وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » بازرسی برهنه بدنی؛ مسافران زن استرالیایی از قطر شکایت کردند

تاریخ انتشار : 1400/08/25 - 10:20

بازرسی برهنه بدنی؛ مسافران زن استرالیایی از قطر شکایت کردند

صدای استرالیا - گروهی از زنان استرالیایی که پارسال در فرودگاه دوحه قطر، بصورت برهنه مورد بازرسی بدنی قرار گرفته بودند از مقام‌های این کشور شکایت کرده‌اند. این هواپیما عازم سیدنی استرالیا بود.


صدای استرالیا – گروهی از زنان استرالیایی که پارسال در فرودگاه دوحه قطر، بصورت برهنه مورد بازرسی بدنی قرار گرفته بودند از مقام‌های این کشور شکایت کرده‌اند. این هواپیما عازم سیدنی استرالیا بود.

در اکتبر پارسال (۲۰۲۰) و زمانی که نوزادی در سطل زباله فرودگاه “حمد” دوحه یافت شد، این مسافران را از هواپیما پیاده کردند تا ببینند این افراد زایمان کرده‌اند یا نه.

البته دولت قطر بعدا عذرخواهی کرد و یکی از مسئولان فرودگاه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد؛ این گروه از زنان البته می‌گویند پرونده آنها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

گفته شده آنها توسط محافظان مسلح از هواپیما پیاده شده بودند و بعدا به آمبولانس‌هایی منتقل شدند که در آنجا توسط پرستاران مورد بازرسی قرار گرفتند.

این افراد گفته بودند موافق این بازرسی نبودند و به آنها توضیحی در این باره داده نشده بود.

یکی از آنها که نخواست نامی از او برده شود در گفتگویی با بی‌بی‌سی این تجربه را بدترین بازرسی فیزیکی که او “تهاجمی” توصیف کرده، خوانده است.

وکیل او در بیانیه‌ای به نقل از این شهروند استرالیایی گفته “مطمئن بوده” یا او و یا همسرش که در هواپیما بوده قرار است کشته شوند.

گفته شده این بازرسی بدنی البته پنج دقیقه طول کشیده و این مسافران پس از آن به هواپیما برگردانده شدند.

چند زن مسافر این هواپیما پس از ورود به خاک استرالیا موضوع را به پلیس گزارش کردند؛ این اتفاقات باعث توجه عمومی شد و چند کشور هم آن را محکوم کردند.

در آن زمان، خالد بن خلیفه عبدالعزیز آل ثانی، نخست وزیر قطر هم ضمن عذرخواهی گفته بود: “ما از رفتار غیرقابل قبول با زنان مسافر متاسفیم؛ آنچه اتفاق افتاده منعکس کننده قوانین یا ارزشهای قطر نیست.”

پس از این اتفاق دولت قطر دادرسی قضایی این پرونده را آغاز کرد که در تهایت یکی از مسئولان فرودگاه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وکیل هفت نفر از این زنان می‌گوید شاکیان به دنبال عذرخواهی رسمی قطر و همچنین تغییر رویه فرودگاه هستند تا از عدم تکرار خوادث مشابه اطمینان حاصل شود.

یکی از این شاکیان گفته “بی‌عملی” مقامهای قطری باعث اقدام آنها شده است.

او گفته: “با حرف ردن در این باره، ما میخواهیم مطمئن شویم هیچ زن دیگری در معرض تضعیف روحیه و رفتار وحشتناکی که ما تجربه کردیم، قرار نمی‌گیرد.”

۱۳ زن استرالیایی، دو زن بریتانیایی و یک زن نیوزیلندی به اجبار معاینه شدند.

سفارت قطر در استرالیا به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در این باره هنوز پاسخ نداده‌اند.

قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ میلادیست و قرار است هزاران مسافر خارجی برای تماشای بازیها به این کشور سفر کنند.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه