وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 20 May 2024
» اجتماعی » پزشک ایرانی به دلیل بهره‌کشی از یک پناهجوی هموطن به زندان افتاد

تاریخ انتشار : 1402/11/11 - 2:20

پزشک ایرانی به دلیل بهره‌کشی از یک پناهجوی هموطن به زندان افتاد

صدای استرالیا- پزشکی ایرانی‌الاصل که یک پناهجو را تهدید کرده بود با مزد کم و ساعات طولانی در قنادی او کار کند وگرنه از کشور اخراج می‌شود، زندانی شد.


صدای استرالیا- پزشکی ایرانی‌الاصل که یک پناهجو را تهدید کرده بود با مزد کم و ساعات طولانی در قنادی او کار کند وگرنه از کشور اخراج می‌شود، زندانی شد.

حکم سید علی فرشچی، پزشک عمومی و فیزیوتراپ ساکن ملبورن که به اجبار مردی به کار برای او متهم شده بود، امروز در دادگاه محلی صادر شد.

هیات منصفه در ماه اکتبر این مرد ۵۰ ساله را به اتهام مجبور کردن فردی به کار اجباری و انجام تجارت از طریق کار اجباری مجرم شناخته بود.

نغمه مصطفایی، همسر فرشچی از اتهام همکاری با وی تبرئه شد.

فرشچی بین ژانویه ۲۰۱۵ تا جولای ۲۰۱۷ مردی را که از ایران فرار کرده و به همراه خانواده‌اش در استرالیا درخواست پناهندگی کرده بود، برای کار در قنادی ایرانی خود (قنادی کندو) در شمالی شرقی ملبورن استخدام کرد.

این کارگر که به دلایل قانونی نمی‌توان نامش را افشا کرد، به مدت ۳ ماه دوره آموزشی بدون حقوق خود را در این قنادی گذراند و سپس به ازای ساعتی ۱۰ دلار دستمزد مشغول به کار شد که همین میزان حقوق هم اغلب به او پرداخت نمی‌شد یا دیر پرداخت می‌شد.

او همچنین مجبور به کار طولانی مدت بود و گاهی از ۷ صبح تا ۳ صبح روز بعد کار می‌کرد.

اما وقتی که این پناهجو موضوع میزان حقوق و شرایط کاری را مطرح کرد، فرشچی تهدید کرد که او را اخراج می‌کند و در صورت خودداری از کار، دین او را افشا خواهد کرد.

وی به این پناهجو گفت که با اداره مهاجرت استرالیا ارتباط دارد و می‌تواند از این رابطه برای اخراج یا ارسال او به بازداشتگاه مهاجرت استفاده کند.

پیتر کید، قاضی ارشد گفت: قربانی، فردی بسیار آسیب‌پذیر با درک ابتدایی از زبان انگلیسی بوده که حقوق خود را در استرالیا نمی‌دانسته است.

وی خطاب به فرشچی گفت: شما آگاهانه از او سوءاستفاده کردید. تهدیدهای شما حساب‌شده، فریبکارانه و زیانبار بود. انگیزه شما تجاری بوده و در پی آن بودید که کسب‌وکار شما از کار اجباری منتفع شود.

فرشچی که کت و شلوار پوشیده بود، سکوت کرد و فقط به جلو خیره شد. در نهایت قاضی کید او را به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

کید گفت: دادگاه شفاف اعلام می‌کند که بهره‌کشی و سوءاستفاده از قدرت، به ویژه در جایی که قربانی یکی از اعضای آسیب‌پذیر جامعه است، قابل تحمل نخواهد بود.

فرشچی پس از گذراندن ۱۸ ماه از دوران محکومیت خود، واجد شرایط آزادی مشروط خواهد بود. او همچنین به پرداخت ۴۲ هزار دلار به قربانی محکوم شد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه