وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » چیزهایی که در مورد کرونا ویروس باید بدانید

تاریخ انتشار : 1398/12/15 - 13:05

چیزهایی که در مورد کرونا ویروس باید بدانید

صدای استرالیا - وزارت بهداشت استرالیا در مجموعه مقالاتی به زبان فارسی در خصوص ویروس کرونا اطلاعاتی ارائه کرده است که به دلیل اهمیت آنها صدای استرالیا نیز اقدام به بازنشر این مجموعه مقالات می کند.


صدای استرالیا – وزارت بهداشت استرالیا در مجموعه مقالاتی به زبان فارسی در خصوص ویروس کرونا اطلاعاتی ارائه کرده است که به دلیل اهمیت آنها صدای استرالیا نیز اقدام به بازنشر این مجموعه مقالات می کند.

اگرچه کورونا ویروس نگران کننده است، مهم است به یاد داشته باشید که اکثر افرادی که علائمی مانند تب، سرفه، گلو درد یا خستگی را نشان می دهند، احتمالاً سرماخوردگی یا بیماری تنفسی دیگر دارند – نه کورونا ویروس.

کورونا ویروس ( coronavirus) و کووید ۱۹ (COVID-19)  چیست؟

کورونا ویروس می تواند انسان و حیوان را بیمار کند. برخی از کورونا ویروس ها می توانند باعث بیماری مشابه سرماخوردگی معمولی شوند و برخی دیگر می توانند باعث بیماریهای جدی تری از جمله سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) شوند. این کورونا ویروس جدید از استان هوبی ( Hubei) در چین سرچشمه گرفته است و شیوع این بیماری با نام COVID-19 نامگذاری شده است.

چگونه این کرونا ویروس گسترش می یابد؟

کورونا ویروس  به احتمال زیاد از فردی به فرد دیگر از طرق زیر انتقال یابد:

  • در موقعی که عفونت دارد، تماس نزدیکی با یک فرد داشته باشد
  • تماس نزدیک با شخصی که عفونت تأیید شده ای دارد که سرفه یا عطسه می کند، یا
  • لمس کردن اشیاء یا سطوح (مانند دستگیره درها یا میزها) که از سرفه یا عطسه شخص مبتلا به عفونت تایید شده آلوده شده اند، و بعد لمس کردن دهان یا صورت تان.

بیشتر عفونت ها فقط توسط افرادی منتقل می شوند که علائم را داشته باشند. این موارد می تواند شامل تب، سرفه، گلو درد، خستگی و تنگی نفس باشد.

چگونه می توانیم به جلوگیری از پخش کروناویروس کمک کنیم؟

تمرین بهداشت خوب دست و عطسه / سرفه بهترین دفاع در برابر بیشتر ویروس ها است. شما باید:

  • قبل و بعد از غذا و بعد از رفتن به توالت، دستان خود را به طور مکرر با صابون و آب بشویید
  • سرفه و عطسه خود را بپوشانید، دستمال کاغذی ها را دور ریخته و از ماده ضدعفونی کننده الکل دار برای دست استفاده کنید
  • و اگر حالتان خوب نیست، از تماس با دیگران (لمس کردن، بوسیدن، بغل کردن و تماس صمیمی دیگر) خودداری کنید.

چه کسی نیاز به ایزوله شدن دارد؟

برای کمک به محدودیت انتشار کوروناویروس، باید خود را در شرایط زیر ایزوله کنید:

  • اگر در ۱۴ روز گذشته از سرزمین اصلی چین خارج شده اید یا از آن گذر کرده اید، باید خود را به مدت ۱۴ روز از تاریخ ترک سرزمین اصلی چین ایزوله کنید.
  • اگر در تاریخ ۱ مارس یا بعد از آن از ایران خارج شده اید یا از این کشور گذر کرده اید، باید تا ۱۴ روز پس از ترک ایران، خود را ایزوله کنید.
  • اگر با یک مورد تائید شده از کوروناویروس در تماس نزدیک بوده اید، باید ۱۴ روز پس از آخرین تماس با مورد تایید شده، خود را ایزوله کنید.

ایزوله شدن در خانه تان به چه معنی هست؟

افرادی که باید ایزوله شوند باید در خانه بمانند و نباید در مکان های عمومی از جمله محل کار، مدرسه، مرکز مراقبت از کودکان یا دانشگاه حضور پیدا نکنند.  فقط افرادی که معمولاً در آن خانه زندگی می کنند باید در خانه باشند.

به بازدید کنندگان اجازه ندهید به داخل خانه بیایند. در صورت امکان، از دیگران از جمله دوستان یا اعضای خانواده که نیازی به ایزوله شدن ندارند بخواهید مواد غذایی یا سایر وسایل مورد نیاز را برای شما بگیرند. اگر مجبورید از خانه خارج شوید، مانند مراجعه برای مراقبت پزشکی، در صورت داشتن، یک ماسک بپوشید. برای اطلاعات بیشتر به //www.health.gov.au/resources/collections/novel-coronavirus-2019-ncov-resources مراجعه کنید.

در صورت بروز علائم چه می توانم انجام دهم؟

در صورت بروز علائم تان (تب، سرفه، گلودرد، خستگی یا تنگی نفس) در عرض ۱۴ روز پس از ترک سرزمین اصلی چین یا ایران یا در عرض ۱۴ روز از آخرین تماس با یک مورد تأیید شده، باید ترتیبی دهید که پزشک تان را برای ارزیابی اضطراری ببینید.

قبل از رسیدن باید به درمانگاه بهداشت یا بیمارستان تلفن کنید و تاریخچه سفر خود را به آنها بگویید یا اینکه شما با یک مورد احتمالی کورونو ویروس در تماس بوده اید. شما باید در خانه خود یا در یک مرکز مراقبت های بهداشتی ایزوله باشید تا اینکه مقامات بهداشت عمومی به شما اطلاع دهند که بازگشت شما به فعالیت های معمول تان بی خطر است.

چه کسی بیشتر در معرض خطر یک بیماری جدی است؟

برخی از افرادی که آلوده شده اند ممکن است اصلا بیمار نشوند، برخی از آنها علائم خفیفی را تجربه می کنند که به آسانی بهبود می یابند و برخی دیگر خیلی سریع و خیلی مریض می شوند. بر اساس تجربیات قبلی با سایر کورونو ویروس ها، افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت جدی قرار دارند عبارتند از:

  • افراد با مشکل سیستم ایمنی بدن، مانند افراد مبتلا به سرطان
  • افراد مسن
  • افراد بومی (ابوریجینال) و تورز استریت آیلندرز
  • کودکان خیلی کوچک و نوزادان، و
  • مبتلایان به بیماری طبی مزمن تشخیص داده شده.

چگونه این ویروس درمان می شود؟

هیچ درمانی خاص برای کورونو ویروس ها وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها مؤثر نیستند. بیشتر علائم را می توان با مراقبت های پزشکی حمایتی درمان کرد.

آیا باید ماسک صورت بپوشم؟

اگر سالم هستید نیازی به پوشیدن ماسک ندارید. در حالی که استفاده از ماسک می تواند به جلوگیری از انتقال بیماری از بیماران آلوده به دیگران کمک کند، در حال حاضر ماسک برای استفاده اعضای سالم جامعه برای پیشگیری از عفونت هایی مانند کورونا ویروس توصیه نمی شود.

اطلاعات بیشتر

برای آخرین مشاوره، اطلاعات و منابع، به www.health.gov.au مراجعه کنید

با شماره ۱۸۰۰۰۲۰۰۸۰، خط اطلاعات بهداشت ملی کورونا ویروس تماس بگیرید. این خط به صورت ۲۴ ساعته در روز، هفت روز در هفته کار می کند . اگر به خدمات ترجمه شفاهی یا کتبی نیاز دارید، با ۱۳۱ ۴۵۰ تماس بگیرید.

شماره تلفن سازمان بهداشت عمومی هر ایالت یا تریتوری در www.health.gov.au/state-territory-contacts موجود است.

اگر در مورد سلامتی خود نگرانی دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: وزارت بهداشت استرالیا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه