وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
» اخبار » صندلی‌های داغ؛ کدام کرسی‌های پارلمان نتیجه انتخابات فدرال را مشخص می‌کنند

تاریخ انتشار : 1401/02/31 - 5:44

صندلی‌های داغ؛ کدام کرسی‌های پارلمان نتیجه انتخابات فدرال را مشخص می‌کنند

صدای استرالیا– امروز، هر فرد استرالیایی یک رای دارد که به صندوق بریزد؛ اما کسانی که در مناطق خاصی از […]

صندلی‌های داغ؛ کدام کرسی‌های پارلمان نتیجه انتخابات فدرال را مشخص می‌کنند

صدای استرالیا– امروز، هر فرد استرالیایی یک رای دارد که به صندوق بریزد؛ اما کسانی که در مناطق خاصی از کشور زندگی می‌کنند؛ بیشترین تاثیر را در نتیجه انتخابات خواهند داشت.

شاید به همین دلیل است که اسکات موریسون، آنقدرها در نیوتاون وقت صرف نکرد و همین طور آنتونی آلبانیز در توومبا.

در عوض، سیاستمداران بیشتر توجه خود را صرف مناطقی می‌کنند که چرخش رای مردمی از یک حزب به حزب دیگر، می‌تواند موفقیت آن حزب را رقم بزند و به این کرسی‌های نمایندگی، کرسی‌های چرخان یا Swing Seat گفته می‌شود.

در ادامه به بررسی کرسی‌های مهم در تعیین سرنوشت انتخابات در هر ایالت می‌پردازیم.

ویکتوریا

حزب کارگر در آخرین انتخابات، کرسی چیشولم در شرق ملبورن را از دست داد.

بیل شورتن، رهبر وقت حزب کارگر در این حوزه انتخابیه کارزار سنگینی را به راه انداخت؛ اما گلادیس لیو، نماینده لیبرال‌ها پیروزی را به دست آورد.

هم اکنون نیز حزب لیبرال با حاشیه نیم درصدی در این حوزه انتخابیه پیش است و اگر امروز رای چیزوم به سوی حزب کارگر بچرخد، یکی از اولین کرسی‌هایی خواهد بود که لیبرال‌ها از دست خواهند داد.

نیوساوت‌ولز

وارینگا که پیش‌تر تونی ابوت آن را نمایندگی می‌کرد، از حوزه‌های انتخابیه‌ای بود که لیبرال‌ها از کسب آن مطمئن بودند. اما در انتخابات قبلی زالی استگال مستقل این کرسی را از چنگ‌شان درآورد و لیبرال‌ها اصلا دوست ندارند در این انتخابات هم وارینگا را به استگال واگذار کنند.

حزب لیبرال امسال در ونت‌ورث، شمال سیدنی و هیوز (که کرسی‌اش هم اکنون در اختیار کریگ کلی از حزب استرالیای متحد است) رقبای مستقل را در برابر خود می‌بینند.

کوئینزلند

ایالتی که در دور گذشته انتخابات، موجب پیروزی موریسون شد، کوئینزلند بود؛ زیرا حزب لیبرال ملی کوئینزلند در این ایالت قدرت‌نمایی کرد.

نزدیک‌ترین بخش به حزب لیبرال، مربوط به حوزه انتخابیه لانگمن است که کرسی‌های کابولاچور، بارپنگاری و جزیره برایبی را در بخش شمالی بریزبین به آنها اختصاص می‌دهد.

حزب کارگر هم در حوزه انتخابیه لیلی در بریزبین محبوبیت دارد. هرچند که آخرین بار و در پی بازنشستگی وین سوال، نزدیک بود این حوزه را از دست بدهند.

 

تاسمانی

تاسمانی به رغم جمعیت کمتر، ۵ حوزه انتخابیه دارد. در نتیجه سیاستمداران، کارزارهای انتخاباتی سنگین‌تری را در این ایالت اجرا می‌کنند.

رقابت در حوزه انتخابیه باس در لانسستون، که از انتخابات ۲۰۰۱ به این طرف، هر بار حزب انتخابی خود را تغییر داده، سنگین‌تر است. در آخرین انتخابات، بریجیت آرچر لیبرال، این حوزه را با حاشیه ۴ دهم درصدی از آن خود کرد؛ بنابراین یک چرخش کوتاه، می‌تواند کرسی آن را در اختیار کارگرها قرار دهد.

در شمال غرب تاسمانی نیز، کرسی برادون که در دست لیبرال‌هاست، چندان وضعیت محکمی ندارد. لاینز در تاسمانی مرکزی نیز با حاشیه ۵٫۲ درصدی در دست حزب کارگر است.

استرالیای جنوبی

حزب کارگر، دندان‌های خود را برای تصاحب گرسی بوتبی در جنوب آدلاید تیز کرده است.

این کرسی با حاشیه ۱٫۴ درصدی در اختیار نیکول فلینت است که پیش از اعلام بازنشستگی، یکی از امیدها برای رهبری حزب لیبرال در تاسمانی محسوب می‌شد.

 

استرالیای غربی

استرالیای غربی با توجه به کاهش محبوبیت مارک مک‌گوان، نخست‌وزیر این ایالت، به ویژه به دلیل سیاست‌های مرزی این سیاستمدار کارگر، اهمیت زیادی دارد.

روی کاغذ، نامطئن‌ترین کرسی کارگرها، کووان است؛ اما آنها تمرکز تبلیغاتی خود را معطوف سوان کردند که نماینده لیبرال‌اش، یعنی استیو آیرنز، بازنشسته شده است.

لیبرال‌ها در این ایالت فقط دو کرسی را در دست دارند.

قلمرو شمالی

قلمرو شمالی دارای دو حوزه انتخابیه است که یکی از آنها خیلی وسیع و دیگری خیلی کوچک است.

حوزه انتخابیه سولومون در داروین با حاشیه ۳٫۱ درصدی در دست حزب کارگر است. اما کرسی لینگیاری که کل این ایالت به جز سولومون را در بر می‌گیرد، از سوی وارن اسنودون نمایندگی می‌شود که بازنشسته شده و بدون او، برتری ۵٫۵ درصدی کارگرها در این حوزه انتخابیه در معرض ریسک قرار می‌گیرد.

 

قلمرو پایتختی

هیچ کدام از کرسی‌های قلمرو پایتختی در انتخابات امروز، رقابتی نیست و پیش‌بینی می‌شود همه کرسی‌ها، به راحتی به حزب کارگر برسد.

اما امسال ممکن است لیبرال‌ها در این قلمرو، یک کرسی سنای خود را نیز از دست بدهند.

هر ایالتی ۱۲ سناتور در مجلس سنا دارد؛ در حالی که سهم قلمرو پایتختی فقط دو سناتور است. اگر آرای اولیه لیبرال‌ها پایین باشد، این کرسی در مجلس سنا ممکن است به دیوید پوکاک، بازیکن سابق راگبی و کاندیدای مستقل انتخابات برسد.

 

منبع: ۹ نیوز


برچسب ها : ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , سیاسی
ارسال دیدگاه