وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اخبار » هوش مصنوعی می‌تواند طعم آبجو را بهبود ببخشد

تاریخ انتشار : 1403/01/11 - 6:53

هوش مصنوعی می‌تواند طعم آبجو را بهبود ببخشد

صدای استرالیا– هوش مصنوعی در حال انقلاب در محیط کار است. اما حالا دانشمندان این فناوری را در زمینه تازه‌ای […]

هوش مصنوعی می‌تواند طعم آبجو را بهبود ببخشد

صدای استرالیا– هوش مصنوعی در حال انقلاب در محیط کار است. اما حالا دانشمندان این فناوری را در زمینه تازه‌ای به کار گرفته‌اند: خلق آبجویی با طعم بی‌نظیر.

دانشمندان بلژیکی روشی مبتنی بر یادگیری ماشین توسعه داده‌اند که می‌تواند تغییرات فرمول آبجو را با توجه به ذائقه عموم مردم پیش‌بینی کند.

کوین ورسترپن و همکارانش بیش از ۲۰۰ ویژگی شیمیایی را از ۲۵۰ آبجوی تجاری بلژیکی در ۲۲ سبک مختلف آبجو، مانند آبجوهای بلوند و تریپل، دسته‌بندی کردند.

آنها سپس این ویژگی‌های شیمایی را به داده‌های توصیفی ارایه شده از سوی ۱۶ متخصص چشیدن آبجو و داده‌های بیش از ۱۸۰ هزار بررسی مصرف‌کنندگان از یک پایگاه داده آنلاین بررسی آبجو به نام RateBeer مرتبط کردند.

محققان با استفاده از این مجموعه داده‌ بزرگ، مدل‌های یادگیری ماشین را برای پیش‌بینی طعم و علاقه‌ مصرف‌کنندگان آموزش دادند.

سپس پیش‌بینی‌های این مدل هوش مصنوعی برای اصلاح طعم یک آبجوی تجاری الکلی و الکلی مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه مورد استقبال گروه چشندگان قرار گرفت.

در حال حاضر، نتایج این تحقیق به چند نوع آبجوی بلژیکی محدود است و قبل از جهانی شدن این روش، به تعداد نمونه‌های بیشتری نیاز خواهد بود و باید مواردی مانند اطلاعات جمعیتی، سن و فرهنگ جوامع نیز در نظر گرفته شود.

به گفته محققان، این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند  به بهبود کنترل کیفیت و توسعه دستورالعمل‌های تولید آبجو، و به طور بالقوه سایر غذاها و نوشیدنی‌ها مطابق با انتظارات مصرف‌کنندگان کمک کند.

البته یک نکته منفی هم وجود دارد.

تا کنون طعم‌های جدید آبجو با کمک گروهی از چشندگان متخصص آزمایش می‌شد. اما اگر هوش مصنوعی بتواند بدون بازخورد این گروه افراد، آبجوهایی با طعم عالی بسازد؛ احتمالا نقش این چشندگان محدودتر خواهد شد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار
ارسال دیدگاه