وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024
» اجتماعی » کلاهبرداران کرونایی استرالیایی‌ها را هدف گرفته‌اند

تاریخ انتشار : 1399/01/26 - 11:32

کلاهبرداران کرونایی استرالیایی‌ها را هدف گرفته‌اند

صدای استرالیا- كلاهبرداری‌های كرونايی رو به افزايش گذاشته‌اند و كلاهبرداران با جا زدن خود به عنوان متخصصان امور بانكی يا بهداشتی، درحال سواستفاده از بسياری از استراليايی‌های ناآگاه هستند.


صدای استرالیا– کلاهبرداری‌های کرونایی رو به افزایش گذاشته‌اند و کلاهبرداران با جا زدن خود به عنوان متخصصان امور بانکی یا بهداشتی، درحال سواستفاده از بسیاری از استرالیایی‌های ناآگاه هستند.

گراهام کوک دبیر وب‌سایت Finder.com.au می‌گوید آمار کلاهبرداری‌های فیشینگ افزایشی خطرناک داشته‌است. درحال حاضر فضای جامعه بسیار گیج‌کننده است و پیام‌های متناقض بسیاری رد و بدل می‌شوند و کلاهبرداران از این فضای تردید و سردرگمی نهایت استفاده را می‌برند. ما شاهد کلاهبرداری‌های فراوانی بوده‌ایم، کلاهبرداری‌های بازنشستگی، کلاهبرداری توسط افرادی که خود را مامور بانک جا می‌زنند، فروش ماسک‌های تقلبی، فروش داروهای تقلبی، فروش کیت‌های آزمایشی تقلبی و حتی لامپ‌های تقلبی که به عنوان درمان کرونا در استرالیا فروخته شده‌اند.

با این‌همه بدترین نوع کلاهبرداری که به شدت رایج شده‌است، کلاهبرداری‌های فیشینگ است. فیشینگ بیشتر آن دسته از استرالیایی‌هایی را هدف قرار داده که تنها قصد دارند اطلاعات بیشتری درباره بحران کرونا به دست آورند یا در تلاشند وارد حساب بانکی خود شوند.

در بعضی از موارد، حملات فیشینگ بیمارستان‌ها و دیگر مراکز و نهاد‌های تامین‌کننده سلامت را هدف قرار داده‌اند.

فیشینگ زمانی رخ می‌دهد که هکری با ارسال تعداد زیادل ایمیل یا پیام، شبکه‌ای وسیع (تور) ایجاد می‌کند و خود را نماینده بانک یا متخصص بهداشت جا می‌زند. زمانی که کاربر روی این پیام‌ها یا ایمیل‌ها کلیک می‌کند، هکر اطلاعات کاربری، رمز‌های عبور و رمز‌های حساب بانکی کاربر را به سرقت می‌برد.

به گفته کوک، راهکارهایی برای شناسایی حملات فیشینگ وجود دارند: اول اینکه ایمیل‌ها دقیقا شبیه به ایمیل‌های بانک‌ها یا مراکز رسمی نیستند. عکس‌های درون ایمیل‌ها کمی غیرعادی یا غیررسمی به نظر می‌آیند. نشانه‌گذاری، فاصله‌گذاری و املا معمولا در این ایمیل‌ها رعایت نمی‌شود و آدرس ایمیل ارسال شده به جای آدرس بانک به جی‌میل و هات‌میل ختم می‌شود. برای مقابله با این حملات کافی است به سادگی از سروکله زدن با منابع غیرقابل اطمینان خودداری کنید و هیچ لینکی که از طریق ایمیل یا پیامک برایتان ارسال می‌شود را باز نکنید. به جای این‌کار مستقیما به وب‌سایت رسمی مرکز مورد نظر مراجعه کنید. هر تماس غیرعادی را سریعا قطع کنید.

کلاهبرداری‌های کرونایی را چگونه شناسایی کنیم:

  • اگر به دنبال خرید آنلاین دارو هستید یا ایمیل‌هایی حاوی پیشنهاد‌های خرید دارو یا دریافت کمک‌های پزشکی دریافت می‌کنید، نسبت به احتمال کلاهبرداری بودن این ایمیل‌ها آگاه باشید.
  • پیش از هر سفارشی به صورت مستقل شرکت یا فرد ارائه دهنده خدمات یا کالا را بررسی کنید.
  • نسبت به وب‌سایت‌های تقلبی هشیار باشید، کلاهبرداران معمولا از وب‌آدرس‌هایی استفاده می‌کنند که تقریبا شبیه به آدرس وب‌سایت قانونی است، تنها تغییرات کوچکی در آن ایجاد می‌کنند مثلا به جای com از abc.org استفاده می‌کنند.
  • نظرات و بازبینی‌های آنلاین درباره وب سایت و شرکت‌ها را بخوانید.
  • نسبت به متفاوت بودن موقعیت جغرافیایی بانکی که قرار است پول از حساب شما بردارد، با موقعیت شرکتی که به آن خدمات یا کالا سفارش می‌دهید آگاه باشید.
  • اگر فکر می‌کنید قربانی کلاهبرداری شده‌اید، بلافاصله بانک خود را مطلع سازید تا روند پرداخت را مسدود کند.
  • لینک‌ها یا ضمیمه هایی که به صورت غیرمنتظره یا از فرستنده‌ای ناشناس برایتان ارسال شده‌است را باز نکنید.
  • نسبت به ایمیل‌های ناشناسی که تجهیزات پزشکی ارائه می‌دهند و یا در ازای معاینات پزشکی اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند، محتاط باشید.

منبع: ۹news


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه