وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 9 May 2024
» اجتماعی » تغییراتی که از اول ژانویه در قوانین و مقررات استرالیا اعمال می‌شود

تاریخ انتشار : 1402/10/10 - 1:05

تغییراتی که از اول ژانویه در قوانین و مقررات استرالیا اعمال می‌شود

صدای استرالیا- همواره از نخستین روز سال جدید، تغییرات بسیاری در قوانین و مقررات، تعرفه‌ها، مزایا و مالیات‌ به اجرا گذاشته می‌شود و سال 2024 نیز از این قاعده مستثنی نیست.


صدای استرالیا- همواره از نخستین روز سال جدید، تغییرات بسیاری در قوانین و مقررات، تعرفه‌ها، مزایا و مالیات‌ به اجرا گذاشته می‌شود و سال ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ممنوعیت ویپ‌های یکبار مصرف، افزایش پرداخت‌های سنترلینک، ممنوعیت اتصال گاز در خانه‌های جدید، افزایش مالیات خانه دوم و پیش‌دبستانی رایگان در کوئینزلند از جمله تغییراتی هستند که از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته خواهند شد.

در ادامه به مهم‌ترین تغییراتی که از اول ژانویه ۲۰۲۴ اعمال می‌شود، اشاره می‌کنیم.

ممنوعیت ویپ‌های یک‌بار مصرف

واردات همه انواع ویپ‌های یک بار مصرف حاوی نیکوتین از اول ژانویه و با اجرای قوانین سختگیرانه‌تر، ممنوع خواهد بود.

دولت در ماه می و در قالب بزرگ‌ترین اصلاحات قوانین مربوط به دخانیات در یک دهه اخیر، اعلام کرد که واردات محصولات ویپ غیرتجویزی غیر قانونی محسوب می‌شود.

بر اساس قوانین جدید، تنها سیگارهای الکترونیکی درمانی تجویز شده توسط پزشک و تهیه شده از طریق داروخانه با هدف کمک به افراد برای ترک سیگار، اجازه واردات به استرالیا را خواهد داشت.

همچنین بسته‌بندی و طعم‌های مورد استفاده از ویپ‌های درمانی نیز به شدت محدود شده و احتمالا در آینده ممنوعیت استفاده از سیگار الکترونیکی در محیط کار نیز به اجرا گذاشته می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی انجمن سرطان ویکتوریا، در حال حاضر بیش از ۳٫۵ میلیون استرالیایی ۱۴ ساله و بالاتر، سیگار یا ویپ استفاده می‌کنند.

افزایش پرداخت‌های رفاهی

با اجرای فهرست‌بندی از ماه ژانویه، بیش از ۹۳۶ هزار استرالیایی که از حمایت‌های جوانان، دانش‌آموزان یا مراقبان برخوردار هستند، شاهد افزایش ۶ درصدی پرداخت‌های خود خواهند بود.

کمک‌هزینه جوانان برای کارجویان و دانش‌آموزان نیز بین ۲۲٫۴۰ تا ۴۵٫۶۰ دلار به ازای هر دو هفته افزایش می‌یابد. افرادی نیز که از کمک هزینه Austudy برخوردار هستند، در هر دو هفته بین ۳۶٫۲۰ تا ۴۵٫۶۰ دلار بیشتر دریافت می‌کنند.

مستمری حمایت از کار افتادگی زیر ۲۱ سال از ۳۱٫۱۰ تا ۴۴٫۹۰ دلار در هر دو هفته افزایش می‌یابد و کمک هزینه مراقبت برای بیش از ۶۰۰ هزار نفر مراقب نیز به ۱۵۳٫۵۰ دلار در هر دو هفته می‌رسد.

ممنوعیت اتصال گاز خانگی جدید

از اول ژانویه، خانه‌های جدید در ویکتوریا اتصال گاز طبیعی دریافت نخواهند کرد.

این ممنوعیت بحث برانگیز در ماه جولای از سوی دانیل اندروز، نخست وزیر وقت ویکتوریا اعلام شد.

اندروز این ممنوعیت را اقدامی در جهت کاهش هزینه‌های زندگی اعلام کرد و مدعی شد که خانوارها به این ترتیب مبلغ یک هزار دلار در قبوض سالانه انرژی صرفه‌جویی خواهند کرد و در عین حال، انتشار گازهای گلخانه نیز کاهش می‌یابد.

به این ترتیب از اول ژانویه، تاییدیه نقشه خانه‌های جدید و مجموعه‌های مسکونی فقط با اتصال تمام برقی صادر می‌شود.

همچنین برای تشویق مالکان به ساخت خانه‌های تمام برقی، سازندگان واجد شرایط و همچنین مالکان و مستاجران کنونی می‌توانند از تخفیف ۱۴۰۰ دلاری پانل خورشیدی و وام بدون بهره ۸۸۰۰ دلاری برای باتری‌های خانگی بهره‌مند شوند.

تمامی خانوارها و کسب‌وکارها در ویکتوریا نیز واجد تحفیف به‌سازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و بخاری آب گرم از سیستم گازی به برقی خواهند بود.

سقف ۶۰ دلاری عوارض بزرگراهی در نیوساوت‌ولز

حزب کارگر وعده اصلی خود را در انتخابات ایالتی در ماه مارس اجرا کرده و عوارض جاده‌ای برای رانندگان وسایل نقلیه در نیوساوت‌ولز به حداکثر ۶۰ دلار در هفته محدود می‌شود و رانندگان می‌توانند مبالغ اضافی را پس بگیرند.

آزمایش دو ساله این طرح از اول ژانویه آغاز می‌شود و اولین دور تحفیف‌ها از آوریل ۲۰۲۴ از طریق Service NSW صادر می‌شود.

رانندگانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که مقیم نیوساوت‌ولز باشند و از خودروهای خود با اهداف خصوصی استفاده کنند. به این ترتیب، خودروهای سرویس‌های تاکسی اینترنتی، وسایل نقلیه سنگین، تاکسی‌ها و خودروهای ثبت شده به نام کسب‌وکارها مشمول این طرح نخواهند بود.

این سقف فقط برای سفر در جاده‌های عوارض‌دار نیوساوت‌ولز انجام می‌شود و شامل عوارض جاده‌های بین ایالتی نمی‌شود.

دولت در ماه دسامبر اعلام کرد که مقررات استفاده منصفانه را نیز اجرا خواهد کرد؛ به این معنی که رانندگان می‌توانند تا ۴۰۰ دلار در هفته یا حداکثر تخفیف هفتگی ۳۴۰ دلاری را در مورد عوارض جاده‌ای دریافت کنند.

انتظار می‌رود که رانندگان در غرب و شمال غرب سیدنی بیشترین بهره را از این سیاست ببرند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حدود ۷۲۰ هزار راننده مشمول این طرح شوند.

افزایش مالیات خانه دوم

اهالی ویکتوریا که دارای بیش از یک خانه باشند، از اول ژانویه با اجرای سیاستی موقتی که به منظور کمک به ایالت در پرداخت هزینه‌های کووید طراحی شده، ۱۰ سال افزایش مالیات خواهند داشت.

بر اساس تصمیماتی که در قالب بودجه ویکتوریا در ماه می اعلام شد، مالیات سالانه ۵۰۰ دلاری برای املاک سرمایه‌گذاری با ارزش زمین بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده و به این ترتیب، مالکانی که بیش از یک خانه داشته باشند، در طول ده سال آینده حداقل ۵ هزار دلار مالیات اضافی خواهند پرداخت.

این مالیات برای خانه‌هایی با ارزش بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار به ۹۷۵ دلار در سال افزایش می‌یابد. برای املاک با ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار نیز یک دهم درصد اضافی از ارزش زمین اعمال می‌شود.

به گفته تیم پالاس، وزیر خزانه‌داری، تقریبا ۸۶۰ هزار مالک مشمول این تغییر مالیات قرار می‌گیرند که از این تعداد، ۳۸۰ هزار نفر برای نخستین بار مشمول خواهند بود.

پیش‌دبستانی رایگان در کوئینزلند

والدین کوئینزلندی از اول ژانویه به پیش‌دبستانی رایگان برای فرزندان‌شان دسترسی خواهند داشت.

پیش‌دبستانی برای کودکان حداقل ۴٫۵ ساله، به مدت ۱۵ ساعت در هفته و ۴۰ هفته در سال به صورت رایگان خواهد بود.

طرح پیش‌دبستانی رایگان که در زمان آناستازیا پالاشو، نخست‌وزیر سابق کوئینزلند و در قالب بودجه دولتی ماه ژوئن اعلام شده بود ، برای حدود ۵۰ هزار خانواده تا سقف ۴۶۰۰ دلار در سال صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

پیش از این حدود ۱۴ هزار خانواده در این ایالت واجد شرایط استفاده از خدمات پیش‌دبستانی رایگان بودند.

توسعه پیش‌دبستانی رایگان برای این ایالت ۶۴۵ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در آموزش پیش‌دبستانی را طی چهار سال به ۲ میلیارد دلار می‌رساند.

ممنوعیت دوباره کیسه پلاستیکی

از اول ژانویه و با اجرای مرحله بعدی مقابله با پلاستیک‌های یک بار مصرف، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی سنگین وزن در قلمرو پایتختی ممنوع خواهد بود.

این قلمرو، دومین حوزه قضایی کشور است که این ممنوعیت را اعمال می‌کند. استرالیای جنوبی ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی سنگین را در ۲۰۱۱ اعلام کرد که پس از آن، کیسه‌های ضخیم‌تر قابل مصرف مجدد محبوب شد؛ اما میزان استفاده مجدد از این کیسه‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها نبود.

کریس استیل، وزیر خدمات شهری در ماه جولای گفته بود: ما افرادی را دیدیم که از کیسه‌های سنگین پلاستیکی که مخصوص استفاده مجدد هستند، به صورت یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند. بنابراین معنای این ممنوعیت این است که ما جایگزین‌های بهتر و پایدارتری خواهیم داشت که می‌توان آن‌ها را استفاده مجدد کردو بازیافت کرد.

تعداد زیادی از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف، از جمله کارد و چنگال، همزن، ظروف غذا و نوشیدنی، نی‌ها و گوش پاک‌کم، بر اساس قانون کاهش پلاستیک سال ۲۰۲۱ ممنوع شدند.

ممنوعیت اقلام جدید در دو مرحله اجرا شده است.

از اول جولای ۲۰۲۳ بشقاب‌ها و کاسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، بسته‌بندی‌های و سینی‌های پلی‌استایرن و ریزدانه‌های پلاستیکی درون محصولات شست‌وشو و نظافت ممنوع شد و از اول ژانویه ۲۰۲۴ نیز کیسه‌های پلاستیکی سنگین‌وزن و بوتیکی با ضخامت بیشتر از ۳۵ میکرون ممنوع خواهد شد.

تسهیل شرایط کار برای سالمندان

از ابتدای ژانویه، سالمندان و بازنشستگانی که هنوز می‌خواهند کار کنند، می‌توانند درآمدی اضافی داشته باشند.

دولت فدرال محدودیت پاداش شغلی را با ۴ هزار دلار افزایش از ۷۸۰۰ دلار به ۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار می‌رساند و به این ترتیب این اقدام موقتی تا پایان سال ۲۰۲۳ را به دایمی تبدیل می‌کند.

مستمری‌بگیران مجرد بازنشسته می‌توانند ۲۰۴ دلار در هر دو هفته درآمد داشته باشند و این مبلغ برای زوج‌ها به ۳۶۰ دلار می‌رسد. به این مبلغ پاداش ۳۰۰ دلاری به ازای هر دو هفته اضافه می‌شود. به عبارت دیگر، یک مستمری بگیر مجرد می‌تواند تا ۵۰۴ دلار در هر دو هفته از کار درآمد داشته باشد و همچنان حداکثر نرخ بازنشستگی را نیز دریافت کند.

همچنین بازنشستگان می‌توانند هر مقدار استفاده نشده از پاداش کار ۳۰۰ دلاری خود را برای جبران درآمدهای آتی، در بانک درآمد پاداش کار ذخیره کنند. این گزینه برای افردای که گهگاه یا به صورت غیر مستمر کار می‌کنند، مناسب است.

از اول دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر امسال، دولت اعتبار موقتی را به صورت ۴۰۰۰ دلار یکجا، به موجودی بانک درآمد پاداش کار اختصاص داد و حداکثر موجودی آن را به ۱۱۸۰۰ دلار رساند. اما در ماه سپتامبر و پس از کارزار ملی سالمندان استرالیا، دولت اعلام کرد که این سیاست را از اول ژانویه ۲۰۲۴ دایمی خواهد کرد.

کمک ۲۰۰ دلاری بابت مالیات زباله

از ابتدای ژانویه و بر اساس طرح شورای شهر بریزبین که به منظور کمک به شهروندان در زمینه طرح بحث‌برانگیز «مالیات زباله» دولت ارایه شده، خانوارهای بریزبینی در صورت نصب زباله خردکن و زباله‌خشک‌کن، از تخفیف ۲۰۰ دلاری بهره‌مند می‌شود.

استراتژی «به سوی زباله صفر» که شهردار آدریان شرینر در ماه نوامبر اعلام کرد، شامل مجموعه‌ای از اقدامات با هدف کمک به خانوارها برای کاهش میزان زباله‌هایی است که به محل دفن زباله می‌فرستند.

شورای بریزبن هشدار داده که تصمیم دولت ایالتی برای افزایش مالیات زباله‌ و همچنین کاهش تخفیف‌ به شوراها، طی ۱۰ سال آینده حدود ۳۳۸ میلیون دلار ( ۶۰۰ دلار برای هر خانوار) هزینه خواهد داشت.

این شورا همچنین از اول ژانویه، تخفیف سطل‌های کمپوست و مزارع کرم را از ۷۰ دلار به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

سایر عناصر این استراتژی، شامل کوپن‌های دیجیتالی پسماند، تعداد بیشتر نقاط جمع‌آوری جامعه‌محور و راه‌اندازی مرحله‌ای خدمات بازیافت زباله‌های مواد غذایی خانگی در سطح شهر، در سال‌های آتی اجرا خواهد شد.

محدودیت در حمل و نقل حیوانات خانگی

از اول ژانویه و بر اساس مقررات سختگیرانه‌های که از سوی شورای شهر بندیگو در ویکتوریای مرکزی مصوب شده، صاحبان حیوانات خانگی باید سگ‌های خود را در خارج از محیط‌های اختصاصی، به طور دایمی قلاده بزنند.

شورای شهر بندیگو در ماه می، حمل گربه در باکس مخصوص و قلاده دایمی را تصویب و ۲۱ محیط جدید برای گردش بدون قلاده سگ‌ها معرفی کرد.

احتمالا از اول جولای نیز الزام به نگهداری ۲۴ ساعته گربه‌ها درون خانه به اجرا در می‌آید.

آندریا متکالف، شهردار بندیگوی بزرگ‌تر گفت: هم اکنون در این شهر، قانونی برای الزام حفظ گربه‌ها در ملک صاحب‌شان از طلوع تا غروب خورشید وجود دارد.

وی افزود: وقتی قانون جدید از سال آینده اجرا شود، نگهداری گربه‌ها در املاک صاحبان‌شان به صورت تمام وقت الزامی می‌شود.

متکالف گفت که این تصمیم پس از یک فرآیند مشاوره اجتماعی هشت هفته‌ای گرفته شده است.

بر اساس قوانین جدید سگ‌های کار هنگام فعالیت در مزرعه‌‌داری یا جابه‌جایی گوسفندان باید بدون قلاده باشند. همچنین تغییراتی در الزامات طول بند قلاده برای اهداف آموزشی، عملیاتی و اجرای قانون و محدودیت‌هایی برای چندین محیط اختصاصی بدون قلاده اعمال شده است.

منبع: شبکه خبری نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه