وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024
» اجتماعی » چرا آسمان استرالیا سرخ شده بود؟

تاریخ انتشار : 1400/12/07 - 11:12

چرا آسمان استرالیا سرخ شده بود؟

صدای استرالیا– ماندگاری ستون آتشفشانی حاصل از فوران جزیره آتشفشانی هونگا تونگا-هونگا هائاپائی در اقیانوس آرام، هفته گذشته موجب شکل‌گیری […]

چرا آسمان استرالیا سرخ شده بود؟

صدای استرالیا– ماندگاری ستون آتشفشانی حاصل از فوران جزیره آتشفشانی هونگا تونگا-هونگا هائاپائی در اقیانوس آرام، هفته گذشته موجب شکل‌گیری غروب‌هایی دیدنی بر فراز استرالیا شده است.

گراهام کرید، گوینده بازنشسته شده اخبار هواشناسی شبکه ABC گفت: دلیل این امر، غبار آتشفشانی حاصل از فوران تونگا است که یک ماه قبل اتفاق افتاد.

از زمان فوران اولیه این آتشفشان، ستون غبار، گاز و ذرات حاصل از این آتشفشان، دور اتمسفر می‌چرخد. البته ارتفاع این ستون آنقدر بالاست که اثری روی آب و هوای روزانه نمی‌گذارد، اما موجب سرخ‌رنگ شدن طلوع و غروب خورشید می‌شود.

کرید گفت: این پدیده تا حدودی مشابه دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا در سال ۲۰۱۹ است که آن هم اطراف کره زمین می‌چرخید.

دود و ذرات آتشفشانی مذکور، تقریبا یک دور کامل دور کره زمین زده و از هفته گذشته دوباره بالای استرالیا رسیده و به همین دلیل در زمان طلوع و غروب خورشید، آسمان درخششی سرخ رنگ پیدا کرده است.

تحلیل‌های اخیر ناسا نشان می‌دهد که ستون آتشفشانی حاصل از فوران اولیه تونگا از دو لایه اولیه جو زمین، یعنی تورپوسفر و استراتوسفر گذشته و برای مدت کوتاهی، حتی وارد لایه سوم (مزوسفر) نیز شده است. محاسبه ناسا نشان می‌دهد که این ستون در بالاترین سطح به ۵۸ کیلومتری جو زمین صعود کرده است.

به گفته کرید، آخرین باری که چنین پدیده‌ای مشاهده شد، مربوط به فوران کوه پیناتوبو در فیلیپین می‌شد که در سال ۱۹۹۱ اتفاق افتاد.

 

منبع: ای بی سی

 


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه