وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » همه آنچه که باید در مورد آنفلوآنزا و واکسیناسیون آن در استرالیا بدانید

تاریخ انتشار : 1398/02/11 - 11:48

همه آنچه که باید در مورد آنفلوآنزا و واکسیناسیون آن در استرالیا بدانید

صدای استرالیا - عدم ایمن سازی مناسب در سال گذشتته در برابر بیماری آنفلوآنزا موجب شده تا در سال جاری مردم استرالیا بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به آن باشند.

همه آنچه که باید در مورد آنفلوآنزا بدانید

صدای استرالیا – عدم ایمن سازی مناسب در سال گذشتته در برابر بیماری آنفلوآنزا موجب شده تا در سال جاری مردم استرالیا بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به آن باشند. در همین رابطه هشدارهای کارشناسان حوزه سلامت موجب شده تا استرالیا برنامه های ویژه ای از جمله توزیع رایگان واکسن را برای کاهش ابتلا و مرگ  میر ناشی از این بیماری تدارک ببیند.

پرفسور «رابرت بوی» رئیس کمیته ایمن سازی با اعلام اینکه در ماه مارس سال جاری ۱۰ هزار نفر در استرالیا به آنفلوآنزا مبتلا شده اند عنوان داشت که آمارها نشان می دهد تهدید ناشی از آنفلوآنزا در مقایسه با سال گذشته ۳ برابر شده بطوریکه در هفته نخست ماه آوریل شمار افرادی که از بتدای سال به آنفلوآنز مبتلا شده اند با تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۸ به این بیماری مبتلا شده بودند برابری می کند.

از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا پایان هفته نخست آوریل در مجموع ۲۷ هزار نفر در استرالیا به آنفلوآنزا مبتلا شده اند که نیوساوت ولز، کوئیزلند و ویکتوریا بیشتر تعداد افراد مبتلا به این بیماری را در خود جای داده اند.

چرا احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در سال ۲۰۱۹ بیشتر است

در سال ۲۰۱۸ استرالیا سال نسبتا آرامی را در فصل آنفلوآنزا پشت سر گذاشت اما به دلیل انجام نشدن اقدامات پیشگرانه در سال ۲۰۱۸ باید منتظر افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در سال ۲۰۱۹ بود.

علاوه بر آن فصل آنفلوآنزا در نیم کره شمالی به مراتب طولانی تر است و به گفته پروفسور بوی، بسیاری از مردم استرالیا در اوایل سال نو برای تعطیلات به آمریکا رفته و در زمان بازگشت ویروس آنفلوآنزا را با خود آورده اند و در ماه فوریه با آغاز به کار مدارس، کودکان مبتلا به این بیماری موجب گسترش آن شده اند.

آنفلوآنزا تا چه حد کُشنده است؟

اغلب مرگ و میرها در اثر ابتلا به آنفلوآنزا در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد که اغلب با عوارض جانبی همچون حملات قلبی، سکته و ذات الریه همراه است. البته کودکان نیز از این خطر در امان نیستند و به گفته پروفسور بوی در هر سال بصورت میانگین ۱۲ کودک بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا می میرند.

به گفته این کارشناس حوزه بهداشت، انتظار می رود که در سال جاری حدود ۴ هزار نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا بمیرند.

به گفته وی، اگر بتوان ایمن سازی مناسب در برابر آنفلوآنزا را در میان کودکان انجام داد آنگاه می توان از ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری جلوگیری کرد.

دکتر «ریچارد کید» رئیس شورای انجمن پزشکی استرالیا در این رابطه می گوید: از هر ۱۰ فردی که بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا می میرند ۱ نفر تحت مراقبت شدید قرار می گرند و سایرین هیچگونه بیماری قبلی نداشته اند.

دکتر کید می گوید: بیش از نیمی از کودکانی که به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا به بیمارستان مراجعه کرده ند به غیر از این بیماری هیچگونه مشکل دیگری نداشته اند.

از چه مکانی می توان واکسن را تهیه کرد؟

در اغلب ایالت های استرالیا توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها و مطب پزشکان عمومی آغاز شده است. اگر صاحب فرزند هستید یا از فردی نگهداری می کنید که بیماری مزمن دارد بهتر است که برای دریافت واکنس آنفلوآنزا به داروخانه مراجعه کنید.

به گفته پروفسور بوی، اگر شما سالمند و یا حامله هستید بهتر است که به پزشک عمومی مراجعه کنید تا هم شما را معاینه کرده و هم واکنس را تزریق کند.

آیا افراد سالم نیازی به تزریق واکنس آنفلوآنزا داردند؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال می گویند بله. این فقط مربوط به شما نیست بلکه ایمن سازی جامعه کمک می کند تا از همه مراقبت شود.

چه نوع واکسنی برای من مناسب است؟

اگر کمتر از ۶۵ سال دارید برای شا واکسن های ۴ گانه در نظر گرفته شده و برای افرادی بالای ۶۵ سال واکسن های ویژه ای آماده شده تا سیستم ایمنی آنها را ارتقاء دهد.

به غیر از برنامه واکنس فدرال، هر ایالتی بطور جداگانه واکنس آنفلوآنزا را بصورت رایگان به کودکان شش ماهه تا ۵ ساله ارائه می کند. البته در کشورهایی مثل آمریکا اغلب کودکان واکسن آنفلوآنزا را بصورت رایگان دریافت می کنند.

آیا استرالیا با کمبود واکسن مواجه است؟

در سال گذشته کمبود وجود داشت اما در سال جاری واکسن به اندازه کافی تولید شده است. کارشناسان می گویند هیچگونه کمبودی نباید در این زمینه رخ بدهد و اگر کمبودی هست باید ظرف روزهای آینده برطرف شود.

آیا طرح واکسیناسیون رایگان وجود دارد؟

بر اساس برنامه فدرال واکسیناسیون، بسیاری از افراد می توانند بصورت رایگان واکسیناسون شوند.

در سال جاری دولت بیش از ۶ میلیون دوز واکسن را برای کسانی که در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند در نظر گرفته است.

برای اولین بار تمام بومیان و جزیره نشینان تورس استریت از کودکان شش ماهه تا بزرگسالان می توانند بصورت رایگان واکسینه شوند.

علاوه بر این موارد، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان و بزرگسالانی که شرایط پزشکی ویژه ای دارند و زنان باردار نیز می توانند واکسن را بصورت رایگان دریافت کنند.

چه زمانی باید واکسن را تزریق کرد؟

هر چه زودتر بهتر. با توجه به آنکه از زمان تزریق واکسن ۲ هفته طول می کشد تا بدن انسان ایمن شود بهتر است که این واکسن هر چه سریعتر تزریق شود.

به گفته پروفسور بوی، با توجه به آنکه میزان ابتلا به آنفلوآنزا در سال جاری ۳ برابر سال قبل خواهد بود اگر افراد اقدام به واکسیناسوین کنند می توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

منبع: ای بی سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه