وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اجتماعی » استرالیا دهمین کشور شاد جهان شد/ایران در رتبه ۱۰۴

تاریخ انتشار : 1396/12/24 - 7:45

استرالیا دهمین کشور شاد جهان شد/ایران در رتبه ۱۰۴

صدای استرالیا - تاره‌ترین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که استرالیا دهمین کشور شاد جهان است و ایران در رتبه 104 جهان قرار گرفته است.

استرالیا دهمین کشور شاد جهان شد/ایران در رتبه 104

صدای استرالیا – تاره‌ترین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که استرالیا دهمین کشور شاد جهان است و ایران در رتبه ۱۰۴ جهان قرار گرفته است.

گزارش سالانه احساس خوشبختی در کشورهای جهان امروز منتشر شد و مردم فنلاند و همچنین مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند از نظر احساس خوشبختی و سعادت و رفاه در صدر جدول ۱۵۶ کشور دنیا قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش کشورهای نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، کانادا، نیوزلند، سوئد و استرالیا در رتبه دوم تا دهم شادترین کشورهای جهان قرار دارند.

ایران در این رده بندی در رتبه ۱۰۴ قرار دارد که از رتبه سال گذشته (۱۰۶) کمی بهتر است. افغانستان در رتبه ۱۴۵ (سال گذشته ۱۴۱)، و تاجیکستان در رده ۸۰ (سال گذشته ۹۶) قرار دارند. این گزارش همچنین احساس خوشبختی در سالهای ۲۰۱۰ – ۲۰۰۸ را با سالهای ۲۰۱۷- ۲۰۱۵ در کشورهای مختلف دنیا بررسی کرده که تاجیکستان رشد چشمگیری داشته و در این بازه زمانی در بین پانزده کشور دنیا قرار گرفته که بیشترین جهش را در رضایت از زندگی داشته‌اند. این وضعیت در مورد ایران و افغانستان صدق نمی‌کند و احساس خوشبختی در مردم این دو کشور در مقایسه با ۲۰۱۰-۲۰۰۸ پایین آمده است.

از سوی دیگر اما براساس این گزارش ایران از نظر تعداد روزهای کاری از دست رفته در صد هزار جمعیت به علت سوء مصرف داروهای اپیوییدی و افسردگی، به ترتیب در رده چهارم و سوم دنیا است.

در این رده بندی که از سال ۲۰۱۲ تا به حال هر سال منتشر شده بعد از فنلاند، نروژ، دانمارک، ایسلند، سوییس، هلند، کانادا، نیوزیلند، سوئد و استرالیا در رده های بعدی هستند.

در کشورهای آسیایی اسرائیل بهترین رتبه دارد (۱۱) و در کشورهای حاشیه خلیج فارس امارات متحده عربی (۲۰).

این گزارش با در نظر گرفتن شش معیار تهیه می شود، سرانه تولید ناخالص ملی، حمایت‌های اجتماعی، امید به زندگی سالم در بدو تولد، آزادی انتخاب در زندگی، سخاوتمندی و بخشندگی و دوری از فساد مالی.

محور گزارش امسال مهاجرت است و محققان کوشیده‌اند با بررسی وضعیت مهاجران در مقایسه با جامعه ای که به آن مهاجرت کرده اند و جامعه ای که آن را ترک کرده اند به مسئله رضایت از زندگی در مهاجران بپردازند. در این گزارش آمده که مهاجرت از روستا به شهر که به غیر از تعدادی از کشورهای پیشرفته غربی در سایر کشورهای دنیا ابعاد بسیار وسیعی در دهه نود میلادی تا به حال داشته، به اندازه مهاجرت به کشورهای دیگر مورد توجه قرار نمی گیرد.

این گزارش به این نتیجه رسیده که بین احساس خوشبختی مهاجران با احساس خوشبختی جامعه ای که به آن مهاجرت کرده اند رابطه مستقیم وجود دارد. تمام ده کشوری که در گزارش امسال در صدر جدول قرار دارند در بین یازده کشوری هستند که مهاجران بیشتر از زندگی خود رضایت داشته‌اند.

یکی از مواردی که گزارش امسال به آن پرداخته شیوع اختلالات و عوارض ناشی از مصرف و سوء مصرف اپیوییدها (مشتقات تریاک) است؛ چه از نظر مصرف مسکن‌های حاوی مشتقات تریاک مثل اکسی‌کونتین و فنتانیل -با نسخه و بی نسخه – و هرویین. از نظر تعداد روزهای کاری که به دلیل عوارض این داروها از دست رفته است، آمریکا بدترین وضعیت را در دنیا دارد و در رده بعد روسیه قرار دارد. عراق و ایران در میان کشورهای دنیا از این نظر سوم و چهارم هستند.

علاوه بر این از نظر تعداد روزهای کاری از دست رفته به دلیل اختلالات افسردگی جدی مراکش در دنیا اول شده، گرینلند دوم و ایران سوم است.

این گزارش همچنین به این موضوع پرداخته که چرا با وجود افزایش درآمد مردم آمریکا در نیم قرن گذشته تغییر چشمگیری در احساس خوشبختی آنها دیده نمی شود و نویسندگان شیوع گسترده چاقی (نتیجه تغذیه ناسالم)، بیماری های روانی و اختلالات ناشی از اپیوییدها و از بین رفتن حمایت‌های اجتماعی را از دلایلی دانسته‌اند که سبب شده افزایش درآمد در آمریکا تاثیری بر احساس خوشبختی نشان ندهد.

گزارش جهانی خوشبختی را شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل منتشر می کند که از سال ۲۰۱۲ زیر نظر دبیر کل سازمان ملل کار می کند و هدف آن استفاده از دانش و فناوری برای یافتن راههای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و توافق آب و هوایی پاریس است. گزارش امسال با حمایت مالی بنیاد علمی ارنستو ایلی تهیه شده است.

گزارش سالانه خوشبختی نتیجه دیدگاه نویسندگان آن است و بیانگر دیدگاه‌های هیچ سازمانی از جمله سازمان ملل نیست.

منبع: بی بی سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه