وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اجتماعی » عرضه کانابیس دارویی بدون‌نسخه در داروخانه‌های استرالیا

تاریخ انتشار : 1399/06/21 - 7:01

عرضه کانابیس دارویی بدون‌نسخه در داروخانه‌های استرالیا

صدای استرالیا- اداره کالاهای درمانی استرالیا اعلام کرد که کانابیس دارویی بدون نسخه می‌تواند از سال آینده در داروخانه‌های این کشور در دسترس مردم قرار گیرد.


صدای استرالیا- اداره کالاهای درمانی استرالیا اعلام کرد که کانابیس دارویی بدون نسخه می‌تواند از سال آینده در داروخانه‌های این کشور در دسترس مردم قرار گیرد.

کانابیدیول (CBD) یکی از موادی است که در گیاه شاه‌دانه وجود دارد و مقدار کم آن می‌تواند در مصارف دارویی برای کاهش درد و اختلالات حرکتی و اضطراب بیماران به‌کار رود. از سال ۲۰۱۶ مصرف دارویی این ماده در استرالیا به‌صورت نسخه‌ای و در موارد خاص قانونی شده است اما اکنون، اداره کالاهای درمانی اعلام کرده است که از سال آینده داروهای کانابیدیولی می‌توانند بدون نسخه در داروخانه‌های این کشور عرضه شوند.

به گزارش ۷ نیوز، این تصمیم موقت اداره کالاهای درمانی استرالیا بدان‌معنی است که بیماران برای دسترسی به این دارو فقط کافی است که از داروساز مشاوره دارویی بگیرند.

جاش فیگِن، مدیراجرایی گروه Althrea، ارائه‌دهنده خدمات و فناوری‌های پزشکی/درمانی معتقد است که این تصمیم اداره کاهالای درمانی یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در صنعت دارویی استرالیا تا به امروز است.

وی در این‌خصوص اظهار کرد: این تصمیم موقت بازتابی از تغییر قابل توجهی در نگرش جامعه و دولت نسبت به کانابیس دارویی از زمان قانونی‌شدن آن در استرالیا در اواخر سال ۲۰۱۶ است که نشان می‌دهد این دارو از یک جایگزین حاشیه‌ای به‌سمت یک گزینه اصلی پذیرفته‌شده حرکت کرده است.

فیگن افزود: به‌عنوان مدافعی قوی برای عرضه این دارو به بیمار، Althea از ابتدا بر این اصلاحیه پیشنهادی از نزدیک نظارت داشته و در فرآیند مشاوره‌ای آن شرکت کرده است. ما از تصمیم موقت اداره کالاهای درمانی استرالیا برای کاهش برنامه زمان‌بندی محصولات کانابیدیول هیجان‌زده هستیم و این پیشرفت را گامی بزرگ و روبه‌جلو برای محصولات دارویی کانابیس که درحال‌حاضر به‌صورت نسخه‌ای در استرالیا در دسترس‌ هستند می‌دانیم.

فیگن خاطرنشان کرد که این محصولات نیاز دارند فرآیند ثبت را انجام دهند که شامل بررسی ایمنی و کیفیت است و می‌توانند از اواخر سال ۲۰۲۱ در دسترس قرار گیرند.

باوجوداین تصمیم‌گیری، همچنان محدودیت‌هایی در این‌زمینه اعمال خواهد که از آن‌جمله می‌توان به دوز روزانه حداکثر۶۰ میلی‌گرم و محدودیت عرضه ۳۰ روزه اشاره کرد. مصرف هر محصول کانابیدیول هم فقط به‌صورت دهانی مجاز است.

تفاوت کانابیس پزشکی با ماری جوانا و حشیش

به گزارش دویچه وله، تاکنون تحقیقات زیادی انجام شده که بر اثر دارویی مشتقات گیاه شاهدانه برای درمان یا کاهش آسیب طیف وسیعی از بیماری‌های روحی و جسمی، از جمله افسردگی، تهوع و زوال حافظه صحه می‌گذارند.

مشتقات کانابیس در برخی کشورها به عنوان دارو به رسمیت شناخته شده و بیماران می‌توانند با تجویز و نسخه پزشک آن را از داروخانه تهیه کنند.

با این همه کانابیس پزشکی با گیاه شاهدانه که برای تهیه “مواد مخدر سبک”، مانند ماری‌جوانا توسط اشخاص کشت می‌شود تفاوت دارد. در این موارد مسئله میزان غلظت Tetrahydrocannabinol یا “تی‌اچ‌سی” است که ماده مخدر محسوب می‌شود.

در مصارف پزشکی تمرکز محققان بر میزان غلظت روغن کانابیس موسوم به Cannabidiol (سی‌بی‌دی) است. پژوهشگران کانادایی حدود ۸۰۰ گونه گیاه کانابیس پرورش داده‌اند که میزان سی‌بی‌دی آنها بسیار بالاست.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه