وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » بحران سیاسی در استرالیا؛ سیاستمداری که برای کشور خارجی جاسوسی می‌کرد کیست؟

تاریخ انتشار : 1402/12/14 - 1:56

بحران سیاسی در استرالیا؛ سیاستمداری که برای کشور خارجی جاسوسی می‌کرد کیست؟

صدای استرالیا– اظهارات رئیس سازمان اطلاعات استرالیا در خصوص جاسوسی یک سیاستمدار سابق این کشور برای یک دولت خارجی به […]

سیاستمدار سابق استرالیایی جاسوس یک دولت خارجی از کار درآمد

صدای استرالیا– اظهارات رئیس سازمان اطلاعات استرالیا در خصوص جاسوسی یک سیاستمدار سابق این کشور برای یک دولت خارجی به بحران سیاسی در استرالیا دامن زده است.

مایک برگس، رییس سازمان اطلاعات استرالیا هفته گذشته مدعی شد که یکی از سیاستمداران سابق، کشور را به یک شبکه جاسوسی خارجی فروخته است. او با تشریح فعالیت‌های گروهی که «تیم A» نامیده می‌شود، ادعا کرد که این نماینده سابق مجلس به این شبکه اجازه دسترسی به خانواده نخست‌وزیر وقت را داده است.

او از شخص یا کشوری در این خصوص نام نبرد؛ اما گفت که این توطئه چند سال پیش فاش شده است.

این مقام بلندپایه امنیتی روز شنبه نیز افشا کرد که این سیاستمدار استرالیایی در زمانی که برای یک دولت خارجی جاسوسی می‌رده در پارلمان حضور داشته است.

این ادعا جنجالی در کانبرا به پا کرده و برخی درخواست کرده‌اند که هویت نماینده مذکور افشا شود، درخواستی که هنوز اجابت نشده و رئیس سازمان اطلاعاتی استرالیا می‌گوید که در خصوص این فرد و کشور مورد نظر اظهار نظر نخواهد کرد.

رییس سازمان امنیت و اطلاعات استرالیا (Asio) در جریان ارایه گزارش سالانه ارزیابی تهدید در پایتخت استرالیا گفت: تیم A که هم اکنون متلاشی شده، یک شبکه اطلاعاتی تهاجمی و باتجربه خارجی بوده که استرالیا را هدف اصلی خود قرار داده بود.

برگس گفت: جاسوسان خود را به عنوان مشاور، مسوول استخدام، مسوول دولتی، افراد دانشگاهی و محقق اندیشکده جا می‌زنند یا خود را از طرف شرکت‌های خیالی معرفی می‌کردند.

وی افزود: اینها مجموعه‌ای از افراد، شامل دانشجویان و دانشگاهیان، سیاستمداران، تاجران، مجریان قانون و کارمندان دولت را هدف قرار می‌دادند و برای دریافت گزارش در مورد موضوعاتی از جمله سیاست، تجارت، سیاست خارجی و دفاع پیشنهاد‌های چند هزار دلاری می‌دادند.

این مقام اطلاعاتی ادامه داد: اطلاعات مربوط به پیمان دفاعی Aukus بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده از جمله اطلاعات مورد توجه این گروه بوده است.

برگس مدعی شد که این سیاستمدار سابق استرالیایی، برجسته‌ترین فردی بوده که این شبکه خارجی موفق به استخدامش شده است. او اما جزییاتی در مورد سال‌های فعالیت این فرد با گروه جاسوسی یاد شده ارایه نکرد.

برگس گفت: این سیاستمدار، همکاران و حزب سابق خود را در جهت منافع یک رژیم خارجی فروخته و در مقطعی حتی پیشنهاد کرده که یکی از اعضای خانواده نخست‌وزیر وقت را به این حلقه جاسوسی وارد کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه این طرح عملی نشد؛ اما طرح‌های دیگری به اجرا رسیده است.

در همین حال، الکس تورنبال، پسر مالکوم تورنبال که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نخست‌وزیر استرالیا بود، روز پنج‌شنبه گفت که یک بار از سوی ماموران مظنون چینی پیشنهاد وقیحانه‌ای دریافت کرده است. بنابراین این احتمال می‌رود که او همان عضو خانواده نخست‌وزیر باشد که برگس به آن اشاره کرده است.

به گفته برگس، سیاستمدار سابق مذکور دیگر با آن گروه کار نمی‌کند. مقامات اطلاعاتی استرالیایی گروه جاسوسی یاد شده را متلاشی کرده و به همکاران ناآگاه آنها کمک کرده‌اند تا از این شبکه خارج شوند.

وی با اشاره به قوانین سختگیرانه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در پارلمان استرالیا تصویب شد، گفت: برخی افراد باید قدردان باشند که قوانین مرتبط با جاسوسی و مداخله خارجی عطف به ماسبق نمی‌شود.

سازمان اطلاعات و امنیت استرالیا اواخر سال گذشته مستقیما با تیم A رودررو شد و حالا تصمیم گرفته با افشای هویت آنها، به استرالیایی‌ها هشدار بدهد.

برگس گفت: استرالیایی‌ها باید بدانند که تهدید جدی و فوری و عمیق‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که آنها ممکن است تصور کنند.

وی اخیراً از خطری که جاسوسی چین برای استرالیا ایجاد می‌کند صحبت کرده و سال گذشته افشا کرد که سازمان تحت مدیریت‌اش یک «کندو»ی جاسوسی را که رسانه‌های‌ محلی بعداً آنها را عاملان روسی معرفی کردند، متلاشی کرده است.

روز پنج‌شنبه نیز نخستین فرد بر اساس قوانین مداخله خارجی، به دلیل برقراری رابطه با یک وزیر کابینه از طرف دولت چین، به زندان محکوم شد.

منبع: بی بی سی

 


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه