وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » بررسی شرایط کنونی ارزش ریال در مقابل دلار

تاریخ انتشار : 1396/12/05 - 16:08

بررسی شرایط کنونی ارزش ریال در مقابل دلار

صدای استرالیا- طی ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال بوده ایم. در چند روز گذشته نمودار قیمت ارزهای خارجی پس از چند هفته افزایش رو به کاهش بوده ولی قیمت حواله ارزی با وجود کاهش ارزش دلار استرالیا در بازار های بین المللی به همان میزان کاهش نداشته است. در این خصوص از آرمین هاشمی عضو هیئت مدیره شرکت صرافی جوادی سوال کردیم. همچنین پرسیدیم که آيا مي توان نرخ ارز در روزهای آینده را پیش بینی کرد.

بررسی شرایط کنونی ارزش ریال در مقابل دلار

صدای استرالیا– طی ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال بوده ایم. در چند روز گذشته نمودار قیمت ارزهای خارجی پس از چند هفته افزایش رو به کاهش بوده ولی قیمت حواله ارزی  با وجود کاهش ارزش دلار استرالیا در بازار های بین المللی به همان میزان کاهش نداشته است. در این خصوص از آرمین هاشمی(۱) عضو هیئت مدیره شرکت صرافی جوادی سوال کردیم. همچنین پرسیدیم که آیا می توان نرخ ارز در روزهای آینده را پیش بینی کرد.

که پاسخ وی را در ادامه می خوانید:

قیمت دلار در چند روز گذشته روند نزولی را در پی داشت که توسط کاهش قیمت توسط قیمتگذار ارز در ایران یعنی بانک مرکزی و سیاست های جانبی این سازمان نظیر کاهش سرعت پرداخت های بین بانکی، کاهش سقف انتقال اینترنتی حساب های شخصی و دستگیری سوداگران ارز (در چهار راه استانبول و سبزه میدان تهران). آرمین هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا سرعت کاهش ارز حواله ای در  خارج از ایران به اندازه ارز اسکناس در داخل ایران نیست گفت: پاسخ عدم اطمینان به ادامه کاهش قیمت و تجربه نوسانات اخیر هست. در حال حاضر قیمت درهم امارات در دوبی اعلامی بانک مرکزی ۱۲۳۴ تومان هست که یکی از پایه های تعیین کننده قیمت ارز حواله در کشور های دیگر است ولی قیمت درهم در بازار دوبی ۱۲۷۰ تومان می باشد که اختلاف قیمت بالایی است.

دلیل چسبندگی قیمت فروش در قیمت بالا به علت عدم اطمینان بازار به پشتوانه های ارزی بانک مرکزی ایران است و اینکه آیا بانک مرکزی توان نگه داشتن قیمت دلار در قیمت پایین را دارد یا نه؟ که ما اکنون این اختلاف قیمت را در استرالیا هم تجربه می کنیم که قیمت خرید و فروش اختلاف زیادی دارد.

کاری که بانک مرکزی انجام داد خروج تقاضا از بازار بود توسط سیاست های جدید بانکی و دستگیری سوداگران ارز. سوالی که برای بازاریان مطرح است این است که آیا کاهش قیمت ارز بر مبنای خروج اجباری تقاضا از بازار بوده یا پشتوانه های قوی ارزی بانک مرکزی. این تردید باعث چسبندگی قیمت ارز حواله ای است و عدم اطمینان بازار به ثبات قیمت، اختلاف قیمت زیاد بین خرید و فروش را ایجاد کرده است. که در صورت ادامه عرضه ارز توسط بانک مرکزی مقاومت بازار شکسته خواهد شد و با کاهش نسبی قیمت در صورت ادامه عرضه ارز توسط بانک مرکزی و ثبات بقیه متغیر ها خواهیم شد که نشان از پشتوانه ارزی قوی بانک مرکزی خواهد داشت و باعث بازگشت ثبات و کاهش اختلاف قیمت خرید و فروش خواهد شد.

پیش بینی قیمت ارز امکان‌ پذیر نیست زیرا متغیر های اقتصادی بسیار زیادی تاثیر در روند نرخ ارز دارد. بر طبق گفته ی آلن گرینسپن  Alan Greenspanبه رغم تمام تلاش هایی که برای تحلیل و آنالیز بازار ارز صورت گرفته این کار امکان پذیر نیست و دقیقا مثل این است که شما سکه ای را به هوا پرت کنید معلوم نیست کدام روی سکه نمایان خواهدشد.

۱٫آرمین هاشمی:کارشناس اقتصاد / کارشناس ارشد حسابداری حرفه ایی/عضو CPA AUSTRALIA

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه