وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | Tuesday 18 June 2024
» اخبار » صدای خودروهای برقی چین در خیابان‌های استرالیا؛ آیا خبر خوبی است؟

تاریخ انتشار : 1403/03/26 - 7:06

صدای خودروهای برقی چین در خیابان‌های استرالیا؛ آیا خبر خوبی است؟

صدای استرالیا- خودروهای برقی ارزان قیمت چینی در حال قبضه کردن بازار استرالیا هستند و اگرچه این به نفع مصرف‌کنندگان است اما نگرانی‌هایی را هم باعث شده است.


صدای استرالیا- خودروهای برقی ارزان قیمت چینی در حال قبضه کردن بازار استرالیا هستند و اگرچه این به نفع مصرف‌کنندگان است اما نگرانی‌هایی را هم باعث شده است.

از آنجایی که چین از تولیدکنندگان خود حمایت مالی می‌کند، خودروهای برقی این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یک گزینه مقرون به صرفه در سراسر جهان هستند و رقبای صنعتی را یکی پس از دیگری شکست می‌دهند.

اواخر سال گذشته، خودروساز چینی BYD از تسلا به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در جهان پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون بر اساس فروش سه ماهه، رتبه اول را کسب کرده است.

و اکنون، با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد از خودروهای الکتریکی فروخته شده در استرالیا، از جمله خود تسلا، در حال حاضر در چین تولید می‌شوند، اما خود شرکت‌های چینی هم کم کم شروع به ایجاد موقعیت و فرصت در بازار کرده‌اند.

تسلا همچنان در بازار استرالیا پیشرو است – که کمی بیش از نیمی از فروش خودروهای برقی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است – اما BYD در حال نزدیک شدن است و دلیل آن هم این است که می‌تواند قیمت پایین‌تری ارائه دهد.

اسکات دوایر، از مؤسسه آینده‌های پایدار دانشگاه سیدنی می‌گوید، این افزایش در خودروهای الکتریکی ساخت چین به نفع استرالیا بوده است.

او معتقد است: چینی‌ها از نظر فناوری و پیشرفت در خودروهای الکتریکی در جهان پیشتاز هستند.

آنها سالانه هشت میلیون وسیله نقلیه با انرژی جدید در چین می‌فروشند و در استرالیا، این عدد حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است.

بنابراین، افزایش محصولات جدیدی که از بازار چین به استرالیا می‌آیند، به مصرف‌کنندگان حق انتخاب بیشتری می‌دهد و فناوری را وارد کشور می‌کند که مردم می‌توانند از آن برای کربن‌زدایی استفاده کنند.

فروش خودروهای برقی در استرالیا در ماه مارس به ۹٫۵ درصد از فروش خودروهای جدید رسید که نسبت به ۶٫۸ درصد در سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

دکتر دوایر گفت: با ملاحظات تجاری، بازارهای مرسوم برای صادرات – اروپا و ایالات متحده – واقعاً شروع به ایجاد موانع تجاری مختلف کرده‌اند و کار را برای واردکنندگان خودروهای برقی چینی دشوار کرده‌اند. بنابراین، خودروهای چینی به دنبال بازارهای جدید هستند و می‌گویند خب، استرالیا بازار جذابی است. هنوز مشوق‌ها و یارانه‌هایی وجود دارد که از وسایل نقلیه الکتریکی حمایت می‌کند و انتخاب‌های زیادی هم  پیش روی مصرف کنندگان استرالیایی وجود ندارد.

و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا استرالیا را به بازاری کاملاً جذاب تبدیل کنند؛ با توجه به اینکه ما سالانه ۱٫۱ میلیون خودرو می‌فروشیم و جذب خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است.

با این حال در حالی که خودروهای چینی قیمت مقرون به صرفه‌تری را ارائه می‌دهند، استرالیا نیز مانند بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر آموخته است که نگه داشتن تمام تخم مرغ‌ها در یک سبد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مارینا ژانگ، از مؤسسه تحقیقاتی استرالیا-چین می‌گوید: «اگر برای محصولات بزرگی مانند خودروهای برقی به یک منطقه متمرکز جغرافیایی تکیه کنید، از نظر زنجیره تامین، از نظر قابلیت‌های تولید، همیشه بسیار خطرناک است. هر زنجیره تامین در معرض شوک‌های خارجی است، بیایید COVID در سال ۲۰۲۰ را فراموش نکنیم، تمام جهان با شکست زنجیره تامین برخی از تامین کنندگان ضروری دست و پنجه نرم کردند، بنابراین این همیشه یک خطر است.»

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه