وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024
» اجتماعی » نکات مهمی که فقط در سال اول اقامت در سیدنی یاد می‌گیرید

تاریخ انتشار : 1400/02/06 - 9:00

نکات مهمی که فقط در سال اول اقامت در سیدنی یاد می‌گیرید

صدای استرالیا- خفاش‌های غول‌پیکر، سواحل متعدد و عادت به گرانی، اينها پديده‌هايي هستند كه پس از وارد شدن به پايتخت نيوساوت ولز كشف خواهيد كرد.


صدای استرالیا- اگرچه ایالت‌ها و قلمروهای مختلف استرالیا یک ملت واحد در محاصره دریا را تشکیل داده‌اند، جا به جا شدن از یکی از شهرهای استرالیا به شهری دیگر هنوز می‌تواند حس مهاجرت به کشوری کاملا متفاوت را به شما بدهد.

با وجود ویژگی‌های متنوع و نکات ظریف متعددی که باید بیاموزید، تطبیق یافتن با محیط جدید می‌تواند زمان بر باشد، اما به محض اینکه مدتی در سیدنی مستقر شوید با نکاتی که تنها در سیدنی آنها را درمی‌یابید؛ آشنا خواهید شد.

اهالی سیدنی عاشق غر زدن درباره سیدنی هستند

ساکنان سیدنی عاشق شکایت کردن از محل زندگی‌شان هستند البته اگر فردی از جای دیگری از سیدنی گلگی کند رگ غیرت آنها بیرون می‌زند و تا سر حد مرگ از عزت و افتخار این شهر دفاع می‌کنند. این گوی و این میدان، امتحان کنید.

تا از ساحل بوندای متنفر نباشی، بچه سیدنی نیستی

بوندای پیر بیچاره، قطعا به دلایل مختلفی نماد شهر است، مثلا ساحلی عالی دارد. اما چه خوشتان بیاید چه نیاید، قانون نانوشته‌ای وجود دارد که فقط بومیان سیدنی از آن باخبرند: نشانه بومی حقیقی سیدنی بودن، شناختن ناشناخته‌ترین، صعب‌العبورترین و خالی از سکنه‌ترین سواحل است. در صورت نشان دادن کوچکترین علائمی از عشق و علاقه به این ساحل شنی محبوب و مشهور، بی شک و تردید در آزمون “بچه سیدنی بودن” مردود می‌شوید.

سیدنی تپه دارد، یک عالمه تپه

مناطق خیلی ناچیزی در سیدنی هستند که در آنها دستکم سه منطقه مرتفع پیدا نمی‌کنید. درواقع بخش‌هایی از شهر آنقدر کوهستانی هستند که شما رسما اجازه دارید برای بالارفتن از آن قاطری کرایه کنید.

خفاش‌های غول‌پیکر هم فراموش نکنید

عجیب است که ذهنیت عمومی از حیات وحش سیدنی به شدت روی کوسه‌ها، عروس‌های دریایی و عنکبوت‌های کشنده متمرکز است، موجوداتی که تقریبا هیچوقت نمیبیدشان، اما به دلایلی ناشناخته، به آن خفاش‌های هم‌اندازه نوزاد انسانی که در گله‌های بزرگ در گرگ و میش غروب بالای سرتان ویراژ می‌دهند، توجهی نمی‌شود. خوشبختانه این روباه‌های پرنده از نزدیک خیلی نازنین هستند، اما کمی زمان می‌برد تا عصرها، وقتی صدای جیر جیر و جیغ و فریاد جانوری را از بالای درختان می‌شنوید، زهره ترک نشوید.

هرچه بیشتر در سیدنی بمانید، مقاومتتان در برابر سرما تساعدی کاهش می‌یابد

اگر در بخشی از کشور بزرگ شده باشید که زمستان‌های منفی صفر دارد، شاید این تصور که تحمل هوای سرد را دارید، منطقی به نظر بیاید. متاسفانه پس از زندگی در سیدنی، هر نوع توانایی که در گذشته برای تحمل سرما داشتید، به اعماق تاریخ خواهد پیوست. اگر دما به زیر ۲۰ درجه برسد، یعنی زمان بیرون کشیدن همه آن لباس‌های پشمی فرا رسیده است. در دمای ۱۵ درجه شروع به لرزیدن می‌کنید. زیر ۱۰ درجه؟ به یک سرمازدگی تمام عیار خوشامد بگویید.

اینجا چیزی به نام گرمایش مرکزی وجود ندارد

باوجود تمامی آنچه در بالا درباره ناتوانی در تحمل سرما قلم فرسایی کردیم، ظاهرا سیستم گرمایش مرکزی موضوعی نیست که معماران سیدنی را نگران کند: “رادیاتور؟ این دیگر چیست؟ ترموستات؟ هرگز درباره‌اش نشنیدم. سیستم گرمایشی رو روشن کن! درباره چی حرف میزنی؟”

اهالی سیدنی به شدت عاشق منطقه زندگی خود هستند

فکر کنم منظور این است که هر بخشی از حومه شهر سیدنی از بهترین مکان‌ها برای صرف غذا،انواع مشروبات و قهوه برخوردار است و واقعا لزومی ندارد که برای رسیدن به پاتوقی خوب، بیشتر از چند کیلومتر از در ورودی خانه فاصله بگیرید. درست است؟ بله، برای آنهایی که در قلب محل‌های غربی و شرقی سکونت دارند درست است، و هر نوع توصیه برای ترک محل برای آنها نوعی توهین است.

اگر دوستی به آن سوی پل نقل مکان کند، هرگز دوباره نمیبینیدش

درست است که به هم قول می‌دهید که ارتباطتان را حفظ می‌کنید و به معاشرت ادامه می‌دهید. اما بیاید واقع بین باشیم، به محض اینکه آن پل فلزی بزرگ بینتان قرار گیرد، باید آن رفیق شفیق را به لیست دوستان فیس‌بوکی بیافزایید که سال‌ها است آنها را ملاقات نکرده‌اید.

وقتی در یکی از آن موارد نادر، از پل رد شوید، از سادگی آن بهت زده خواهید شد

پل هاربر در ذهن شما خندقی غیرقابل نفوذ است که غلبه بر آن به زمانی طولانی و تلاشی خستگی ناپذیر نیاز دارد. در واقعیت اما عبور از آن تنها یک سفر کوتاه و سریع با قطار از روی پل است، یا در بدترین حالت باید سوار یکی از آن کشتی‌های تفریحی شوید و از میان یکی از زیباترین مسیرهای آبی جهان عبور کنید. متاسفانه به محض بازگشت به محلتان، هر خاطره‌ای درباره شدت سادگی عبور از بندرگاه از ذهنتان تبخیر می‌شود. متاسفم، قانون قانون است.

قیمت اجاره خانه بالاست، خیلی بالا

این واقعیت که اهالی سیدنی حاضرند به نسبت نرخ قیمت دیگر شهرهای استرالیا این همه پول در ازای اجاره خانه‌ای در داخل شهر سیذنی بدهند، مدرکی قابل قبول برای اثبات نظریه توطئه وجود داروهای کنترل کننده ذهن در آب شهری است. اگر نیاز به یادآوری دارید، سری به وب‌سایت‌های مقایسه قیمت اجاره بها در سیدنی و دیگر شهرهای استرالیا بزنید تا ببینید برای ماندن در سیدنی چه بهایی می‌پردازید. با شما شرط می‌بندیم بعد از دیدن نتایج آمپرتان به سقف بچسبد.

همه جا در محاصره حشرات

اینکه وقتی به خانه می‌رسید و چراغ را روشن می‌کنید، برای چند صدم ثانیه به اندازه تمامی تماشاگران یک استادیوم فوتبال در خانه حشره ببینید که در خانه پرسه می‌زنند اصلا چیز عجیبی نیست، تا اینکه در نهایت حشرات برای پنهان شدن پراکنده می‌شوند. قسمت بدتر ماجرا این است که شما به این موضوع عادت می‌کنید. عنکبوتی به اندازه یک سگ چی‌هوآ‌هوآ روی دیوار برایتان مسئله خاصی نیست، دیدن کرم در تک تک اتاق‌ها برایتان کاملا عادی می‌شود و سوسک‌ها به بهترین دوستانتان تبدیل خواهد شد. سیدنی اینطور جایی است.

سوسک‌ها بدند، اما سوسک‌های بالدار بدترند

برای اینکه بهتر متوجه شوید، حکایتی شخصی را برایتان می‌گویم: یکبار به مهمانی دوستی در خانه‌اش در ردفرم دعوت شده بودم، و وقتی میزبان در کابینت آشپزخانه را باز کرد، یک سوسک بزرگ از داخل آن بیرون پرید و روی صورتش نشست. میزبان بینوا در دم نیمی از جانش را به جان آفرین تقدیم کرد، و از آن روز تا به امروز همه مایی که در آن مهمانی بودیم، با این آسیب روانی و ترس زندگی می‌کنیم که این اتفاق، می‌تواند، یا نه، قطعا روزی برای ما هم رخ خواهد داد. نگوئید که نگفتم.

درکتان از پول کاملا متحول می‌شود

اول که وارد سیدنی شوید می‌بینید که قیمت همه‌چیز در این شهر در حد مجرمانه‌ای بالاست. اما یک روز آن اتفاق می‌افتد. وارد فروشگاهی محلی می‌شوید و برای خرید یک بسته غلات و یک لیتر شیر ۱۹ دلار پرداخت می‌کنید و خم به ابرو نمی‌آورید. ۲۷ دلار برای یک وعده سالاد؟ خیلی منصفانه است. اما اگر رستوران تایلندی که از آن نهارتان را به قیمت ۸٫۵۰ دلار می‌خرید ۵۰ سنت قیمتش را بالا ببرد، انتقامی سخت و طولانی در انتظارش خواهد بود.

هیچکس استفاده از چتر را بلد نیست

اینطور نیست که بارش خفیف و کم باران در سیدنی باعث شده باشد که مردم این شهر از ظریف‌کاری‌های استفاده از چتر بی‌خبر باشند، اما به دلایلی که  نامعلوم باقی مانده‌اند، هربار که باران شدیدی در سیدنی می‌بارد، نمی‌توانی در کل شهر یک سطل زباله خالی از چترهای وارونه شده، درهم گره خورده و یا تا شده پیدا کنی.

بی‌تفاوت شدن درباره میزان زیبایی‌های طبیعت اطراف، خود خود سیدنی است

به ویژه اگر زیاد با کشتی تفریحی در سیدنی تردد کنید، شاهد این ماجرا خواهید بود. در اولین سفرها، مثل هر توریست دیگری، با چهره‌ای شبیه به اموجی با چشمانی قلبی به مناظر زیبای بندر نگاه می‌کنید. اما چند هفته صبر کنید، خودتان می‌بینید که با نگاهی مرده به گوشی موبایلتان خیره شده‌اید و دارید کندی کراش بازی می‌کنید، درحالی که همان مناظر زیبا از پشت پنجره کشتی می‌گذرند.

سیدنی پر از باشگاه ورزشی است

اهالی سیدنی به این صفت مشهورند که خیلی به تناسب اندامشان اهمیت می‌دهند، و اگرچه این توصیف لزوما برای همه ساکنان شهر صدق نمی‌کند، اما قطعا یک دنیا باشگاه ورزشی در سیدنی گنجانده شده.  سیدنی تا خرخره پر است از ورزشگاه‌های کراس‌فیت، اسپین، ورزشگاه‌های محیط باز، سرپوشیده، اداری، مسکونی و انواع دیگر ورزشگاه‌ها، فکر کنم متوجه منظورم شدید.

بندر سیدنی، پل بندرگاه، و اوپرا هاوس واقعا آن‌ چیزی که انتظارش را دارید نیستند

واقعیتش، خیلی بهتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. صادقانه بگویم، شدت زیبایی این شهر دیوانه کننده است. اولین پیاده‌روی در بندر سیرکولار کوئی و دیدن این مناظر خیره‌کننده بر بستری از آبی دریا واقعا نفس‌گیر است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه