وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 7 May 2024
» اجتماعی » ابعاد استاندارد پارکینگ خودرو در استرالیا افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار : 1402/07/24 - 3:37

ابعاد استاندارد پارکینگ خودرو در استرالیا افزایش می‌یابد

صدای استرالیا– فضای پارک خودروها در پاسخ به عشق استرالیایی‌ها به خودروهای بزرگ و شاسی بلند، به زودی افزایش خواهد […]

ابعاد استاندارد پارکینگ خودرو در استرالیا افزایش می‌یابد

صدای استرالیا– فضای پارک خودروها در پاسخ به عشق استرالیایی‌ها به خودروهای بزرگ و شاسی بلند، به زودی افزایش خواهد یافت؛ اما برنامه‌ریزان شهری نگرانند که پارکینگ‌ها زیر بار سنگین خودروهای بزرگ، فرو بریزند.

در چند دهه اخیر، اندازه استاندارد فضای خودرو در خیابان‌ها و پارکینگ‌ها به طول ۵٫۴ متر و عرض ۲٫۴ تا ۲٫۶ متر بوده است. این فضا برای پارک کردن یک خودرو فورد فالکون یا هولدن کومودور کافی است.

اما موسسه استاندارد استرالیا پیشنهاد داده که طول استاندارد پارک خودروها ۲۰ سانتی‌متر افزایش یابد که در صورت اجرا، نخستین تغییر در این استاندارد از سال ۱۹۹۳ و زمان عرضه فورد فالکون محسوب می‌شود.

امروزه محبوب‌ترین خودرو استرالیا تویوتا هایلوکس دو کابینه است که طولی معادل ۵٫۲۷ متر دارد. این خودرو با توجه به استانداردهای کنونی، کمتر از ۱۵ سانتی‌متر فضای اضافی هنگام پارک خواهد داشت.

برخی خودروهای ون و شاسی بلند از این هم طول بیشتری دارند و به ۶ متر می‌رسند. اما مسوولان معتقدند که قرار دادن استاندارد بر اساس ابعاد هایلوکس و فورد رنجر حداقل نیاز ۸۵ درصد از خودروهای ثبت شده در استرالیا را تامین می‌کند. 

در پیشنهاد استاندارد به روز شده آمده است: تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که افزایش قابل توجهی در طول و عرض ناوگان به وجود آمده است.

اما این پیشنهاد با واکنش‌های منفی نیز مواجه شده است.

ماریون تریل، مدیر حمل و نقل و شهرها در موسسه گراتان، گفت که اگرچه پیشنهاد استانداردهای استرالیا «بازتاب اتفاقاتی است که در جاده‌ها رخ می‌دهد»، راه‌های بهتری برای پاسخ به این روند وجود دارد.

وی افزود: این رویکرد، خرید خودروهای عظیم را عادی می‌کند؛ در حالی که دولت باید مردم را به جهت مخالف سوق بدهد.

تریل پیشنهاد کرد که تنها ابعاد چند محل پارک افزایش یابد و در عوض انگیزه برای خرید خودروهای کوچک‌تر ایجاد شود.

وی گفت: وسایل نقلیه بزرگ‌تر باعث می شود عابران پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان خودروهای کوچک ایمنی کمتری داشته باشند و همچنین فضای بیشتری را در جاده اشغال کنند.

دیوید مفام، برنامه‌ریز شهری متخصص در پارکینگ و نویسنده کتاب بازاندیشی در پارکینگ نیز گفت که پارکینگ ها از نظر ساختاری برای تحمل وزن وسایل نقلیه محبوب این روزها طراحی نشده‌اند. یک فورد فالکون در  سال ۱۹۹۳ حدود ۱٫۴ تن وزن داشت، در حالی که وزن تویوتا هایلوکس ۲۰۲۳ کمی بیش از ۲ تن است.

مفام با بیان اینکه پارکینگ‌های ما از نظر ساختاری برای خودروهای سنگین‌تر ایمن نیستند، توصیه کرد که به منظور ترغیب مردم به استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی، تعداد کمتری از این پارکینگ‌ها ایجاد شود.

گفتنی است که بیش از ۵۰ درصد خودروهای جدید فروخته شده در سال گذشته، شاسی بلند بوده‌اند. سهم این خودروها در یک دهه گذشته در استرالیا تقریبا دو برابر شده است.

منبع: گاردین


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه