وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024
» اخبار » ضرب سکه جدید در استرالیا با هدف حفظ گویش‌های مختلف

تاریخ انتشار : 1398/01/22 - 12:19

ضرب سکه جدید در استرالیا با هدف حفظ گویش‌های مختلف

صدای استرالیا - بانک مرکزی استرالیا از سکه جدید ۵۰ سنتی خود رونمایی کرد که در آن کلمه "پول" به ۱۴ گویش استرالیایی مختلف حک شده است.

ضرب سکه جدید در استرالیا با هدف حفظ گویش‌های مختلف

صدای استرالیا – بانک مرکزی استرالیا از سکه جدید ۵۰ سنتی خود رونمایی کرد که در آن کلمه “پول” به ۱۴ گویش استرالیایی مختلف حک شده است.

رأس مک دیارمید، رئیس بخش سکه در بانک مرکزی استرالیا گفت که در ایجاد این سکه جدید با مؤسسه “ابورژینال اند تورس استریت” همکاری شده است تا به وسیله آن، زبان‌های محلی متنوع و منحصر به فرد استرالیایی گرامی داشته شوند. وی افزود: امیدواریم سکه‌های جدید نشانه‌ای بارز برای تلاش‌های دولت استرالیا در محافظت و مراقبت از زبان‌های محلی این کشور باشد.

تا پیش از تسخیر استرالیا توسط انگلیس، کلمه پول در زبان‌های محلی وجود نداشت و بومیان از صدف و یا کالاهای دیگر به عنوان پول استفاده می‌کردند. با این حال بانک مرکزی استرالیا در همکاری با زبان پژوهان دانشگاه کوئینزلند از نزدیک‌ترین واژه‌ها برای کلمه پول استفاده کرده است.

در تحقیقات سال ۲۰۱۴ مشخص شد که از ۲۵۰ زبان محلی استرالیایی تنها ۱۲۰ زبان زنده مانده‌اند. در استرالیا هر ۱۰۰ سنت معادل یک دلار و هر دلار استرالیا معادل ۰.۷۱۳۹ دلار آمریکا، ۰.۶۳۳۸ یورو، ۰.۵۴۶۲ پوند انگلیس، ۴۹.۳۷۴۵ روپیه هند، ۰.۹۵۱۷ دلار کانادا، ۷۹.۳۵۵۵ ین ژاپن و ۴.۷۹۳۹ یوان چین است.

دلارهای استرالیایی به شکل اسکناس از جنس پلیمر و به ارزش ۵، ۱۰،۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری منتشر می‌شود. سکه‌ها نیز به ارزش ۵،۱۰،۲۰ و ۵۰ سنتی و نیز ۱ و ۲ دلاری ضرب می‌شوند.

منبع: ایسنا به نقل از سی بی اس

ضرب سکه جدید در استرالیا با هدف حفظ گویش‌های مختلف


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , دانستنی های استرالیا , زندگی در استرالیا , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه