وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » استرالیا یکی از تنها ۱۳ کشور جهان با کیفیت هوای سالم

تاریخ انتشار : 1401/12/26 - 5:51

استرالیا یکی از تنها ۱۳ کشور جهان با کیفیت هوای سالم

صدای استرالیا - براساس یک گزارش جدید، استرالیا یکی از تنها ۱۳ کشور و قلمرو دارای کیفیت هوای "سالم" در جهان در سال ۲۰۲۲ بود.


صدای استرالیا – براساس یک گزارش جدید، استرالیا یکی از تنها ۱۳ کشور دارای کیفیت هوای سالم در جهان در سال ۲۰۲۲ بود. در سال ۲۰۲۲ آلودگی هوا در جهان به سطحی هشداردهنده رسید.

گزارش شرکت IQAir که در زمینه ردیابی کیفیت هوا در سراسر جهان فعالیت می‌کند، نشان داد که میانگین سالانه آلودگی هوا در حدود ۹۰ درصد از کشورها و قلمروهای مورد بررسی، از دستورالعمل‌های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

شرکت IQAir در سال گذشته میانگین کیفیت هوای ۱۳۱ کشور و قلمرو را آنالیز کرد و دریافت که فقط شش کشور استرالیا، استونی، فنلاند، گرانادا، ایسلند و نیوزیلند و هفت قلمرو در اقیانوس آرام و کارائیب از جمله گوام و پورتوریکو دارای کیفیت هوایی مطابق با دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت معادل ۵ میکروگرم بر متر مکعب یا کمتر بودند.

هفت کشور چاد، عراق، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بورکینافاسو، کویت و هند در سال ۲۰۲۲ کیفیت هوای ضعیفی داشتند، با میانگین آلودگی هوای بیش از ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب که بسیار فراتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت بود.

این مطالعه به طور خاص ذرات ریز معلق در هوا یا PM2.5 را مورد بررسی قرار داد که ریزترین آلاینده و در عین حال خطرناک‌ترین آلاینده است. هنگام استنشاق، PM2.5 به اعماق بافت ریه می‌رود و می‌تواند وارد جریان خون شود.

منشا این ذرات منابعی مانند احتراق سوخت‌های فسیلی، طوفان‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند و با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله آسم، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های تنفسی مرتبط هستند.

البته گزارش جدید IQAir کاملا هم برای استرالیا خوب نبود و میزان آلودگی هوا در چند ایستگاه نظارتی در اکثر پایتخت‌های ایالت‌های این کشور از حد مجاز فراتر رفت. مناطق حومه‌ای به احتمال زیاد سطوح سالمی از آلودگی هوا را ثبت می‌کنند اما استثناهایی هم وجود دارد، به ویژه در اطراف مراکز صنعتی و معدنی.

لودمیلا در کنار فرودگاه داروین، کمترین هوای سالم را در استرالیا با ۱۲.۳ میکروگرم بر مترمکعب داشت و پس از آن مرکز صنعتی و تولید زغال سنگ کولی در استرالیای غربی قرار گرفت. از سوی دیگر، کانبرا با تنها ۲.۸ میکروگرم بر مترمکعب، سالم‌ترین پایتخت در بین پایتخت‌های ایالت‌های استرالیا بود.

سالانه میلیون‌ها نفر به دلیل مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. براساس گزارش WHO، در سال ۲۰۱۶، حدود ۴.۲ میلیون مرگ زودرس با ذرات ریز معلق در هوا مرتبط بود. اگر آخرین دستورالعمل‌های WHO در سال ۲۰۱۶ اعمال می‌شدند، می‌شد تعداد مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا را حدود ۳.۳ میلیون کاهش داد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه