وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » استرالیا و پارک‌های ملی شگفت انگیز

تاریخ انتشار : 1396/09/20 - 3:02

استرالیا و پارک‌های ملی شگفت انگیز

پارک‌های ملی استرالیا به بیش از ۵۰۰ عدد می رسند. تقریبا چهار درصد از زمین های استرالیا یعنی چیزی بیش از ۲۸ میلیون هکتار زمین به عنوان پارک ملی در استرالیا تعیین شده است.


 

صدای استرالیا – پارک‌های ملی استرالیا به بیش از ۵۰۰ عدد می رسند. تقریبا چهار درصد از زمین های استرالیا یعنی چیزی بیش از ۲۸ میلیون هکتار زمین به عنوان پارک ملی در استرالیا تعیین شده است. علاوه بر این، ۶ درصد خاک استرالیا شامل جنگل های دولتی، پارک های طبیعت و مناطق حفاظت شده است. پارک های ملی معمولا مناطق وسیع حفاظت شده هستند که دارای منطقه های بکر و تعداد زیادی از گیاهان و حیوانات بومی می باشند. این بدان معنی است که فعالیت هایی مانند کشاورزی در این مناطق ممنوع و فعالیت های انسانی به شدت تحت نظارت می باشد. این مناطق طبیعی با چشم اندازهای زیبایشان مبهوتتان می کنند.

پارک های ملی اهداف متفاوتی دارند. مهمترین این موارد حفاظت از گیاهان و جانوران بومی است. اما پارک های ملی به این دلیل نیز وجود دارند که ساکنین استرالیا و بازدید کنندگان خارجی می توانند در مورد محیط زیست، میراث و فرهنگ منحصر به فرد آن اطلاعات کسب کنند. اکثر پارک های ملی استرالیا توسط ایالات و استان های استرالیا اداره می شود؛ با این حال دولت استرالیا خود نیز شش پارک ملی و ۱۳ پارک دریایی را مدیریت می کند.

مناطق میراث جهانی

در سال ۲۰۰۵، استرالیا دارای ۱۴ منطقه ی ثبت میراث جهانی بود. این ها مناطقی هستند که یونسکو و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد با هم توافق کرده اند که آن ها را تحت حمایت ویژه ای قرار دهند. دلیل آن هم این است که آنها بهترین نمونه های میراث فرهنگی و طبیعی جهان هستند.

پارک های ملی در کوه های آلپ، بیابان ها، جنگل ها و صخره ها واقع شده اند. آنها از موارد زیر حفاظت می کنند:

–  زیستگاه های خاص گیاهان و حیوانات وحشی، مانند پارک ملی وٌلمی که در آن درخت دایناسور و چوب کاج ولمی وجود دارد؛

– اکوسیستم هایی که هیچ جای دیگری در زمین وجود ندارد مانند تالاب های پارک ملی یالگروپ در استرالیای غربی؛

– شگفتی های طبیعی، مانند سایت های فسیل پستانداران استرالیا در کوئینزلند شمالی؛

– حوزه های مقدس استرالیایی مانند پارک ملی موتاوینتجی در غرب نیو ساوت ولز؛

– مکان هایی که از تاریخ استرالیا از زمان ورود اروپایی ها محافظت می کنند مانند پارک ملی فلیندر چیس در جزیره کانگورو در استرالیای جنوبی؛ و

– سایت های کشتی های مخروبه، مناطقی که اهمیت ویژه ای برای زیستگاه های محلی و طیف وسیعی از گیاهان و جانوران دارند: از قبیل پارک ملی پورت کمپبل در ویکتوریا که در آن شگفتی های طبیعی جاده اقیانوس بزرگ وجود دارد.

نمونه‌هایی از پارک های ملی استرالیا در ادامه شرح داده شده اند.

پارک ملی رویال

اولین پارک ملی استرالیا، در ۲۶ آوریل ۱۸۷۹ در جنوب سیدنی در نیو ساوت ولز ثبت شد. در حال حاضر این منطقه به عنوان پارک ملی رویال یا سلطنتی شناخته می شود. این دومین پارک ملی جهان است. در ابتدا کاربرد این پارک منطقه ای بود که ساکنین بتوانند برای تفریح و استراحت به اینجا بیایند. حتی سالن رقصی در اواخر دهه ۱۹۴۰ در این پارک ساخته شد و مناطق وسیعی از آن چمن کاری شده بود. اما بعد ها این منطقه مورد مطالعه گونه های گیاهی و جانوری دانشمندان قرار گرفت.

پارک ملی فلیندرز چِیس

رشته های فلیندرز پارک ملی پارک ملی ویژه ای است چرا که از تعدادی زمین های مهم محافظت می کند. از جمله آنها می توان از  خانه های مخروبه ساکنان اروپایی، مکان های هنری بومی، و همچنان فسیلی چشمگیر که به عنوان بخشی از تاریخ زمین شناسی استرالیا باقی مانده است نام برد.

این پارک، خانه بسیاری از حیوانات و گیاهان منحصر به فرد است که به عنوان نتیجه ای از تاریخ منحصر به فرد زمین شناسی منطقه تکامل یافته اند. همچنین این منطقه جایگاه خانه سنتی مردم آدنیماتهانا است که سال ها فرهنگ و تاریخ شان را در اینجا جشن گرفته اند. یکی از مکان های شگفت انگیز برای بازدید در پارک، ویلپنا پوند است که دهانه بزرگ  آن به نظر می رسد از یک شهاب سنگ و یا شاید یک آتشفشان باستانی به وجود آمده باشد. در واقع این بقایای یک رشته کوه می باشد که طی میلیونها سال از بین رفته است. مساحت پارک بیش از ۸۰ کیلومتر مربع است و یک آمفی تئاتر طبیعی با تنها یک ورودی در آن تشکیل شده است.

پارک ملی کوزیوسکو

پارک ملی کوزیوسکو بزرگترین پارک ملی در نیو ساوت ولز است. این پارک شامل مرتفع ترین کوه استرالیا، کوه کوزیوسکو، رودخانه برفی و پیست های محبوب اسکی است. این فرصت برای شما فراهم اسن تا گیاهان آلپ، غارها و کلبه های تاریخی مورد استفاده توسط گاو کوهان را مشاهده کنید.

این پارک به عنوان یک ذخیره زیست کره در یونسکو شناخته می شود. در مرزهای پارک، شش مناطق مختلف بیابانی وجود دارند که شامل مناطق آلپاینی و نیمه آلپاینی با گیاهانی است که در هیچ جای دیگری در این سیاره یافت نمی شوند. گونه های بومی یافت شده در اینجا شامل گونه های در معرض خطری مانند قورباغه کوروبور و صاریغ کوتوله کوهی است. پارک ملی کوزیوسکو یکی از چندین پارک ملی آلپ استرالیا است.

پارک ملی پورنولولو

پارک ملی پورنولولو در غرب استرالیا حاوی محدوده شگفت انگیز “بانگل بانگل”، نمونه دیگری از زمین شناسی جذاب استرالیا است. شکل های مختلفی که مانند کندوی عسل هستند، در طول ۲۰ میلیون سال گذشته فرسایش یافته و به شکل امروزیشان در آمده‌اند.

این منطقه توسط بومیان برای هزاران سال به عنوان منطقه شکار استفاده شده است، به خصوص در فصل باران های موسمی که زندگی گیاهی و حیوانی فراوان است. این پارک از آثار بومی غنی است و شامل تعدادی از سایت های دفن شده است. اندکی از اروپایی ها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ از وجود این منطقه اطلاع داشتند.

تپه های بانگل بانگل

پورنولولو در سال ۱۹۸۷ به عنوان پارک ملی ثبت شد. این پارک توسط دولت غربی استرالیا اداره می شود، اما صاحبان سنتی آن ها یعنی بومیان منطقه به مدیریت مداوم آن اهیمت ویژه ای می دهند. در سال ۲۰۰۳ پارک ملی پورنولولو به دلیل زیبایی های طبیعی استثنایی و تنوع زیستی غنی اش در کمیته میراث جهانی شده ثبت شد.  مدیریت مشترک با شرکت پورنولولو اب اورجینال منجر به تأکید بیشتر بر آگاهی فرهنگی و امکانات مشترک گردشگری تجاری این پارک ملی شده است. پارک های ملی استرالیا جزو مکان های زیبایی هستند که طبیعت گردان و گردشگران را همیشه شگفت زده کرده اند.

منبع: وب سایت الی گشت


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , دانستنی های استرالیا , فرهنگی , پیشنهاد سردبیر , گردشگری
ارسال دیدگاه