وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 18 May 2024
» اجتماعی » اصل و نسب دینگوی استرالیایی بالاخره مشخص شد

تاریخ انتشار : 1401/02/05 - 5:56

اصل و نسب دینگوی استرالیایی بالاخره مشخص شد

صدای استرالیا– محققان بالاخره توانستند کد ژنتیک دینگوی استرالیایی را رمزگشایی کنند. یک کنسرسیوم تحقیقاتی بین‌المللی با هدایت دانشگاه لا […]

اصل و نسب دینگوی استرالیایی بالاخره مشخص شد

صدای استرالیا– محققان بالاخره توانستند کد ژنتیک دینگوی استرالیایی را رمزگشایی کنند.

یک کنسرسیوم تحقیقاتی بین‌المللی با هدایت دانشگاه لا تروب در ملبورن، با توالی‌یابی ژنوم دینگوی صحرایی خالص، برای نخستین بار جایگاه تکاملی این حیوان اسرارآمیز را مشخص کرد.

دانشمندان دریافتند که دینگوهای خالص، نژادی میانی بین گرگ و نژادهای سگ‌های اهلی هستند.

پروفسور بیل بالارد، محقق ارشد این تحقیق از دانشگاه لا تروب گفت که رمزگشایی کد ژنتیک این حیوان استرالیایی، دستاوردی مهم برای محققان بوده است.

وی گفت: این دستاورد، شیوه تکامل دینگو‌ها را روشن‌تر کرد. این مساله علاوه بر اینکه موضوعی مهم از نظر علمی است، درهای تازه‌ای را به روی نظارت بر سلامت و اطمینان از بقای نسل این حیوانات می‌گشاید.

وی افزود: اگر از دینگوها محافظت لازم صورت نگیرد، تعادل اکولوژی کشور به هم می‌ریزد و منجر به مشکلات محیط‌ زیستی متعددی از جمله فرسایش انقراض موجودات مختلف خواهد شد.

به گفته وی، یکی از تفاوت‌های اصلی بین دینگو و سگ، تعداد نسخه‌های ژن آمیلاز لوزالمعده است که دینگوهای خالص فقط یک نسخه و سگ‌ها چندین نسخه ژن آمیلاز دارند. این ژن بر گوارش تاثیرگذار است و به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که دینگوها چه چیزهایی می‌خورند.

بالارد گفت: بر اساس این دانش، می‌توان نتیجه گرفت که دینگوها کمتر به خوردن حیواناتی مانند گوسفند علاقه دارند.

وی افزود: گله‌داران گمان می‌کنند که دینگوها به گله‌های گوسفند آنها می‌زنند؛ در حالی که اگر نتیجه‌گیری ما درست باشد، عامل حمله به گوسفندها، سگ‌های وحشی هستند.

نام دینگوی صحرایی خالصی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته، سندی مالاکی است. سندی وقتی سه هفته سن داشت، به همراه خواهر و برادرش در صحرای استرالیای مرکزی پیدا شد.

محققان ژنوم سندی را با یک گرگ گرینلند و پنج نژاد سگ خانگی از جمله ژرمن شپرد و باسنجی، به عنوان قدیمی‌ترین نژاد شناخته شده سگ در جهان، مقایسه کردند.

نتایج این تحقیق که ۵ سال به طول انجامیده، امروز در نشریه Science Advance منتشر شده است.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه