وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » همه چیز درباره دسترسی زودهنگام به سوپرانوئیشن

تاریخ انتشار : 1399/01/31 - 9:30

همه چیز درباره دسترسی زودهنگام به سوپرانوئیشن

صدای استرالیا - پيش‌بيني‌ها حاکی از آن است که آسيب‌هاي اقتصادي شيوع ويروس كرونا در استراليا بسیار شدید خواهد ‌بود، از این رو دولت گام‌هایی موثر در مسیر صدور مجوز برای استفاده زودهنگام شهروندان واجد شرایط از صندوق ذخیره بازنشستگی موسوم به سوپرانوئیشن برداشته ‌است.


صدای استرالیا – پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آسیب‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا در استرالیا بسیار شدید خواهد ‌بود، از این رو دولت گام‌هایی موثر در مسیر صدور مجوز برای استفاده زودهنگام شهروندان واجد شرایط از صندوق ذخیره بازنشستگی موسوم به سوپرانوئیشن برداشته ‌است.

این اقدام به شهروندانی که به شدت تحت ‌تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند اجازه خواهد ‌داد تا از صندوق ذخیره بازنشستگی خود برداشت کرده و هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

این‌کار یک قمار محاسبه شده‌، اما بسیار پرطرفدار است به طوریکه تا به امروز بیش از ۶۲۰ هزار نفر برای برداشت از این پس‌انداز درخواست داده‌اند. اگر هنوز درباره این طرح سردرگم هستید، آنچه در ادامه می‌خوانید تمامی آن‌ چیزی است که ما می‌دانیم.

سوپرانوئیشن چیست؟

پس‌اندازی است که در زمان اشتغال جمع می‌شود تا در زمان بازنشستگی بتوان برای گذران زندگی از آن استفاده کرد. زمانی که برای اولین ‌بار مشغول به کار می‌شوید، کارفرمای شما از سوی دولت موظف می‌شود تا درصدی از درآمد شما را در حساب ذخیره بازنشستگی پس‌انداز کند. حداقل این مبلغ ۹٫۵ درصد از دریافتی شما است. در اکثر مواقع امکان دسترسی به این پس‌انداز وجود ندارد و افراد تنها پس از ۶۵ سالگی یا پس از بازنشستگی می‌توانند از عضویت در این صندوق انصراف دهند.

چرا دولت اجازه دسترسی به آن را می‌دهد؟

دولت فدرال از این موضوع آگاه است که به زودی هزاران هزار استرالیایی در اثر شیوع کووید-۱۹ به تنگنای اقتصادی خواهند افتاد. ایجاد امکان دسترسی به پس‌انداز بازنشستگی کم‌هزینه‌ترین شیوه برای کاهش بار اقتصادی از دوش مردم است. اشتباه نکنید، سوپرانوئیشن نوعی وام از سوی دولت نیست، پولی است که خودتان با ریختن عرق جبین به دست آورده‌‌اید.

به چه مبلغی دسترسی دارید؟

در صورت داشتن شرایط لازم، دولت به شهروندان اجازه خواهد داد تا برای برداشت ۱۰ هزار دلار از پس‌انداز خود تا قبل از ماه جولای ۲۰۲۰ و ۱۰ هزار دلار دیگر از جولای تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ اقدام کنند. در واقع بیشترین مبلغ قابل برداشت ۲۰ هزار دلار است.

چه کسی واجد شرایط‌ است؟

اول از همه باید بدانید دولت در این مرحله تنها درخواست‌ها را قبول می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که همه متقاضیان امکان استفاده از این پس‌انداز را داشته ‌باشند. درخواست‌ها از ۲۰ آوریل امسال از طریق اداره مالیات استرالیا پذیرفته خواهد ‌شد. با توجه به این شرایط، برای ارائه درخواست دسترسی به پس‌انداز، باید یک یا چند مورد از شرایط زیر را داشته‌ باشید:

  • بیکار باشید
  • واجد شرایط دریافت حقوق افراد جویای کار، کمک‌هزینه نوجوانان برای افراد جویای کار، کمک‌هزینه والدین (شامل تک والد یا زوج)، کمک مالی ویژه و یا کمک‌هزینه خانواده‌های کشاورز باشید.
  • باید در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ یا پس از آن:
  • بیکار شده‌ باشید
  • ساعات کاری شما ۲۰ درصد یا بیشتر کاهش یافته باشد
  • در صورت خوداشتغال بودن(Sole Trader)، کسب و کار شما معلق شده باشد یا گردش مالی شما ۲۰ درصد یا بیشتر کاهش پیدا کرده ‌باشد

امکان ثبت درخواست برای دسترسی زودهنگام به سوپرانوئیشن برای شهروندان استرالیا و نیوزیلند وهمچنین دارندگان اقامت دائم استرالیا فراهم شده ‌است.

چرا مردم نسبت به دسترسی زود‌هنگام به این پس‌انداز نگرانند؟

دسترسی زودهنگام به این پول می‌تواند تاثیرات طولانی‌مدت و مخربی بر پس‌انداز شما داشته ‌باشد. برداشت زودهنگام از ذخیره بازنشستگی مانده حساب بازنشستگی شما را کاهش خواهد داد و در زمان بازنشستگی پول کمتری در اختیار خواهید ‌داشت.

درعین حال، پس‌انداز بازنشستگی یا همان سوپرانوئیشن شما در صندوقی نگهداری و بخشی از آن در بخش‌های متنوعی سرمایه‌گذاری می‌شود. درست مانند حساب بانکی، هرچه بیشتر بگذرد پول بیشتری به مبلغ پس‌انداز بازنشستگی شما افزوده می‌شود، و زمان آن که برسد، صندوق بخشی از سهم سرمایه‌گذاری پول را نیز به شما بازخواهد ‌گرداند( چیزی شبیه به دریافت سود).

منطقی‌ است که ۵۰۰۰ دلاری که در حساب پس‌انداز خود دارید، در زمان بازنشستگی بیشتر از ۵۰۰۰ دلار می‌ارزد. از این رو است که کارشناسان نسبت به برداشت زودهنگام از این صندوق هشدار می‌دهند. برای مثال اگر ۲۵ ساله باشید، و کل ۲۰ هزار دلار را از حسابتان خراج کنید، در زمان بازنشستگی نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار از دست خواهید‌ داد.

علاوه ‌بر ‌این، برداشت از صندوق ذخیره می‌تواند بیمه درآمد، بیمه عمر و کل پوشش بیمه ازکارافتادگی را تحت‌ تاثیر قرار دهد. هوشمندانه آن است که پیش از هراقدامی با یک مشاور مالی کاربلد مشورت کنید- این مقاله صرفا جهت اطلاع‌رسانی‌ است، نه یک مشاوره تخصصی.

در وب‌سایت دولتی Moneysmart ماشین‌ حسابی عالی وجود دارد که می‌تواند به شما در تعیین مبلغی که در زمان بازنشستگی دریافت خواهید‌ کرد، کمک کند.

از کجا مشاوره مالی مناسب بگیرم؟

همیشه تنها افراد واجد شرایط برای مشورت گرفتن در زمینه ذخیره بازنشستگی، مشاوران قانونی مالی هستند، اما دولت به صورت موقت مقررات را سهل‌تر ساخته ‌است تا حسابداران مالیاتی ثبت شده نیز بتوانند به مشتریان خود مشاوره دهند.

موضوع دیگری برای نگرانی وجود دارد؟

خلاصه بگوییم: بله. شما نباید از کارمند آژانس‌های املاکی مشاوره بگیرید. (درصورتی که این افراد به شما مشاوره‌ای بدهند، ممکن است با مجازات پنج‌سال زندان مواجه شوند.) همچنین باید نسبت به کلاهبرداری‌ها نیز هشیار باشید، مخصوصا با توجه به هشدار اخیر کمیسیون نظارت بر مصرف‌کننده درباره افزایش کلاهبرداری‌های مرتبط با سوپرانوئیشن در کشور. هرگز از لینک‌ها برای دسترسی به وب‌سایت myGov استفاده نکنید و به یاد داشته ‌باشید هیچ شخص ثالثی در این فرایند دست ندارد و هیچ ‌کارمزدی برای دسترسی به این برنامه دریافت نخواهد ‌شد.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
  • محسن

    تاریخ : ۳۱ - فروردین - ۱۳۹۹

    تشکر بابت مطلب مفیدتون.
    من مثال شما رو در سایت مانی اسمارت وارد کردم. اگر کسی با ۲۵ سال سن تمام ۲۰ هزار دلار را از سوپرش بردارد، در آخر ۴۷،۶۹۹ دلار از دست خواهد داد نه ۱۲۰ هزار. ممنون میشم بهم بگید اگه من در محاسباتم خطایی داشتم.


    پاسخ

ارسال دیدگاه