وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
» اخبار » میزان شکاف جنسیتی دستمزد در بخش خصوصی استرالیا فاش شد

تاریخ انتشار : 1402/12/09 - 4:22

میزان شکاف جنسیتی دستمزد در بخش خصوصی استرالیا فاش شد

صدای استرالیا– برای نخستین بار، میانگین تفاوت بین میزان دستمزد مردان و زنان در تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استرالیا افشا […]

میزان شکاف جنسیتی دستمزد در بخش خصوصی استرالیا فاش شد

صدای استرالیا– برای نخستین بار، میانگین تفاوت بین میزان دستمزد مردان و زنان در تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استرالیا افشا شد.

داده‌هایی که بر اساس قوانین جدید از سوی آژانس برابری جنسیتی در محل کار (WGEA)  منتشر شده، شکاف جنسیتی دستمزد را در ۵ هزار کسب‌وکار خصوصی با حداقل یکصد کارمند را نشان می‌دهد که تعدادی از آنها، جزو معروف‌ترین برندهای استرالیایی هستند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که زنان در شرکت‌هایی همچون شرکت‌های هواپیمایی بزرگ، بانک‌ها و حتی در تعدادی از شرکت‌ها که عمده کارکنان یا مشتریان اصلی‌شان را زنان تشکیل می‌دهند (مانند خانه‌های مد) درآمد متوسط کمتری از مردان دارند.

بنا به اعلام دولت فدرال، شکاف دستمزد سالانه نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا زیان وارد می‌کند. دولت امیدوار است که انتشار این داده‌ها، کارفرماها را به کاهش شکاف دستمزد ترغیب کند.

این داده‌ها دو دسته از شکاف‌های درآمدی را نشان می‌دهد. 

دسته اول شکاف میانه در حقوق پایه است که شامل مزایا، اضافه‌کاری، حق بازنشستگی و سایر پرداخت‌ها به کارکنان نمی‌شود. دستمزد کارکنان پاره‌وقت نیز به معادل حقوق تمام وقت تبدیل شده است.

دسته ودم نیز شکاف میانه در درآمد کل است که شامل حقوق و سایر پرداخت‌ها می‌شود.

گفتنی است که به منظور جلوگیری از تاثیر شدید حقوق و دستمزد مدیران ارشد، این اطلاعات بر اساس شکاف دستمزد میانه محاسبه شده، نه شکاف دستمزد میانگین. 

شکاف دستمزد میانه در استرالیا ۱۹ درصد است. به عبارت دیگر، دستمزد زنان از میانه دستمزد مردان ۱۸ هزار و ۴۶۱ دلار کمتر است.

اما تفاوت قابل توجهی در شکاف جنسیتی دستمزد در صنایع مختلف وجود دارد. بیشترین شکاف در صنعت ساخت و ساز به میزان ۳۱٫۸ درصد و کمترین آن در صنعت مسکن و خدمات غذایی به میزان ۱٫۹ درصد در نقطه میانی است.

آژانس برابری جنسیتی در محل کار پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها به این نتیجه رسید که ساختار حقوقی کسب‌وکارهایی با شکاف دستمزد بالای ۵ درصد س به نفع مردان است، در حالی که کسب‌وکارهایی که شکاف دستمزد کمتر از منفی ۵ درصد است، ساختار حقوقی به نفع زنان دارند.

بر اساس آمار موجود ۶۲ درصد از کسب و کارها دارای شکاف دستمزد بیش از ۵ درصد و به نفع مردان بوده‌اند و ۸ درصد نیز کمتر از منفی ۵ درصد و به نفع زنان هستند.

در میان تمام کارفرمایان، ۵۰ درصد دارای شکاف جنسیتی دستمزد بیش از ۹٫۱ درصد هستند.

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی
ارسال دیدگاه