وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اجتماعی » آنچه باید درباره اپلیکیشن ردیاب کرونا بدانید

تاریخ انتشار : 1399/02/03 - 13:26

آنچه باید درباره اپلیکیشن ردیاب کرونا بدانید

صدای استرالیا – دولت استرالیا از مردم خواسته است تا نسبت به دانلود و نصب نرم افزار مخصوصی اقدام کنند که به دولت در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمک شایانی می‌کند. استفاده از این اپلیکیشن که موافقان و مخالفانی دارد و مهمترین نگرانی مخالفان این اپلیکیشن مباحث مرتبط با حریم خصوص افراد و جمع‌آوری اطلاعات شخصی آنهاست. در این مطلب قصد داریم تا این اپلیکیشن جدید و نحوه عملکرد آن ار مورد بررسی قرار دهیم.


صدای استرالیا – دولت استرالیا از مردم خواسته است تا نسبت به دانلود و نصب اپلیکیشن مخصوصی اقدام کنند که به دولت در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمک شایانی می‌کند. استفاده از این اپلیکیشن که موافقان و مخالفانی دارد و مهمترین نگرانی مخالفان این اپلیکیشن مباحث مرتبط با حریم خصوص افراد و جمع‌آوری اطلاعات شخصی آنهاست. در این مطلب قصد داریم تا این اپلیکیشن جدید و نحوه عملکرد آن ار مورد بررسی قرار دهیم.

اپلیکیشن ردیاب کرونا ابزاری برای تقویت تکنیک سنتی شناسایی تماس‌های فیزیکی خواهد بود که با استفاده از گوشی‌های کاربران به دنبال‌ کردن افرادی که کاربر با آنها در تماس نزدیک بوده است، می‌پردازد. طرح استفاده از این اپلیکیشن به خاطر امکان گرد‌آوری اطلاعات خصوصی و نقض حریم خصوص افراد توسط دولت با تردید‌هایی مواجه است.

استوارت رابرت، وزیر خدمات دولتی گفت که قصد دارد کد منبع و گزارش ارزیابی تاثیر بر حریم خصوصی این اپلیکیشن را در راستای جلب اعتماد مردم به این اپلیکیشن، منتشر کند.

جزئیات دقیق این اپلیکیشن هنوز اعلام نشده ‌است، اما برنامه تلویزیونی ۷٫۳۰ استرالیا مجموعه‌ای از اطلاعات موجود درباره این اپلیکیشن را منتشر کرده است که در ادامه آنها را می‌خوانید:

آیا اپلیکیشن من را تعقیب می‌کند؟

اپلیکیشن با هدف گرد‌آوری اطلاعات مکانی افراد طراحی نشده ‌است. این ابزار در واقع یک ردیاب فاصله ‌است، و زمانی فعال می‌شود که دو نفر برای بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله ۱٫۵ متری از یکدیگر قرار بگیرند. در چنین موقعیتی و درصورتی که هردو فرد اپلیکیشن را نصب کرده باشند، گوشی‌ بسته‌های اطلاعاتی رمزگذاری شده‌ای حاوی شماره موبایل، نام، محدوده سنی و کد پستی فرد را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

برای جمع‌آوری اطلاعات، اپلیکیشن باید روی گوشی هردو نفر باز باشد، درعین‌حال می‌تواند زمانی که دیگر اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در پس‌زمینه فعال بماند. مهمتر از همه اینکه اپلیکیشن از گوشی کاربران دیگری که اپلیکیشن را نصب نکرده‌اند، اطلاعاتی گردآوری نمی‌کند.

اطلاعاتم کجا ذخیره می‌شوند؟

اطلاعات به مدت ۲۱ روز به شکل رمزگذاری‌شده در گوشی خود فرد ذخیره می‌شود. این دوره ذخیره‌سازی شناور است، ‌به این معنی که به گفته آقای رابرت، زمانی که ۲۲ روز از زمان ذخیره‌سازی اطلاعات بگذرد، بسته اطلاعاتی خودبه‌خود پاک خواهد شد.

اما اگر تست کرونای فردی مثبت باشد، اطلاعات ذخیره ‌شده در گوشی او به صورت خودکار روی سروری مرکزی به نام مخزن ذخیره اطلاعات سلامت ملی که توسط دولت فدرال راه‌اندازی شده‌ است، بارگذاری می‌شود. سپس این اطلاعات برای ردیابی افرادی که با فرد مبتلا تماس نزدیک داشته‌اند، ‌در دسترس مقامات قرار خواهند ‌گرفت.

رابرت می‌گوید اطلاعات بارگذاری شده روی این مخزن در دسترس آژانس‌های وابسته به دولت فدرال قرار نخواهد‌ داشت. به گفته او اطلاعات تحت هیچ شرایطی برای اهداف دولتی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و تنها نهادهای سلامت از آن استفاده می‌کنند.

مخزن مرکزی ذخیره اطلاعات سلامت ملی احتمالا یکی از بحث‌برانگیز‌ترین بخش‌های این طرح است. اگرچه بعضی اپلیکیشن‌های ردیابی دیجیتال از فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز برخوردارند، متمرکز بودن این مخزن جدید می‌تواند آن را به هدفی برای حملات سایبری تبدیل کند.

رابرت می‌گوید دولت برای محافظت از این اطلاعات اقدامات امنیتی لازم را انجام داده ‌است. دولت همچنین قصد دارد کد منبع اپلیکیشن را نیز به صورت عمومی منتشر کند تا متخصصان سایبری بتوانند آن را بازبینی کنند.

وقتی همه‌چیز تمام شد، چه برسر اطلاعاتم می‌آید؟

جزئیات درباره نحوه عملکرد مرکز ذخیره‌سازی اطلاعات، مانند مدت زمانی که اطلاعات در آن نگهداری خواهند شد، همچنان در دست بررسی است.

دولت درحال تدوین گزارش ارزیابی تاثیر بر حریم خصوصی است که پس از تکمیل منتشر خواهد‌ شد.

آنجلین فالک، عضو عالی‌رتبه دفتر اطلاعات استرالیا می‌گوید پیش ‌از ‌این برای اطمینان از عدم حفظ اطلاعات برای مدتی طولانی‌تر از حد نیاز، تمهیداتی امنیتی به اجرا گذاشته شده‌اند. به گفته او، قانون حریم خصوصی از قبل این شرط را گذاشته است که اطلاعات شخصی افراد زمانی که کاربرد خود را در اجرای اهداف قانونی از دست می‌دهند، باید حذف شده و یا غیرقابل دسترسی شوند. این تمهید محافظتی است که به اجرا گذاشته شده‌ است.

رابرت تاکید دارد این اطلاعات تنها برای ردیابی ویروس کرونا مورد استفاده قرار خواهند گرفت و پس از آن نگهداری نخواهند شد. به گفته او دولت از این اطلاعات هیچ استفاده دیگری نخواهد کرد و زمانی که اپیدمی به پایان برسد، اطلاعات و اپلیکیشن پاک خواهد شد. اطلاعات همچنین از مرکز ذخیره‌سازی اطلاعات سلامت ملی نیز پاک خواهد شد. به این ‌شکل مردم نسبت به چگونگی پایان ماجرا حسی از اطمینان خواهند داشت. خانم فالک نیز تاکید دارد تعهد نسبت به پاک کردن اطلاعات پس از پایان یافتن اپیدمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا این ابزار به نمونه‌ای برای ردیابی دولتی تبدیل می‌شود؟

به گفته اد سانتو نماینده حقوق بشر، هر امکان یا اقدام اضطراری که دولت در دوران شیوع کرونا به کار می‌گیرد، باید در حداقل زمان مورد استفاده قرار گیرد. توجه به بندهای غروب (ضرب الاجلی که برای توقف اجرای قانون یا طرح تعیین می‌شود) در قانون برای رسیدگی به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردارند. این بند‌ها می‌توانند در صورت تداوم خطر تمدید شوند، اما پیش‌فرض‌هایی وجود دارند که تعیین می‌کنند این روند (گردآوری اطلاعات کاربران برای ردیابی کرونا) قرار نیست به هنجاری جدید تبدیل شود. این تنها اقدامی اضطراری است که در حداقل زمان ممکن به اجرا گذاشته خواهد شد.

اگر اپلیکیشن را دانلود کنم، محدودیت‌ها زودتر برداشته خواهند شد؟

این بحث از سوی دولت مطرح شده‌است، اگرچه هیچ تعهدی برای برداشته شدن محدودیت‌ها وجود ندارد. رابرت بر این اظهارنظر نخست وزیر،‌ استفاده از اپلیکیشن ممکن است به برداشته شدن تعدادی از محدودیت‌ها بیانجامد، تاکید دارد. رابرت می‌گوید صادقانه بگویم، اگر می‌خواهید محدودیت های بیشتری برداشته شوند، و فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شوند، انجام این کار ضروری است. اگر استرالیایی‌ها می‌خواهند زودتر زندگی عادی را از سر بگیرند، زمانی که اپلیکیشن آماده و ارائه شد، آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه