وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024
» اجتماعی » محدودیت‌های مرحله چهار ویکتوریا در صورت اجرا چگونه خواهند بود؟

تاریخ انتشار : 1399/04/26 - 7:36

محدودیت‌های مرحله چهار ویکتوریا در صورت اجرا چگونه خواهند بود؟

صدای استرالیا - با افزایش چشمگیر آمار ابتلا به ویروس کرونا در ویکتوریا احتمال اعمال محدودیت‌های شدید‌تر در کلانشهر ملبورن افزایش پیدا کرده است.


صدای استرالیا – با افزایش چشمگیر آمار ابتلا به ویروس کرونا در ویکتوریا احتمال اعمال محدودیت‌های شدید‌تر در کلانشهر ملبورن افزایش پیدا کرده است.

اکرچه اطلاعات چندانی درباره جزئیات اجرای محدودیت‌های شدید‌تر مطرح نشده است، اما به گفته برت ساتن، مقام ارشد بهداشتی ایالت ویکتوریا همه گزینه‌ها در حال بررسی هستند.

درحال حاضر مرحله سوم محدودیت‌ها در کلانشهر ملبورن و منطقه میتچل‌شایر برقرار است و اندروز به شهروندان هشدار داد اگر نمی‌خواهند مرحله چهارم محدودیت‌ها به اجرا گذاشته شوند، از مقررات پیروی کنند.

در شرایطی که جزئیات مرحله چهارم مشخص نیست، و پروفسور ساتن هیچ گزینه‌ای را غیرممکن ندانسته‌ است، می‌توان درباره شیوه اجرای مرحله چهارم محدودیت‌ها حدس‌هایی زد.

ماسک اجباری می‌شود

روز شنبه مقامات بهداشت ایالت ویکتوریا ایده درخواست از شهروندان در پوشیدن ماسک در اماکنی مانند سوپرمارکت‌ها یا ادارات که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد را مطرح کردند. به اعتقاد مری لوئیس مک‌لاز درصورت اجرای مرحله چهارم محدودیت‌ها احتمالا پوشیدن ماسک یا محافظ صورت اجباری خواهد شد. اقدامی که بیش از ۵۰ کشور جهان آن را به اجرا گذاشته‌اند.

مشاغل بیشتری تعطیل می‌شوند

تونی بلیکلی، اپیدمیولوژیست دانشگاه ملبورن  بارها به این موضوع که زمان تغییر تعریف مشاغل ضروری فرا رسیده، تاکید داشته است. در نیوزیلند تمامی کسب و کارها به جز سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و دیگر مراکزی که خدمات حیاتی ارائه می‌دادند تعطیل شدند. استرالیا اما رویکردی متفاوت داشت، به خرده‌فروشان صنعت مد و فروشگاه‌های سخت‌افزار اجازه داد به فعالیت خود ادامه دهند که این تصمیم گاه به تجمع زیاد در فروشگاه‌ها منجر شد.

به گفته بلیکلی، در طول شش هفته محدودیت شدید، باید برای خروج از خانه دلیل بسیار قانع‌کننده‌ای داشته باشید. مک‌لاز نیز با این ایده موافق است، اما تاکید دارد که اجبار به تعطیلی کسب و کارها برای مردم ناخوشایند خواهد بود. به گفته او از منظر مدیریت شیوع، آنچه باید انجام دهیم برای یک اقتصاد‌دان ناخوشایند خواهد بود.

محدودیت تردد شدیدتر

درحال حاضر شهروندان کلانشهر ملبورن و میتچل‌شایر اجازه دارند به چهار دلیل کار، ورزش، خرید و مراقبت‌های اضطراری از خانه خارج شوند. این منطقه تقریبا ۱۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش داده و جمعیتی برابر پنج میلیون نفر دارد. به اعتقاد بلیکلی و مک‌لاز مرحله چهارم محدودیت‌ها به معنی ایجاد محدودیت شدیدتر در مناطقی مشخص خواهد بود، آنهم در شرایطی که افراد تنها با داشتن فرم‌های ویژه تردد از خانه بیرون بروند و پوشیدن  ماسک اجباری شود. به اعتقاد این دو پژوهشگر، فراتر از این اقدامات، حضور پلیس و گفتگوی پلیس با مردم با هدف ایجاد این تغییر فرهنگی است.

تکلیف مدارس چیست؟

بزرگترین آمار شیوع در ویکتوریا به کالج التقوا مرتبط است، مدرسه‌ای واقع در حومه غربی ملبورن که تعداد مبتلایان آن در روز سه‌شنبه به ۱۴۷ مورد رسید. اگرچه این کالج از ابتدا تعطیل شد، اما در ادامه اجرای مرحله سوم محدودیت‌ها دانش‌آموزان ۱۱ و ۱۲ ساله و دانش‌آموزان مدارس ویژه اجازه بازگشت به مدرسه را داشتند. از دانش‌آموزان کوچکتر خواسته شد دروس خود را به صورت آنلاین دنبال کنند. بلیکلی معتقد است مدارس برای جلوگیری از انتقال ویروس در میان اعضای خانواده‌ها تعطیل شوند. اگرچه مک‌لاز اعتقاد کمتری به این موضوع دارد و می‌گوید حتی با اجرای مرحله چهارم محدودیت‌ها نیز نیازی به تعطیلی مدارس نیست، زیرا مدارک برای اثبات ارتباط شیوع بیماری میان دانش‌آموزان و دیگر خوشه‌های ابتلا ناکامل است.

مک لاز و بلیکلی هردو درباره مقابله با کرونا نظرات متفاوتی با مقامات ایالتی دارند. مک‌لاز معتقد است باوجود مرگ بیش از نیم میلیون انسان در جهان در اثر ابتلا به کرونا، بسیاری از مردم هنوز پیام اصلی را نگرفته‌اند و کووید-۱۹ را بیماری خفیفی تصور می‌کنند. برای تغییر این دیدگاه باید پیام از سوی افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند به گوش آنها برسد. بلیکلی نیز که از ابتدا به جای استراتژی سرکوب، طرفدار استراتژی حذف بود معتقد است زمانی که آمار ابتلا طی سه تا چهار هفته آینده به ۱۰ رسید، اهالی ویکتوریا به جای بازگشت به بارها باید به ریشه‌کن کردن بیماری بیاندیشند. ایده‌ای که ساتن آن را درحال حاضر ممکن نمی‌داند و معتقد است در این مرحله تنها باید به تک رقمی کردن آمار ابتلا اندیشید.

منبع: ای‌بی‌سی نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه