وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | Tuesday 18 June 2024
» اجتماعی » چراگاهی، ارگانیک یا فضای باز؛ در مورد برچسب‌گذاری گوشت قرمز چه می‌دانید

تاریخ انتشار : 1403/02/13 - 5:44

چراگاهی، ارگانیک یا فضای باز؛ در مورد برچسب‌گذاری گوشت قرمز چه می‌دانید

صدای استرالیا– احتمالا شما هم هنگام خرید گوشت در سوپرمارکت با برچسب‌های مختلفی مانند «چراگاهی»، «علف‌خوار»، «ارگانیک»، «فضای باز» و […]

چراگاهی، ارگانیک یا فضای باز؛ در مورد برچسب‌گذاری گوشت قرمز چه می‌دانید

صدای استرالیا– احتمالا شما هم هنگام خرید گوشت در سوپرمارکت با برچسب‌های مختلفی مانند «چراگاهی»، «علف‌خوار»، «ارگانیک»، «فضای باز» و «بدون هورمون اضافه» مواجه شده‌اید و این برچسب‌ها سردرگم‌تان کرده است.

کشاورزان خواستار شفافیت بیشتر در مورد برچسب‌گذاری گوشت قرمز هستند تا از این سردرگمی کاسته شود و مشتریان دقیقا بفهمند چه می‌خرند.

دیو تارانت، کشاورز اهل نیوساوت‌ولز و یکی از بنیانگذاران شرکت Our Cow گفت که او شاهد تغییر چشمگیری در مردم است که می‌خواهند بدانند خواربار آنها از کجا می‌آید.

وی افزود: مردم اکنون بیشتر به سلامتی اهمیت می‌دهند و می‌خواهند بدانند غذای آن‌ها از کجا می‌آید و می‌خواهند به خانواده خود چیزهایی بدهند که مواد مضر به آن اضافه نشده باشد.

اما این برچسب‌ها چه معنایی دارند؟

به گفته تارانت، گوشت در قفسه‌ سوپرمارکت‌ها معمولا به سه دسته عمده  معمولا به گوشت‌های «اقتصادی»، «چراگاهی» و «ارگانیک» تقسیم می‌شوند.

گوشت گاو «اقتصادی» به دلیل عواملی مثل سن حیوان در زمان کشتار (بالاتر از ۳٫۵ سال در نیوساوت‌ولز) و نوع برش گوشت، کیفیت پایین‌تری دارد.

گاوهایی که در دسته اقتصادی قرار می‌گیرند، معمولا با غلات تغذیه می‌شوند و در فضای باز نیستند.

وی گفت: گاو‌های چراگاهی، حیواناتی هستند در زیستگاه طبیعی خود و با علوفه محلی و اصلاح شده چرا می‌کنند.

به گفته وی، غلات، غذای طبیعی دام نیست و میزان چربی این حیوانات متفاوت است. این حیوانات معمولا در چراگاه باز نیستند، بلکه در زمان مصرف غلات، معمولا در یک فضای محصور نگهداری می‌شوند.

طبق مطالعه‌ موسسه ملی بهداشت، گوشت گاو چراگاهی، به ازای هر ۱۰۰ گرم، ۲٫۷ گرم چربی کمتر نسبت به گوشت گاو غلات‌خوار دارد.

اما به گفته تارانت، هیچ گواهینامه رسمی برای گوشت گاو غلات‌خوار یا چراگاهی وجود ندارد. یعنی گاوی که در استرالیا پرورش یافته و برچسب «چراگاهی» دارد، ممکن است قبل از کشتار غلات هم دریافت کرده باشد.

تارانت افزود: از آنجایی که این گاوها در یک فضای محصور نیستند و با غلات تایید شده تغذیه نمی‌کنند، همچنان می‌توان آنها را به عنوان حیوانات چراگاهی طبقه‌بندی کرد.

به گفته وی، این گاوها ممکن است تا ۷۰ روز نیز با غلات تغذیه شوند و همچنان گاو چراگاهی طبقه‌بندی شوند.

بررسی‌ها حاکی است حدود ۸۰ درصد از گوشت گاوی که در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شود، در مزارع صنعتی پرورش می‌یابد.

همچنین در صورت تایید نهاد ناظر گاوداری‌ها مبنی بر اینکه از مواد شیمیایی، افزودنی‌های خوراکی، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و هورمون‌های رشد در غذای گاوها استفاده نشده، گوشت موردنظر ارگانیک محسوب می‌شود. 

کشاورزان استرالیایی اجازه دارند از هورمون‌های رشد برای افزایش وزن گاو استفاده کنند، اما مقرراتی وجود دارد که تضمین می‌کند میزان هورمون‌های مورد استفاده، برای سلامتی مصرف‌کنندگان مضر نیست. 

تمام گوشت‌ها دارای هورمون‌های طبیعی هستند و اصطلاح «بدون هورمون» به گوشتی اشاره دارد که بدون هیچ گونه هورمون اضافی پرورش یافته باشد.

این موارد فقط مربوط به صنعت گوشت گاو تنها نیست. طبق گفته دولت کوئینزلند، تنها ۵ درصد از گوشت خوک در استرالیا دارای گواهی فضای باز است. این واقعیتی است که خریداران ممکن است متوجه آن نشوند.

مقررات چه می‌گوید؟

قانون مصرف کننده استرالیا استانداردهایی برای برچسب‌گذاری موادغذایی از کشور مبدا و تخم‌مرغ‌های فضای باز دارد؛ اما به جز این دو مورد، قانون الزام نمی‌کند که محصولات غذایی حاوی اطلاعات خاصی در مورد برچسب‌گذاری باشند.

سخنگوی کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا (ACCC) گفت: برخی از مصرف‌کنندگان بر اساس ادعاها در مورد ویژگی‌های مختلف محصولات، تصمیم به خرید می‌گیرند و کسب‌وکارها با تغییر روش‌های تولید خود برای ارائه محصولاتی که چنین ویژگی‌هایی را دارند، به این ترجیحات مصرف‌کنندگان پاسخ می‌دهند.

وی افزود: با این حال، برخی کسب‌وکارها بدون ایجاد تغییر در روش‌های تولید خود، همچنان ادعا می‌کنند که محصولات آنها دارای این ویژگی‌هاست و به این ترتیب از مزیت رقابتی ناعادلانه سود می‌برند.

این سخنگو ادامه داد: بر اساس قانون مصرف‌کننده استرالیا، کسب‌وکارها نباید مصرف‌کنندگان را در تبلیغات یا بازاریابی خود، از جمله با برچسب‌گذاری و بسته‌بندی محصول، گمراه کنند یا فریب دهند.

کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا گفته است که در مورد ادعاهای گمراه‌کننده در مورد برچسب‌گذاری مواد غذایی اقدام کرده است، اما نمی‌تواند در مورد جزئیات برچسب‌گذاری گوشت چراگاهی اظهار نظر کند.

در همین حال سخنگوی بخش صنایع اولیه نیوساوت‌ولز نیز گفت که برچسب‌گذاری اجباری مواد غذایی در کد استانداردهای غذایی استرالیا و نیوزیلند (Australia New Zealand Food Standards Code) تعیین شده و برچسب‌گذاری گوشت چراگاهی یک الزام اجباری در کد استانداردهای غذایی استرالیا و نیوزیلند نیست.

وی افزود: برچسب‌ها اطلاعات مهمی را در مورد غذایی در اختیار افراد قرار می‌دهند و به آنها در تصمیم‌گیری برای خرید، نگهداری و آماده‌سازی صحیح، برآوردن نیازهای غذایی، جلوگیری از واکنش‌های نامطلوب یا تهدیدکننده مانند آلرژی کمک می‌کنند.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , زندگی در استرالیا
ارسال دیدگاه