وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024
» اخبار » طالبان گروگان استرالیایی را پس از ۳ سال آزاد کرد

تاریخ انتشار : 1398/08/29 - 19:59

طالبان گروگان استرالیایی را پس از ۳ سال آزاد کرد

صدای استرالیا - دو استاد دانشگاه استرالیایی و آمریکایی کابل، سه سال پس از اسارت نزد شبه‌نظامیان طالبان، در چارچوب توافق برای مبادله اسرا، در ولایت زابل به نیروهای بین‌المللی تحویل داده شدند. به ازای آنها، سه شبه‌نظامی آزاد و به قطر منتقل شدند.


صدای استرالیا – دو استاد دانشگاه استرالیایی و آمریکایی کابل، سه سال پس از اسارت نزد شبه‌نظامیان طالبان، در چارچوب توافق برای مبادله اسرا، در ولایت زابل به نیروهای بین‌المللی تحویل داده شدند. به ازای آنها، سه شبه‌نظامی آزاد و به قطر منتقل شدند.

روز سه‌شنبه ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی، بعد از سه سال اسارت از بند طالبان رها شدند. رهایی این دو که از هفتم اوت ۲۰۱۶ در کابل ربوده شده بودند، به ازای آزادی مشروط سه شبه‌نظامی از زندان دولت افغانستان صورت گرفت.

انس حقانی، حاجی مالی خان و عبدالرشید به دستور اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، و به منظور فراهم ساختن زمینه گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان به صورت مشروط آزاد شده‌اند و در قطر تحت حبس خانگی نگاهداری خواهند شد. انس حقانی، پسر بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی رهبر کنونی این شبکه است.

توافق دولت افغانستان و طالبان بر سر تبادل زندانیان یک هفته قبل نهایی شده بود، اما به دلایل نامشخص به تعویق افتاد. شبه‌نظامیانی که از زندان بگرام کابل آزاد شده‌اند، یک روز قبل از رهایی استادان دانشگاه آمریکایی به قطر تحویل داده شدند. طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دفتری دارند که مذاکرات چند هفته‌ای با فرستاده ویژه آمریکا نیز در همین محل انجام می‌گرفت.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، مسئول بسیاری از عملیات خونین در افغانستان شناخته می‌شود. یکی از آخرین عملیات او، حمله‌ای انتحاری در ژانویه ۲۰۱۸ در کابل است که توسط یک آمبولانس مملو از مواد منفجره صورت گرفت و بیش از ۱۰۰ قربانی به جای گذاشت. شبکه حقانی، عامل سوءقصد در برابر سفارت آلمان در کابل با بیش از ۱۵۰ کشته در ماه مه ۲۰۱۷ نیز به شمار می‌رود. ساختمان سفارت آلمان در این حمله به شدت آسیب دید.

اعلام شده که وضعیت سلامتی کوین کینگ ۶۳ ساله و تیموتی ویکس ۵۰ ساله مناسب نیست. خانواده آقای کینگ گفته‌اند که او اینک نزد مسئولان آمریکایی نگاهداری می‌شود و خدمات پزشکی دریافت می‌کند تا به زودی به کشورش باز گردد. برای تبادل این دو استاد دانشگاه، دولت افغانستان در ولایت زابل ۴۸ ساعت آتش بس اعلام کرده بود.

منبع: دویچه وله


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه