وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 30 April 2024
» اجتماعی » هشدار درباره نابودی جنگل‌ها در استرالیای غربی

تاریخ انتشار : 1403/01/24 - 2:36

هشدار درباره نابودی جنگل‌ها در استرالیای غربی

صدای استرالیا - پس از رکوردشکنی تابستان گرم و دوره خشکی قابل توجه، بوم شناسان هشدار می‌دهند که بخش‌های بزرگی از سواحل مرکزی تا جنوب غربی استرالیای غربی با یک رویداد احتمالی نابودی جنگل‌ها روبرو هستند


صدای استرالیا – پس از رکوردشکنی تابستان گرم و دوره خشکی قابل توجه، بوم شناسان هشدار می‌دهند که بخش‌های بزرگی از سواحل مرکزی تا جنوب غربی استرالیای غربی با یک رویداد احتمالی نابودی جنگل‌ها روبرو هستند، جایی که درختان و سایر گیاهان کوچکتر آنقدر خشک می‌شوند که می‌میرند.

چنین رویدادی می‌تواند پیامدهای جدی بر اکوسیستم داشته باشد و بر زیستگاه‌های تکثیر و بالقوه جمعیت کل گونه‌ها تأثیر بگذارد.

دکتر جو فونتین، بوم‌شناس گیاهی و آتش از دانشگاه مرداک، از اوایل فوریه نشانه‌های تنش درختان و گیاهان را ردیابی و ثبت کرده است.

دکتر فونتین که در میان گیاهان خشک و در حال مرگ ساحلی در پارک مانینگ در حومه جنوبی پرث ایستاده بود، گفت: ما تابستان بسیار طولانی و خشکی داشتیم. گیاهان تحت استرس بودند و اکنون آب آنها تمام شده است و شروع به قهوه‌ای شدن کرده‌اند و از آنجایی که تعداد بیشتری از آنها در حال مرگ هستند … این بر تنوع زیستی ما تأثیر می‌گذارد.

تابستان‌های استرالیای غربی گرم و خشک شناخته می‌شوند، اما سال گذشته گرم‌ترین سال ثبت شده آن بود و در حالی که برخی از مناطق نسبتاً غیرمعمول غرق آب شدند، برخی دیگر به شدت کمبود باران داشته‌اند.

پرث خشک‌ترین فاصله شش ماهه خود را بین اکتبر و مارس ثبت کرد.

جنوب غرب استرالیای غربی به عنوان یکی از اولین مناطق جهان که روند خشک شدن را آغاز کرد، در حدود دهه ۱۹۷۰ شناسایی شد و کارشناسان معتقدند که این منطقه با سرعت قابل توجهی در سطح جهانی در حال خشک شدن است.

دکتر فونتین گفت: این امر بر روی آب و هوا تأثیر گذاشته، خطر آتش‌سوزی در بوته‌ها را تا حدودی افزایش داده و همچنین به نوعی در اکوسیستم تاثیر گذاشته است.

ردیابی به آماده سازی کمک می‌کند

دکتر فونتین اکنون با تیمی از دانشگاه خود و همچنین کارکنان بخش تنوع زیستی، حفاظت و جاذبه‌ها (DBCA) و کارشناسان دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه وسترن سیدنی در این زمینه کار می‌کند.

دکتر فونتین می‌گوید: «این یک اتفاق ناگوار است که در این نوع رویدادها نفر اول باشیم. اما کاری که در زمان وقوع این اتفاق برای اولین بار انجام شده، در سطح جهانی از ارزش بالایی برخوردار است و واقعاً در تلاش برای کمک به مردم برای درک آنچه اتفاق می‌افتد، پیشرو بوده است؛ به ویژه در مکان‌هایی که آب و هوای مشابهی با ما دارند مانند کالیفرنیا یا اروپا یا آمریکای جنوبی.»

سخنگوی DBCA گفت تحقیقات قابل توجهی در مورد رویداد قبلی منجر به توسعه نقشه‌های آسیب پذیری شده است، «که به مسئولان مانند DBCA اجازه می‌دهد تا به پیش بینی چگونگی تأثیر جنگل‌ها  در آینده کمک کنند.»

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه