وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اخبار » انتقاد فرانسه از قرارداد امنیتی استرالیا با آمریکا: از پشت خنجر زدند

تاریخ انتشار : 1400/06/26 - 5:29

انتقاد فرانسه از قرارداد امنیتی استرالیا با آمریکا: از پشت خنجر زدند

صدای استرالیا - وزیر خارجه فرانسه به قرارداد امنیتی استرالیا با آمریکا درباره ساخت زیردریایی هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را به خنجر زدن از پشت تشبیه کرد.


صدای استرالیا – وزیر خارجه فرانسه به قرارداد امنیتی استرالیا با آمریکا درباره ساخت زیردریایی هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را به خنجر زدن از پشت تشبیه کرد.

انگلیس، آمریکا و استرالیا از امضاء پیمان امنیتی آکوس خبر دادند که همکاری در زمینه فناوری‌های متعددی از جمله ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای در استرالیا و هوش مصنوعی را نیز در برمی گیرد.

استرالیا قرارداد خرید ۱۲ فروند زیردریایی به ارزش ۵۶ میلیارد یورو را با فرانسه فسخ و به جای آن با آمریکا و انگلیس قرارداد ساخت زیردریایی با نیروی محرکه هسته‌ای امضا کرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به امضای این قرارداد به رادیو فرانسه گفت: این واقعا خنجری در پشت است. ما رابطه‌ای بر اساس اعتماد با استرالیا برقرار کردیم، اما به این اعتماد خیانت شد. این مسئله تمام نشده است. ما قرارداد امضا کرده ایم. استرالیایی‌ها باید به ما توضیح بدهند چگونه این کار را می‌کنند. این پایان داستان نیست. ما به مدت دو سال از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ برای این قرارداد مذاکره کردیم. در آن زمان برای عقد این قرارداد رقابت وجود داشت و ما آن را بردیم، زیرا ما بهترین پاسخ بودیم.

ژان ایو لودریان در زمان عقد این قرارداد وزیر دفاع دولت فرانسوا اولاند بود.

لو دریان ادامه داد: این تصمیم یکجانبه، بی رحمانه و غیرقابل پیش بینی بود و بیشتر شبیه به رفتاریست که آقای ترامپ داشت. ما به طور ناگهانی و از طریق بیانیه رئیس جمهور بایدن مطلع شدیم که قرارداد استرلیا و فرانسه به پایان رسیده و آمریکا به استرالیایی‌ها پیشنهاد همکاری هسته‌ای داده است که البته ما از محتوای آن بی اطلاع هستیم. آیا باید فکر کنیم آمریکایی‌ها با مذاکرات پنهان این قرارداد را از ما ربودند؟ خواهیم دید چه اتفاقی میفتد. ما از همه طرف‌ها شفاف سازی و توضیح می‌خواهیم.

این در حالی است که یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه گفت، توافق همکاری در زمینه فناوری زیردریایی‌های اتمی با استرالیا، پیش‌تر به اطلاع فرانسه رسیده بود.

این مقام کاخ سفید گفت: مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه