وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | Tuesday 16 April 2024
» اخبار » مشکلات جنگ احتمالی ایران و آمریکا برای استرالیا

تاریخ انتشار : 1398/04/06 - 10:05

مشکلات جنگ احتمالی ایران و آمریکا برای استرالیا

صدای استرالیا- سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی به بررسی افزایش تنش در خلیج فارس و رویارویی نظامی احتمالی ایران و آمریکا پرداخته و نوشت که ایران از استرالیا بسیار دور است اما اگر با آمریکا وارد جنگ شود پیامدهای آن به استرالیا بسیار نزدیک خواهد بود.


صدای استرالیا- سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی به بررسی افزایش تنش در خلیج فارس و رویارویی نظامی احتمالی ایران و آمریکا پرداخته و نوشت که ایران از استرالیا بسیار دور است اما اگر با آمریکا وارد جنگ شود پیامدهای آن به استرالیا بسیار نزدیک خواهد بود.

در بخشی از این گزارش آمده است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که اگر ایران نتواند از خلیج فارس نفت صادر کند دیگران نیز نمی توانند این کار را انجام بدهند. «علی اکبر ولایتی» مشاور بین الملل رهبر ایران نیز اعلام کرده که یا همه نفت صادر می کنند یا هیچکس.

اکنون تحریم آمریکا علیه ایران کار را سخت کرده و تهران که در سال گذشته روانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کرد، اکنون کمتر از ۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند و این رقم ماه به ماه کاهش می یابد.

بنابراین اگر ایران به تهدیدهای خود عمل کند و در مسیر دریایی که یک پنجم نفت جهان از آن عبور می کند اخلال ایجاد کند جهان یک مشکل خواهد داشت اما مشکل استرالیا حیاتی تر خواهد بود.

بر اساس گزارشی که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا با در نظرگرفتن مقیاس های انعطاف پذیری انرژی منتشر شده؛ استرالیا یکی از کمترین ذخایر نفتی جهان را داشته و از این لحاظ در میان ۲۵ کشور آسیایی ضعیف ترین وضعیت را دارد.

ژنرال «جییم مولان» فرمانده سابق ارتش استرالیا، در این رابطه می گوید: ما (استرالیا) ۹۰ درصد به واردات انواع سوخت از قبیل نفت، بنزین و سوخت هواپیما وابسته هستیم و ذخایر ما در این رابطه فقط برای ۲۳ روز کافی است. و این در مقایسه با میانگین جهانی که میزان ذخایر سوخت و انرژی برای ۹۰ روز است فاصله بسیاری دارد.

مولان که در انتخابات اخیر نتوانست به نمایندگی از حزب لیبرال کرسی خود در سنا را حفظ کند یک سال و نیم از حضور خود در سنا را صرف متقاعد کردن دولت برای افزایش انعطاف پذیری سوخت (افزایش میزان ذخایر سوختی) کرد اما به نتیجه نرسید.

مولان در ادامه اظهارات خود می گوید: تا سال ۱۹۸۹ ما مطمئن بودیم که آمریکا ظرف چند هفته می تواند هر نوع مسیر دریایی را باز کند و به همین دلیل بهره مند بودن از ذخایر کم نفت مشکلی به حساب نمی آمد. اما اکنون اوضاع اینگونه نیست. تعداد ناوهای آمریکا نصف تعدادی است که این کشور در دوران جنگ سرد داشت. ما منافعی در خلیج فارس داریم و دلیل کاهش قدرت نظامی آمریکا را درک نمی کنم. در خصوص قطع احتمالی صادرات نفت از خلیج فارس، آمریکا آسیب پذیری کمی دارد چون فقط یک دهم از نفت مورد نیاز خود را وارد می کند اما آسیب پذیری استرالیا در این خصوص بسیار زیاد است بنابراین شاید بهتر باشد که برای جلوگیری از قطع صادرات نفت از خلیج فارس تلاش کند.

«آنتونی بابالو» از دیپلمات های سابق استرالیا و کارشناسان فعلی موسسه «لووی» در این رابطه می گوید: استرالیا منافع دیگری نیز در خلیج فارس دارد. آسیب پذیری ما فقط نفت نیست بله در خصوص عراق نیز ما آسیب پذیر هستیم و نظامیان ما همچنان در حال آموزش ارتش عراق هستند.

ارتباط این موارد چیست؟ ایران در عراق نیروهای نیابتی دارد و این نیروها می توانند به نظامیان خارجی حاضر در عراق حمله کنند. آمریکا در عراق ۵ هزار نیرو دارد و در خصوص حفظ جان نظامیان در عراق، استرالیا بسیار آسیب پذیر است.

مطمئنا می توانیم آنها را در صورت بروز بحران از منطقه خارج کنیم. دلیلی که نظامیان استرالیایی در عراق حضور دارند آن است که ما منافع زیادی در آموزش نطامیان عراقی و آماده کردن آنها برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش داریم. ما هنوز بر روی داعش متمرکز هستیم بنابراین چرا باید ایران را برنجانیم؟

منبع: سیدنی مورنینگ هرالد


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه