وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اجتماعی » فاجعه محیط زیستی در استرالیا؛ نیمی از دیواره بزرگ مرجانی نابود شده است

تاریخ انتشار : 1399/07/24 - 3:33

فاجعه محیط زیستی در استرالیا؛ نیمی از دیواره بزرگ مرجانی نابود شده است

صدای استرالیا - براساس یک مطالعه تازه تغییر اقلیم زمین که باعث گرمایش شده از سال ۱۹۹۵ بیش از نیمی از دیواره بزرگ مرجانی استرالیا را از بین برده است.


صدای استرالیا – براساس یک مطالعه تازه تغییر اقلیم زمین که باعث گرمایش شده از سال ۱۹۹۵ بیش از نیمی از دیواره بزرگ مرجانی استرالیا را از بین برده است.

دانشمندان در این مطالعه دریافتند که انواع مرجان های دریایی در سراسر بزرگترین شبکه مرجانی دنیا نابود شده اند.

در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دو دوره نابودی گسترده تپه های مرجانی ثبت شد و امسال نیز این روند ادامه یافته است.

محققان این مطالعه می گویند: “وقتی برای تلف کردن وجود ندارد – ما باید در اسرع وقت و به شدت از میزان تصاعد گازهای گلخانه ای بکاهیم.”

این مطالعه که نتایج آن در نشریه “اقدامات انجمن رویال بی” منتشر شده را پژوهشگران “مرکز مطالعات ای آر سی برای سلامت کامل آبسنگ های مرجانی” در کوئینزلند استرالیا هدایت کرده اند.

دانشمندان سلامت و مساحت این تپه ها میان سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ را ارزیابی کردند و دریافتند که جمعیت انواع و اندازه های مختلف مرجان ها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در این میان به خصوص مرجان های انشعابی و بالاپهن که از انواع بزرگتر مرجان ها هستند و زیستگاه مناسبی برای ماهی ها و سایر آبزیان فراهم می کنند از بین رفته اند.

پدیده موسوم به “سفید شدگی” (بلیچینگ) زمانی اتفاق می افتد که مرجان ها تحت فشار گرمایش، جلبک ها – گیاهی که به آنها رنگ می دهد – را از خود می رانند.

در صورتی که شرایط به حال عادی برگردد مرجان ها می توانند احیا شوند، روندی که ده ها سال طول می کشد.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ دریافت که شبکه های آسیب دیده تپه های مرجانی برای بازسازی در تقلا بوده اند به این دلیل که بیشتر مرجان های بالغ تلف شده اند.

دکتر اندی دیتزل نویسنده اصلی این مقاله گفت: “یک جمعیت سرزنده شامل میلیون ها بچه مرجان کوچک و همچنین تعداد بسیاری مرجان های بزرگ است.”

“نتایج ما نشان می دهد که قابلیت احیای مجدد دیواره بزرگ مرجانی – استقامت آن – در مقایسه با قبل ضعیف تر شده، چون بچه مرجان ها و مرجان های بالغ و بزرگ کمتری که قادر به تکثیر باشند وجود دارد.”

سال پیش مقام های یک سازمان دولتی استرالیا که مسئول رسیدگی به این تپه های مرجانی است تایید کردند که گرمایش زمین در اثر فعالیت های انسانی بزرگترین تهدید را متوجه بقای این دیواره می کند.

دیواره بزرگ مرجانی به طول ۲۳۰۰ کیلومتر در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک محوطه میراث جهانی شناسایی شد.

دانشمندان در ماه مارس گزارش دادند که این منطقه برای سومین بار ظرف پنج سال اخیر یک “سفیدشدگی” عمده را تجربه کرده است. ابعاد واقعی این آسیب هنوز درحال بررسی است.

دمای زمین اکنون نسبت به دوران ماقبل صنعتی حدود یک درجه سانتیگراد افزایش یافته و سازمان ملل هشدار داده است که اگر دما ۱.۵ درجه افزایش یابد، ۹۰ درصد آبسنگ های مرجانی جهان نابود خواهند شد.

منبع: بی‌بی‌سی فارسی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه