وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » اخراج محقق ایرانی دانشگاه سوینبرن به دلیل تقلب و کپی کاری

تاریخ انتشار : 1398/08/07 - 14:26

اخراج محقق ایرانی دانشگاه سوینبرن به دلیل تقلب و کپی کاری

صدای استرالیا – محقق ایرانی دانشگاه سوینبرن به دلیل محرز شدن اتهامات منتسب به وی در خصوص کپی کردن مقالات علمی، کار در این دانشگاه را از دست داد.


صدای استرالیا – محقق ایرانی دانشگاه سوینبرن به دلیل محرز شدن اتهامات منتسب به وی در خصوص تقلب و کپی کردن مقالات علمی، کار در این دانشگاه را از دست داد.

دو سال قبل سردبیران مجلات علمی هشداری را در خصوص صحت برخی از مقالات علمی دکتر علی نظری دریافت کردند و تحقیقات داخلی در مورد این موضوع، اتهامات وارده بر وی را که از محققان دانشکده مهندسی دانشگاه سوینبرن بوده به اثبات رساند.

تحقیقات در این رابطه پس از آن انجام شد که برخی از مقالات ارائه شده از سوی این فرد به مجله‌ها، به دلیل مشکلات موجود در آنها برگشت خورده بودند.

دکتر علی نظری در حالی در خصوص مقالات علمی خود گناهکار شناخته شده که در سال ۲۰۱۷ تصویری از وی در حال گرفتن تقدیرنامه از معاون دانشگاه سوینبرن منتشر شده بود.

علاوه بر آن وی به تازگی و بعد از آنکه موفق شد بیش از یک میلیون دلار از بودجه‌های عمومی را از جمله بورس پروژه‌های اکتشافی شورای تحقیقات استرالیا جذب کند مورد تقدیر قرار گرفته بود.

اتهامات وارده بر دکتر نظری زمانی ثابت شد که یک ناشر اقدام به تحقیق در این رابطه کرد و مشخص شد که وی با دستکاری تاریخ برخی از مقالات آنها را به اسم خود به مجلات ارائه کرده است.

برخی از مقالاتی که دکتر نظری در خصوص آنها متهم شده مربوط به مقاومت و پایداری مصالح ساختمانی نظیر فولاد و بتن بوده است.

فردی که موفق به مشخص کردن اتهام دستکاری در خصوص مقالات ارائه شده از سوی دکتر نظری شده می‌گوید: من ۱۸۸ مقاله از دکتر نظری را که به نظر می‌رسید در مورد آنها دستکاری انجام گرفته شناسایی کردم و دست کم در ۳۰ مورد از آنها در این خصوص به یقین رسیدم. این مقالات مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌ها در خصوص نتیجه گیری، سرقت ادبی، کپی کاری و جا زدن نویسنده بوده است.

دفتر تحقیق مقالات دانشگاه سوینبرن تحقیقات خود در این رابطه را کامل کرده اما در مورد نتایج آن اعلام نظر نکرده است.

البته این دانشگاه به این مورد اشاره کرده که مقالات برگشت خورده مربوط به زمانی بوده‌اند که دکتر نظری در دانشگاه آزاد ایران مشغول به کار بوده است.

با این وجود اما فردی که سوءرفتار دکتر نظری را افشا کرده خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این رابطه شده و اعلام کرده برخی از مقالات اخیر دکتر نظری که در ماه ژانویه سال جاری منتشر شده‌اند نیز دارای ایراداتی هستند.

این وضعیت در حالی برای دکتر نظری پیش آمده که در سال جاری ۲۹ مقاله از وی منتشر شده است.

منبع: ای بی سی نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه