وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024
» اخبار » وزیر تجارت نیوزیلند: استرالیا به چین احترام بگذارد!

تاریخ انتشار : 1399/11/10 - 4:57

وزیر تجارت نیوزیلند: استرالیا به چین احترام بگذارد!

صدای استرالیا– توصیه وزیر تجارت نیوزیلند، مبنی بر اینکه استرالیا باید روابطش را با چین بازسازی کند و به دولت […]

وزیر تجارت نیوزیلند: استرالیا به چین احترام بگذارد!

صدای استرالیا– توصیه وزیر تجارت نیوزیلند، مبنی بر اینکه استرالیا باید روابطش را با چین بازسازی کند و به دولت پکن احترام بیشتری بگذارد، دولت استرالیا را خشمگین کرده است.

چین و استرالیا درگیر اختلافات متعددی هستند و دولت پکن تعدادی از محصولات صادراتی استرالیا را هدف تحریم‌های خود قرار داده است؛ هر چند که امسال این مجازات‌های اقتصادی تشدید نشده است.

اما از سوی دیگر، نیوزیلند در هفته جاری، به صورت رسمی توافق‌نامه به‌روز شده سال ۲۰۰۸ خود را با چین امضا کرد.

دیمین اوکانر، وزیر تجارت نیوزیلند، در مصاحبه‌ای درباره این توافق تجاری، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه نیوزیلند برای میانجی‌گری بین استرالیا و چین، گفت: نیوزیلند روابط گسترده‌ای با چین دارد و می‌تواند درباره مسایل مختلف به رایزنی بپردازد.

وی با بیان اینکه کشورش برای روابط تجاری با چین ارزش قایل است، افزود: اگر استرالیا مانند ما عمل کند و از خود احترام بیشتری نشان دهند؛ فکر می‌کنم که با مقداری دیپلماسی و استفاده محتاطانه از الفاظ، آنها نیز می‌توانند در وضعیت مانند ما در روابط با چین باشند.

در واکنش به این سخنان ، برخی از مقامات و نمایندگان کنگره استرالیا، اظهار ناراحتی کرده‌اند.

در همین حال، مقامات چینی علنا از توافق جدید با نیوزیلند اظهار خشنودی کرده‌اند و رسانه‌های دولتی چین نیز به استرالیا توصیه کرده‌اند که نیوزیلند را الگو قرار دهد و به چین امتیازات بیشتری اعطا کند.

روز پنج‌شنبه نیز، دمین اوکانر بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که روابط استرالیا و چین، به خود این کشورها مربوط است.

او همچنین در تلاش برای جلوگیری از مشاجرات بیشتر ناشی از اظهارنظر خود، با دن تهان، وزیر تجارت استرالیا تماس تلفنی برقرار کرد.

تهان از این تماس تلفنی اظهار رضایت کرد ولی نگفت که آیا اوکانر بابت اظهارنظر خود، عذرخواهی کرده است یا نه.

تهان گفت: نیوزیلند سال‌های درازی است که نزدیک‌ترین دوست ما بوده است. من برای همتای نیوزیلندی خود جز احترام چیزی در دل ندارم.

وی افزود: مشتاقانه در انتظار همکاری با همتای نیوزیلندی هستم. ما می‌خواهیم از تداوم همکاری‌ها، چه در زمینه تجاری و چه امنیتی، اطمینان حاصل کنیم.

یک منبع آگاه در دولت استرالیا گفت کانبرا از اظهارات اوکانر ناخشنود است.

وی افزود: نیوزیلند باید درک کند که چین قصد دارد اتحاد ما را در منطقه بشکند.

با وجود اینکه گفته می‌شود اظهار نظر اوکانر، تاثیر جدی بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت، ولی می‌توان انتظار داشت که مقامات و سیاستمداران استرالیا، از این مساله گلایه کنند و از نیوزیلند بخواهند که موضع قاطع‌تری در قبال چین اتخاذ کند.

دولت استرالیا نگرانی خود را از پیشنهاد نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند درباره میانجیگری اعلام کرده و پس از آن، دولت نیوزیلند سعی داشته که این پیشنهاد را کم اهمیت جلوه دهد.

دولت نیوزیلند اخیرا از موضع‌گیری در قبال اقدامات چین خودداری کرده است. این کشور پیش‌تر بیانیه کشور‌های Five Eyes (شامل استرالیا، آمریکا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند) را در محکومیت نقض حقوق بشر در چین امضا کرده بود، اما در بیانیه جدیدتر این گروه در تقبیح دستگیری فعالان دموکراسی در هنگ کنگ، امضای نیوزیلند دیده نمی‌شود.

منبع: ای بی سی نیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه