وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » افغان اکسپرس قطاری که از قلب تاریخ می آید

تاریخ انتشار : 1399/04/13 - 7:18

افغان اکسپرس قطاری که از قلب تاریخ می آید

صدای استرالیا-  افغان اکسپرس یا همان The Ghan از سال 1929 بصورت کامل شروع به جابجایی مسافر کرده و همچنان طرفدران زیادی دارد. چندی پیش نیز سکه های 50 سنتی جدیدی برای یادبود سفری که 90 سال قبل انجام شده ضرب شد.


صدای استرالیا-  افغان اکسپرس یا همان The Ghan از سال ۱۹۲۹ بصورت کامل شروع به جابجایی مسافر کرده و همچنان طرفدران زیادی دارد. چندی پیش نیز سکه های ۵۰ سنتی جدیدی برای یادبود سفری که ۹۰ سال قبل انجام شده ضرب شد.

The Ghan قطاری است که سفری از شهر آدلاید به داروین را انجام داده و در این راه از آلیس اسپرینگ نیز عبور می کند. این خدمات توسط شرکت Great Southern Rail ارائه شده و با احتساب توقف ۴ ساعته در آلیس اسپرینگ مسافران را در ۵۴ ساعت و پیمودن مسیر ۲ هزار و ۹۷۹ کیلومتری از آدلاید به داروین می رساند.

البته افغان اکسپرس پیش از سال ۱۹۲۹ نیز به ارائه خدمات مشغول بود اما سفر کامل از آدلاید به داروین که در آن سال انجام شد موجب گردید تا نام افغان اکسپرس جاودانه شود.

این قطار و سفر با آن همچنان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استرالیا مطرح است و علاوه بر مردم استرالیا، گردشگران خارجی نیز از آن استفاده می کنند.

ریشه یابی

اگر ریشه عبارت افغان اکسپرس را جستجو کنیم این عبارت برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ توسط یکی از خدمه این قطار به کار برده شد.

برخی معتقدند که نام قطار از آن رو افغان اکسپرس بود تا یاد شترسواران افغانستانی را که در اواخر قرن ۱۹ میلادی برای کمک به انگلیسی ها برای رسیدن به مناطق دور دست استرالیا، وارد کشور شده بودند را گرامی بدارد.

 

 

اما برخی دیگر معتقدند که این عبارت یک توهین محظ است. در سال ۱۹۸۱ خط راه آهنی از «کورون» Quorn به اودنادات Oodnadatta  محلی که در آن ۱۵۰ شترسوار که به آنها «افغان» گفته می شد رسید. نام افغان اکسپرس توسط خدمه این قطار در دهه ۱۸۹۰ و به طعنه یک عبارت رسمی به کار برده شد و دلیل آن این بود که در این قطار گران قیمت در اولین سفر بازگشت از کورون به اودناداتا فقط یک افغان در آن حضور داشت که این وضعیت ویژگی های این قطار را به سخره می گرفت.

اما در اوایل ۱۹۲۴ عدم اطمینان به این قطار بخار موجب شد تا به آن افغان اکسپرس گفته شود. تا سال ۱۹۵۱ یعنی زمانیکه لوکوموتیوهای دیزل جایگزین موتورهای بخار شد این بی اعتمادی کنار رفت درست همانگونه که شتر سواران از دیده ها محو شده بودند و از آن پس نام قان جایگزین افغان اکسپرس شد.

The Ghan در سال ۱۹۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان توسط شرکت  Great Southern Rail که به اختصار به آن Serco Group گفته می شود اداره می شود. شرکت سپس در سال ۲۰۱۵ به صندوق آلگرو که یک صندوق سرمایه گذاری در سیدنی بود فروخته شد.

این قطار معمولا بصورت هفتگی در سال حرکت می کرد. در  دسامبر ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳ این قطار هر دو هفته یکبار حرکت می کرد و تا سال ۲۰۱۶ خدمات دومی نیز بین ماه های ژانویه و سپتامبر ارائه شد. این قطار در آدلاید، آلیس اسرینگ، کارتین و داروین توقف دارد. توقف در ایستگاه های آلیس اسپرینگ و کاترین به مسافران این امکان را می دهد تا مسافران امکان گردشگری در آن اماکن را نیز داشته باشند.

هر قطار ۱۶ تا ۳۸ واگن دارد و طول قطار به ۷۷۴ متر می رسد. در قطار دو لوکوموتیو وجود دارد که البته یکی از آنها برای احتیاط همراه قطار است.

قطار ارائه خدمات را از آگوست ۱۹۲۹ آغاز کرد اما احداث خطوط ریل آن از سال ۱۸۷۸ و زمانی که «ویلیام جرویس» نخست وزیر استرالیای جنوبی وارد بندر آگوستا شد آغاز گردید و تکمیل آن تا سال ۱۹۲۹ طول کشید. تا آن زمان هنوز سفر با شتر در استرالیا رایج بود.

منبع: تراول آنلاین و ویکی پدیا


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , پیشنهاد سردبیر , گردشگری
ارسال دیدگاه