وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024
» اجتماعی » مهم‌ترین توصیه‌ها برای درمان خانگی کووید-۱۹

تاریخ انتشار : 1400/10/21 - 11:39

مهم‌ترین توصیه‌ها برای درمان خانگی کووید-۱۹

صدای استرالیا– هم اکنون، تقریبا هر فردی در استرالیا، شخصی را می‌شناسد که یا به کووید-۱۹ و سویه اومیکرون مبتلا […]

مهم‌ترین توصیه‌ها برای درمان خانگی کووید-19

صدای استرالیا– هم اکنون، تقریبا هر فردی در استرالیا، شخصی را می‌شناسد که یا به کووید-۱۹ و سویه اومیکرون مبتلا شده یا با یک بیمار در تماس نزدیک بوده باشد.

این سویه بسیار واگیردارد، تا کنون که نشانه‌ای از کند شدن روند ابتلا نشان نداده و هر روز، تعداد زیادی از بیماران جدید در کشور شناسایی می‌شوند.

به گفته متخصصان، احتمال ابتلا به ویروس در موج جدید شیوع کرونا در استرالیا بالاست؛ اما اگر ما هم به این ویروس آلوده شدیم، برای مراقبت از خود چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟

تا جایی که می‌دانیم، نشانه‌های این بیماری گستره وسیعی دارد؛ از ابتلای بدون علایم گرفته تا بیماری شبیه آنفلوآنزای شدید و یا بدتر از آن، که نیاز به بستری شدن و حتی استفاده از دستگاه ونتیلاتور وجود خواهد داشت.

در ادامه، فهرستی از پاسخ‌ها به پر تکرارترین سوالات در زمینه واکنش به این بیماری را آماده کرده‌ایم که اگر مبتلا شده‌اید و در خانه مشغول مداوای خود هستید، به دردتان خواهد خورد.

 

چگونه خود را آماده کنیم؟

اگر تست کووید-۱۹ شما مثبت شده، دیگر باید فکر رفتن به سوپرمارکت یا داروخانه برای تامین دارو را از سر بیرون کنید.

بنابراین، خوب است که در خانه، جعبه‌ای حاوی داروهای ضروری داشته باشید که در موقع بیماری به کارتان بیاید.

بد نیست که برای احتیاط هم که شده، داروهایی مثل پاراستامول (استامینوفن)، ایبوبروفن، قرص مکیدنی گلودرد، شربت سرفه و تست‌های فوری (اگر به دست‌تان برسد) را در دسترس داشته باشید.

همچنین مهم است که موارد غیر دارویی لازم را هم داشته باشید که در صورت ابتلا و در مدت قرنطینه، بتوانید سر خودتان را با آنها گرم کنید. مواردی مانند کتاب، پازل و سایر فعالیت‌های سرگرم کننده.

 

در صورت ابتلا، بلافاصله چه کاری باید کرد؟

برای شروع، باید تشخیص دهید که چرا فکر می‌کنید مبتلا شده‌اید. اگر در تماس نزدیک بوده‌اید- یعنی به مدت بیش از ۴ ساعت در محیط خانگی یا شبیه خانه با یک فرد بیمار بوده‌اید- و دارای علایم بیماری هستید، باید بلافاصله تست PCR بدهید و خود را به مدت ۷ روز ایزوله کنید.

اگر در تماس نزدیک با فرد کرونا مثبت بوده‌اید؛ اما علایم بیماری را ندارید، تست فوری آنتی‌ژن بدهید. اگر نتیجه آن مثبت شد، آنگاه تست PCR بدهید و خود را ایزوله کنید.

اگر نتیجه تست فوری آنتی‌ژن شما منفی بود، نیازی به تست PCR ندارید؛ اما همچنان ضروری است که از روزی که در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، خود را به مدت ۷ روز ایزوله کنید. در روز ششم، یک تست فوری دیگر بدهید و اگر جواب آن منفی بود، در روز هفتم از قرنطینه خارج شوید.

 

چه زمانی به کمک پزشکی نیاز خواهیم داشت؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت استرالیا، این بیماری در برخی از افراد، با شدت بیشتری بروز می‌کند.

اگر چاق هستید، دارای شرایط بیماری‌های شدید، مزمن یا پیچیده هستید، دیابت دارید، اختلال یا نقص سیستم ایمنی دارید یا به بیماری‌های شدید روانی دچارید، توصیه می‌شود که حتما به پزشک یا مشاور درمانی شخصی‌تان مراجعه کنید و در مورد مدیریت علایم بیماری‌تان راهنمایی بگیرید.

همچنین اگر بالای ۶۵ سال سن‌دارید، توصیه می‌شود که بستری شوید و درمان بیماری کووید را در بیمارستان پیگیری کنید.

از سوی دیگر اگر به دلیل ابتلا در خانه مشغول مداوا و استراحت بودید و دچار تنگی نفس، کاهش اشتها، گیجی و سرگیجه، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، تب شدید، کاهش هشیاری یا پوست رنگ‌پریده و سرد شدید، باید فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

 

علایم بیماری چه مدت باقی می‌ماند؟

علایم کووید-۱۹، بین یک تا ۱۴ روز پس از تاریخ آلوده شدن به ویروس بروز می‌کند. بر اساس اغلب گزارش‌ها در خارج از استرالیا، افراد معمولا بین روزهای سوم تا پنجم ابتلای اولیه، علایم بیماری را تجربه می‌کنند.

اما هیچ زمان مشخصی برای پایان یافتن علایم بیماری وجود ندارد؛ البته پ اکثر افراد سالمی که به ویروس آلوده می‌شوند، پس از دو هفته به وضعیت عادی برمی‌گردند.

اما در صورت بروز کووید طولانی – که در آن علایم بیماری بیش از ۴ هفته باقی می‌ماند- افراد ممکن است نیازمند درمان‌های اضافی شوند.

اطلاعات بیشتر را در زمینه کووید طولانی می‌توانید اینجا (https://www.health.gov.au/health-alerts/covid-19/symptoms-and-variants) مطالعه کنید.

 

راه‌حل‌های درمان ویروس در خانه چیست؟

تقریبا مشابه درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، علایم خفیف کووید-۱۹ را نیز می‌توان در خانه مداوا کرد.

مصرف منظم استامینوفن و ایبوبروفن می‌توان برای کاهش درد و تب‌های خفیف توصیه می‌شود. در صورت گلو درد می‌توانید از قرص‌های گلو یا از داروهای حاوی الکترولیت استفاده کنید. همچنین نوشیدن مایعات به طور منظم، برای حفظ آب بدن ضروری است.

سایر روش‌های درمانی، مانند استفاده از بخور و گذاشتن دستمال مرطوب روی پیشانی نیز می‌تواند علایم بیماری را کاهش دهد.

اطلاعات بیشتر درباره مدیریت و درمان علایم مشخص بیماری و درد را می‌توانید در این آدرس (https://www.health.nsw.gov.au/Infectious/factsheets/Pages/managing-covid-at-home.aspx) بیابید.

 

در زمان بیماری از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

در دوران نقاهت کووید-۱۹، مهم است که به بدن‌تان استراحت بدهید.

واکسیناسیون از شدت بیماری کم‌ می‌کند؛ اما بدن‌تان برای مقابله با آلودگی به زمان نیاز دارد، بنابراین خوابیدن زیاد و استراحت برای بازتوانی ضروری است.

اما مواردی که باید از آنها پرهیز کنید، عبارتند از: فعالیت‌های شدید، ورزش، الکل و نوشیدنی‌های با سطح بالای کافئین.

 

برای درمان کودکان چه کنیم؟

احتمال ابتلای کودکان به انواع شدید‌تر کووید کمتر است. البته همچنان ضروی است که علایم بیماری آنها را به طور مداوم تحت نظر داشته باشید و اگر بیماری شدت گرفت، حتما از مشاوره پزشکی استفاده کنید.

اگر فرزند شما نقص سیستم ایمنی دارد یا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلاست، فورا به پزشک عمومی مراجعه کنید و درباره شیوه درمان بیماری فرزندتان اطلاعات کسب کنید.

دولت استرالیا، اطلاعاتی درباره شیوه مراقبت از کودکان مبتلا به کووید-۱۹ منتشر کرده که در اینجا (https://www.health.gov.au/sites/default/files/documents/2020/07/coronavirus-covid-19-and-children_0.pdf) در دسترس است.

 

چه زمانی می‌توانیم از ایزوله خارج شویم و به زندگی عادی برگردیم؟

یک فرد کرونامثبت باید از زمانی که نتیجه مثبت تست PCR را دریافت می‌کند، خود را به مدت ۷ روز ایزوله کند.

اگر در پایان دوره ایزوله علایم بیماری را نداشته باشید، دیگر نیازی به تست منفی نیست و می‌توانید به زندگی‌تان برگردید.

البته اگر در پایان دوره ایزوله باز هم علایم بیماری را داشتید، باید یک تست PCR دیگر بدهید تا مشخص شود که ویروس از بدن شما خارج شده است.

این مقررات در ویکتوریا، نیوساوت‌ولز، استرالیای جنوبی، قلمرو پایتختی و کوئینزلند اجرا می‌شود.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه