وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 6 May 2024
» اخبار » استرالیا، ششمین قدرت برتر در منطقه شرق آسیا لقب گرفت

تاریخ انتشار : 1400/09/22 - 7:38

استرالیا، ششمین قدرت برتر در منطقه شرق آسیا لقب گرفت

صدای استرالیا- نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استرالیا ششمین قدرت برتر در منطقه شرق آسیا است.


صدای استرالیا- نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استرالیا ششمین قدرت برتر در منطقه شرق آسیا است.

بر  اساس شاخص سالانه‌ای که اندیشکده سیاست خارجی Lowy Institute منتشر می‌کند، قدرت ایالات متحده آمریکا در آسیا، در دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش یافته و در عین حال، همه‌گیری کووید-۱۹ رشد منطقه‌ای چین را کند کرده است.

در تدوین شاخص قدرت آسیا، طیف وسیعی از عوامل، شامل توانمندی‌های اقتصادی و نظامی، روابط اقتصادی و شبکه‌های دفاعی و همچنین نفوذ سیاسی و فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرد.

بر اساس شاخص مذکور، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، همچنان قدرتمندترین کشور در منطقه آسیا-اقیانوسیه باقی مانده و چین که در سال‌های اخیر در شاخص مذکور رشدی مداوم داشته، در رتبه دوم قرار گرفته است.

اما نفوذ چین برای نخستین بار از زمان شروع اندازه‌گیری این شاخص در سال ۲۰۱۸ با کاهش مواجه شده که چالش‌های اقتصادی از جمله روند پیری جمعیت چین، از جمله دلایل آن بوده است.

هرچند که بر اساس این گزارش، هزینه‌کرد نظامی چین، از مجموع بودجه نظامی هند، ژاپن، تایوان و تمامی ده عضو آسه‌آن، ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

بر اساس شاخص مذکور، استرالیا در سال ۲۰۲۱ پس از ژاپن، هند و روسیه در  رده ششمین کشور قدرتمند آسیا قرار گرفته است.

گزارش موسسه لووی بیان می‌دارد که استرالیا به رغم منازعات دیپلماتیک با چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است، توانسته است تاب‌آوری خود را در سال ۲۰۲۱ افزایش بدهد.

البته این گزارش، کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا و آسیای میانه را دربرنمی‌گیرد و مربوط به شرق آسیا و منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه