وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 17 May 2024
» اجتماعی » چرا انتخابات اندونزی برای استرالیا مهم است

تاریخ انتشار : 1402/11/24 - 5:39

چرا انتخابات اندونزی برای استرالیا مهم است

صدای استرالیا– اندونزی به عنوان سومین دموکراسی بزرگ جهان و یکی از نزدیک‌ترین همسایگان استرالیا، فردا انتخابات ریاست جمهوری خود […]

چرا انتخابات اندونزی برای استرالیا مهم است

صدای استرالیا– اندونزی به عنوان سومین دموکراسی بزرگ جهان و یکی از نزدیک‌ترین همسایگان استرالیا، فردا انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند.

نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر که عمدتا جمعیت جوان هستند، می‌توانند در انتخابات اندونزی رای بدهند و جانشین جوکو ویدودو، رییس جمهوری کنونی را که بر اساس قانون اساسی، امکان نامزد شدن برای دوره سوم را ندارد، انتخاب کنند.

نتیجه این انتخابات بر سرنوشت اهالی بیش از ۱۷ هزار جزیره‌ای تاثیر می‌گذارد که در کنار هم مجمع‌الجزایر اندونزی را تشکیل می‌دهند.

رای دادن در انتخابات اندونزی اجباری نیست؛ اما مردم با شور و هیجان در آن مشارکت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد واجد شرایط، فردا در این انتخابات شرکت کنند.

شارین دیویس، مدیر مرکز Herb Feith Indonesia در دانشگاه موناش می‌گوید: نتیجه این انتخابات، سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی اندونزی را مشخص می‌کند و بر روابط این کشور با همسایگان و شرکای بین‌المللی‌اش تاثیرگذار خواهد بود.

وی می‌افزاید: موضوعات کلیدی روی میز شامل توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، نگرانی‌های زیست‌محیطی و سیاست خارجی است.

نامزدهای انتخابات

در انتخابات اندونزی، سه نامزد برای کسب عنوان ریاست جمهوری با هم رقابت می‌کنند که هر کدام یک معاون اول را نیز در کنار خود معرفی کرده‌اند. 

پیشتاز نظرسنجی‌ها، پرابوو سوبیانتو، ژنرال سابق ارتش است که جبران راکابومینگ راکا، شهردار ۳۶ ساله سوراکارتا را به عنوان معاون اول در کنار خود دارد.

سوبیانتو در گذشته به نقض حقوق بشر متهم شده که او آن را رد کرده است؛ اما در صورت انتخاب شدن، این مساله ممکن است در روابطش با کشورهای غربی مانند استرالیا مشکل‌آفرین باشد.

راکا جوانترین نامزد این انتخابات است، اما انتخاب او جنجال برانگیز شده؛ زیرا او پسر رئیس جمهور فعلی است.

انیس باسودان، فرماندار سابق جاکارتا، که پیوندهای قوی با استرالیا و سایر کشورهای غربی دارد، و معاون وی، موهیمن اسکندا، متعهد شده‌اند در صورت انتخاب شدن، اصلاحات گسترده را در پیش بگیرند.

گنجر پرانوو، نامزد حزب حاکم و فرماندار سابق ایالت جاوه مرکزی نیز تاکید کرده که او و معاون‌اولش، محمد محفوظ، در طول کارزار انتخاباتی خود صدای مردم را شنیده‌اند؛ از جمله صدای کسانی که به قیمت بالای برنج اعتراض دارند.

در این انتخابات ترکیب مجلس نمایندگان و سنا نیز مشخص خواهد شد.

چرا این انتخابات برای استرالیا مهم است؟

بسیاری از استرالیایی‌ها، اندونزی را به‌خاطر تجربه‌ای که در بالی داشته‌اند می‌شناسند.

اما پیوندها بین این دو ملت بسیار عمیق‌تر است و مواردی مانند ارتباطات تجاری، امنیتی و دفاعی را در برمی‌گیرد.

دیویس گفت: پیش‌بینی شده که اندونزی تا اواسط قرن حاضر به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. بنابراین استرالیا اگر می‌خواهد در آینده شریک مورد علاقه اندونزی باشد، باید از هم اکنون با این کشور تعامل مثبت داشته باشد.

اندونزی در منطقه عمدتا آشوب‌زده جنوب شرقی آسیا، به ویژه برای کشتیرانی جهانی ثباتی حیاتی ایجاد کرده که برای صادرات استرالیا بسیار مهم است.

حدود ۴۵ درصد از کل حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی از مسیر آب‌های اندونزی عبور می‌کند.

اندونزی از جمله قدرت‌ها در بین کشورهای غیر متعهد است و در رقابت‌های استراتژیک منطقه هند و اقیانوس آرام که بین چین و ایالات متحده آمریکا در جریان است، همچون استرالیا مسیر دقیق و با احتیاطی را طی کرده است.

همچنین استرالیا هم اکنون در حال مذاکره بر سر توافقنامه دفاعی جدید با اندونزی است، اما این کشور پرجمعیت که میلیون‌ها نفر در آن همچنان در فقر زندگی می‌کنند، به شدت به چین برای سرمایه‌گذاری متکی است.

دیویس گفت: چین از طریق استفاده از قدرت نرم در کشاندن کشورها به مدار خود موفق بوده است، بنابراین مهم است که استرالیا با اندونزی تعامل بیشتری داشته باشد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه