وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ | Tuesday 2 July 2024
» اجتماعی » قوانین استفاده از دوربین‌های مداربسته در خانه‌ها چیست؟

تاریخ انتشار : 1403/04/10 - 6:22

قوانین استفاده از دوربین‌های مداربسته در خانه‌ها چیست؟

صدای استرالیا- آیا تا به حال احساس کرده‌اید که تحت نظر هستید؟ در سال‌های اخیر، دوربین‌های امنیتی خصوصی بی‌شماری در محله‌های ما ظاهر شده‌اند، زیرا فناوری نظارت ارزان‌تر و بسیار آسان‌تر در دسترس‌ عموم  قرار گرفته است.


صدای استرالیا- آیا تا به حال احساس کرده‌اید که تحت نظر هستید؟ در سال‌های اخیر، دوربین‌های امنیتی خصوصی بی‌شماری در محله‌های ما ظاهر شده‌اند، زیرا فناوری نظارت ارزان‌تر و بسیار آسان‌تر در دسترس‌ عموم  قرار گرفته است. اما آنچه که یک فرد ممکن است به عنوان یک اقدام امنیتی ضروری برای خود در نظر بگیرد، ممکن است برای دیگران که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند به عنوان نقض حریم خصوصی تلقی شود.

حال این سوال پیش می‌آید که مشکلات حقوقی دوربین‌هایی که به سمت همسایه‌ها نشانه رفته‌اند، چیست؟

– آیا همسایگان توسط قوانین حفظ حریم خصوصی محافظت می‌شوند؟

استرالیایی‌ها ممکن است فکر کنند که توسط مجموعه‌ای از قوانین حفظ حریم خصوصی محافظت می‌شوند. اما باربارا مک‌دونالد، استاد بازنشسته دانشکده حقوق دانشگاه سیدنی می‌گوید که نخیر، اینطور نیست. او می‌گوید: در قوانین استرالیا هیچ حق عمومی برای حفظ حریم خصوصی یا هیچ حقی برای شکایت از افراد برای تجاوز به حریم خصوصی وجود ندارد.

او می‌افزاید: برای مثال عکاسی را در نظر بگیرید؛ به بیان دقیق، هر چیزی را که می‌توانید ببینید، می‌توانید از آن عکس بگیرید. هیچ قانونی برای عکس گرفتن وجود ندارد. مگر اینکه، البته، برای نوعی هدف غیرقانونی باشد.

– آیا قانونی وجود دارد که از من در برابر نظارت محافظت کند؟

وقتی صحبت از دستگاه‌های نظارتی به میان می‌آید، مردم اکنون به ویدئو، صدا، دید در شب و مادون قرمز دسترسی دارند و قوانین هم در سراسر استرالیا در این زمینه منطقه‌ای هستند. در هر ایالت و قلمرو، تعاریف مختلفی از این که دستگاه نظارتی چیست، کجا می‌توانید از آن استفاده کنید و زمانی که استفاده از آن جرم است، وجود دارد. اما حتی اگر دوربین همسایه شما از نظر فنی غیرقانونی نباشد، ممکن است همچنان با قانون رایج مزاحمت، با آن برخورد کنید.

پروفسور مک‌دونالد می‌گوید: تحت نظر گرفتن همسایه‌ها می‌تواند یک مزاحمت خصوصی باشد البته به شرطی که آسایش آنها را در ملک‌شان سلب کند.

– دوربین‌هایی که به مکان‌های عمومی نگاه می‌کنند چطور؟

وقتی دوربین‌ها به سمت خیابان یا سایر مکان‌های عمومی نشانه می‌روند، داستان متفاوت است. پروفسور مک‌دونالد می‌گوید: به‌طور کلی، اگر کسی برای اهداف امنیتی، یا برای ثبت رفتار ناخوشایند، دوربینی به سمت یک خیابان عمومی نصب ‌کند، اعتراضی وجود ندارد. همچنین ممکن است آئین نامه‌های سازمانی در بلوک‌های ساختمانی در مورد استفاده از دوربین در ضبط اموال مشترک وجود داشته باشد.

پروفسور مک‌دونالد می‌گوید: اما در بسیاری از موارد، آنها برای امنیت حضور خواهند داشت و محدودیتی در این زمینه نیست.

– در مورد ضبط صدا چطور؟

قانون همیشه رویه بسیار سخت‌تری را در مورد صدا اتخاذ کرده است. نقطه شروع اینجا این است که به طور کلی ضبط یک مکالمه خصوصی در جایی که شما عضوی از آن نیستید غیرقانونی است. و طبق قوانین فدرال مخابرات، ضبط تماس تلفنی به طور کلی غیرقانونی است مگر اینکه همه طرفین رضایت دهند. اگر شما طرف گفتگو هستید، قانون در این خصوص در حوزه‌های قضایی متفاوت است.

پروفسور مک‌دونالد می‌گوید، برای مثال، در نیوساوت ولز، مردم باید بدانند که نمی‌توانند یک مکالمه خصوصی را ضبط کنند… حتی در جایی که در مکالمه شرکت می‌کنند. اگرچه برخی استثناها وجود دارد، به عنوان مثال، جایی که آنها از منافع خود محافظت می‌کنند. با این حال، در ویکتوریا، می‌توانید یک مکالمه خصوصی را که در آن طرف هستید بدون رضایت طرف مقابل ضبط کنید. این تفاوت بسیار مهمی بین قوانین دو ایالت است و باید بگوییم که دستیابی به اجماع در مورد اینکه قانون در این مورد چگونه باید باشد بسیار دشوار است.

– اگر دوربینی به سمت خانه من باشد، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

پروفسور مک‌دونالد می‌گوید: اولین – و امیدوارم آخرین – گام این است که با همسایگان خود صحبت کنید. او می‌گوید: مودبانه از آنها درخواست کنید که دوربین را حرکت دهند یا جهت آن را به طور دائم تغییر دهند.

بعد اگر اتفاقی نیافتد، چه؟ پروفسور مک دونالد می‌گوید: با شورای محل خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند کمک کنند، بسته به مقررات دولت محلی آنجا. یا اگر فکر می‌کنید ممکن است رفتار مجرمانه وجود داشته باشد، می‌توانید با پلیس صحبت کنید. سپس یک «آخرین راه حل بسیار بالقوه گران» وجود دارد: شاید بخواهید به دادگاه بروید و به دنبال صدور حکم باشید.

اگر شما کسی هستید که می‌خواهید دوربین نصب کنید، پروفسور مک‌دونالد می‌گوید: این واقعاً مهم است که قوانین محلی خود را در این مورد بررسی کنید که چه دستگاه‌هایی غیرقانونی هستند و چگونه می‌توان از آنها به طور قانونی استفاده کرد. همچنین، بررسی کنید که آیا دستگاه شما برای همسایگان شما قابل مشاهده است و می‌تواند باعث ناراحتی شود. و اگر مطمئن نیستید از آنها بپرسید.

منبع: شبکه خبری نیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه