آنچه اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کردند، از بحران کووید جان سالم به در برده است. اما کشور همچنان بدهکار است.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۲-۲۰۲۱  میزان کسری موجودی نقدی به ۱۰۶٫۶ میلیارد دلار برسد.

وزارت خزانه داری همچنین پیش‌بینی می‌کند که پس از یک دهه، در سال مالی ۳۲-۲۰۳۱ میزان کسری بودجه همچنان به میزان ۱٫۳ تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

در سال ۲۴-۲۰۲۳  نیز میزان خالص بدهی‌های استرالیا حدود ۹۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و طبیعی است که بار هزینه‌های دولت به دوش مالیات دهندگان خواهد بود.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه