وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024
» اجتماعی » مراسم خاکسپاری پناهجوی ایرانی با کمک خیرین ناشناس در بریزبین برگزار شد

تاریخ انتشار : 1397/04/27 - 13:01

مراسم خاکسپاری پناهجوی ایرانی با کمک خیرین ناشناس در بریزبین برگزار شد

صدای استرالیا - روزنامه تلگراف چاپ استرالیا روز سه شنبه از جزیره نائورو (مانوس) گزارش داد که چند خیر ناشناس پیکر فریبرز کریمی پناهجوی ایرانی که در این جزیره خودکشی کرده بود را با تشریفات به شهر بریزبین استرالیا منتقل و برای او مراسم تدفین باشکوه برگزار کردند.

مراسم خاکسپاری پناهجوی ایرانی با کمک خیرین ناشناس در بریزبین برگزار شد

صدای استرالیا – روزنامه تلگراف چاپ استرالیا روز سه شنبه از جزیره نائورو (مانوس) گزارش داد که چند خیر ناشناس پیکر فریبرز کریمی پناهجوی ایرانی که در این جزیره خودکشی کرده بود را با تشریفات به شهر بریزبین استرالیا منتقل و برای او مراسم تدفین باشکوه برگزار کردند.

براساس این گزارش، فریبرز کریمی ۲۶ ساله که تازه داماد و ورزشکار معروفی هم بود ۲۵ خرداد امسال بعد از تحمل ۵ سال مشقت برای دریافت پناهندگی از استرالیا در این جزیره دورافتاده در اقیانوس آرام به سر می برد، دست به خود کشی زده بود.

به گزارش گاردین، همسر و مادر این پناهجو (فضیله منصور بیگی) و برادر ۱۲ ساله او نیز که در اردوگاه پناهجویان نائورو به سر می‌برند، پس از کشف جسد، آنرا به بیمارستان انتقال داده بودند اما سرانجام دیروز چند خیر ناشناس از فعالان حقوق بشری پیکر او را به بریزبین منتقل کردند.

این گزارش حاکی است که این دسته از خیرین تا امروز همه هزینه‌های چند هزار دلاری برای حمل با هواپیما و خاکسپاری و مراسم های ویژه برای او را تقبل کرده اند.

این پناهجو پنج سال پیش توسط دولت استرالیا به جزیره نائورو فرستاده شده بود، چرا که استرالیا پناهجویانی را که قصد دارند با قایق به این کشور برسند، بازداشت می‌کند و در کشور‌های کوچک اقیانوس آرام مانند نائورو در پاپوآ گینه‌نو اسکان می‌دهد.

این اقدام دولت کانبرا مورد انتقاد شدید سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

اردوگاه پناهجویان نائورو تحت نظر دولت استرالیا قرار دارد. گروه های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین الملل تاکنون بارها به شرایط نگهداری پناهجویان در نائورو اعتراض کرده اند.

آنها بارها به مقام‌های استرالیایی در مورد کمپ‌های‌شان در خارج از خاک استرالیا هشدار داده و خواستار رسیدگی به پرونده پناهجویانی شده‌اند که برخی حتی پنج سال است که در انتظار روشن شدن نتیجه پرونده‌شان هستند.

فعالان حقوق بشر و پناهجویان می‌گویند مرگ این پناهجوی ۲۶ ساله ایرانی تاثیر بسیار بدی بر پناهجویان دیگر گذاشته است.

مرداد سال گذشته نیز ، جسد حامد شمشیرپور، پناهجوی ایرانی ۳۱ ساله در نزدیکی مرکز نگهداری از پناهجویان پیدا شده بود.

پیش از این هم، حمید خزایی، ۲۴ ساله، در یک مرکز بازداشت پناهجویان در جزیره مانوس در کشور پاپوا گینه نو وابسته به استرالیا به علت کمبود امکانات بهداشتی بعد از روزها درد و رنج از مسمومیت خونی دچار مرگ مغزی شده بود.

حدود دو سال پیش نیز یک پناهجوی ایرانی در اردوگاه نائورو بر اثر خودسوزی جان خود را از دست داده بود.

این ششمین مرگ پناهجویان از بعد از اعمال سیاست جدید استرالیا از سال ۲۰۱۳ میلادی است.

دیروز هم رسانه‌های بین المللی خبری را منتشر کرده بودند مبنی براینکه دولت آمریکا به رغم ممنوعیت سفر اتباع ۷ کشور مسلمان از جمله ایران به آن کشور، به یک دختر پناهجوی ایرانی مستقر در اردوگاه پناهجویان این جزیره اجازه اقامت در آمریکا را داد و او را به خاک آمریکا منتقل کرد.

منبع: ایرنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه