وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ | Wednesday 26 June 2024
» اخبار » چین به نشانه حسن نیت دو پاندا به استرالیا می‌فرستد

تاریخ انتشار : 1403/03/28 - 8:01

چین به نشانه حسن نیت دو پاندا به استرالیا می‌فرستد

صدای استرالیا– لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، در جریان بازدید از باغ‌وحش آدلاید، پیشنهاد کرد که دو پاندای جدید را به […]

چین به نشانه حسن نیت دو پاندا به استرالیا می‌فرستد

صدای استرالیا– لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، در جریان بازدید از باغ‌وحش آدلاید، پیشنهاد کرد که دو پاندای جدید را به استرالیا ارسال کند.

این پانداهای تازه جایگزین پانداهای کنونی باغ‌وحش با نام «وانگ وانگ» و «فو نی» می‌شوند و به گفته لی، پیام‌آور دوستی در روابط استرالیا و چین خواهند بود.

لی چیانگ نخستین رهبر چین است که در هفت سال اخیر به استرالیا سفر کرده است. این دیدار چهار روزه، نشانه‌ای از توسعه روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

هر دو کشور چین و استرالیا این دیدار را در جهت حل مشکلات تجاری و کنسولی مهم دانسته‌اند.

دیپلماسی پاندا، یا ارسال پاندا به عنوان هدیه دیپلماتیک، سابقه‌ای طولانی در چین دارد و از دیرباز به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماتیک در چین مورد استفاده قرار گرفته است.

چین در تلاش است تا دامنه نفوذ خود را در جنوب اقیانوس آرام بیشتر کند و روابط امنیتی و اقتصادی خود را با کشورهای جزیره‌ای که به طور سنتی متحد استرالیا هستند، گسترش دهد.

این رویکرد برای سال‌ها محل تنش بین دو کشور بوده است؛ اما روابط دو جانبه زمانی که اسکات موریسون در سال ۲۰۲۰ خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد منشا ویروس کرونا شد، به پایین‌ترین سطح رسید.

دولت پکن در قبال این رویکرد موریسون، تعرفه‌های سنگینی بر تعدادی از محصولات استرالیایی از جمله شراب وضع کرد.

در دیدار لی چیانگ، او سری هم به یک کارخانه شراب‌سازی زد که یادآور لغو تعرفه شراب استرالیا از سوی چین است.

لی روز شنبه در بدو ورود به آدلاید وعده کاهش تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور را داد و گفت: احترام متقابل، جست‌وجوی زمینه‌های مشترک و کنار گذاشتن اختلافات در کنار همکاری‌های متقابل سودمند، کلید روابط دو کشور است.

اگرچه از زمان روی کار آمدن حزب کارگر در استرالیا در سال ۲۰۲۲ روابط دو کشور رو به بهبود رفته است؛ اما همچنان اختلافاتی وجود دارد.

رفت موانع تجاری و آزادی یانگ هنگجون، بلاگر دموکراسی خواه چینی-استرالیایی که در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد، از جمله موارد اختلافی محسوب می‌شود.

لی چیانگ امروز در کانبرا با آنتونی آلبانیزی دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود نخست‌وزیر استرالیا موضوع یانگ هنگجون را نیز که به اتهام جاسوسی به حکم تعلیقی اعدام محکوم شده، مطرح کند. چندی پیش هم دادگاه عالی پکن حکم بدوی صادر شده علیه یانگ را تایید کرد.

در همین حال، حامیان یانگ روز یکشنبه بیانیه‌ای منتشر و درباره وضعیت سلامتی یانگ اظهار نگرانی کردند.

آنان از آلبانیزی خواستند که درخواست مستقیم آزادی یانگ را به دلیل وضعیت جسمانی با لی چیانگ مطرح کند.

منبع: بی‌بی‌سی


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه