وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024
» اجتماعی » شکست کلیشه‌ها در تحقیق جدید؛ افراد سیگاری بی‌سواد و بیکار نیستند

تاریخ انتشار : 1402/12/02 - 0:28

شکست کلیشه‌ها در تحقیق جدید؛ افراد سیگاری بی‌سواد و بیکار نیستند

صدای استرالیا- اگر از شما بخواهند که یک فرد سیگاری را تصور کنید، احتمالا چنین کلیشه‌هایی به ذهن‌تان می‌آید: فردی بیکار، بی‌سواد، بومی و بی‌بهره از سلامت روانی.


صدای استرالیا- اگر از شما بخواهند که یک فرد سیگاری را تصور کنید، احتمالا چنین کلیشه‌هایی به ذهن‌تان می‌آید: فردی بیکار، بی‌سواد، بومی و بی‌بهره از سلامت روانی.

اما تحقیق جدیدی که اولین در جهان از نوع خود محسوب می‌شود و از سوی دانشگاه ملی استرالیا انجام شده، نشان داده که این باورها نادرست است.

اگرچه نرخ سیگار کشیدن در میان گروه‌های مذکور بالاتر است؛ اما این تحقیق نشان می‌دهد که اغلب افرادی که هر روز سیگار می‌کشند، در واقع افرادی شاغل، با سواد و دارای سلامت روانی هستند.

محققان برای بررسی جمعیت سیگاری‌های کشور، علاوه بر استفاده از داده‌های اداره آمار استرالیا، یک گروه نمونه ۱۶ هزار نفری نیز انتخاب کردند.

آنها دریافتند که از ۲٫۵ میلیون نفری که به طور مداوم و روزانه در استرالیا سیگار می‌کشند، ۶۰ درصد مذکر هستند، ۶۵ درصد در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و ۹۲ درصد نیز افراد بومی شناخته نمی‌شوند.

علاوه بر این، ۶۹ درصد سیگاری‌ها دوره ۱۲ ساله مدرسه را گذرانده‌اند و ۶۹ درصد افرادی که در سن کار کردن هستند نیز، شاغلند. همچنین ۷۳ درصد این افراد سلامت روانی خوبی دارند.

این تحقیق همچنین نشان داد که ۵۴ درصد سیگاری‌ها جزو دو پنجک پایین اجتماعی-اقتصادی جامعه هستند.

پروفسور امیلی بنکس، همه‌گیری‌شناسی که نویسنده ارشد این تحقیق است، گفت: ضعف شناخت موجب شده که کارزارهای ضد استعمال دخانیات نتوانند اغلب سیگاری‌ها را هدف قرار دهند.

وی توضیح داد: سایر مطالعات به ما می‌گفت که افراد سیگاری، بیش از غیرسیگاری‌ها بیکار می‌شوند، بی‌خانمان هستند یا احتمالا تحصیلات کمتری دارند. این مطالعات بیان می‌داشت که بومیان و جزیره‌نشینان تنگه تورس بیشتر از افراد غیربومی سیگار می‌کشند. اما این تحقیق نشان می‌دهد که سیگاری‌ها واقعا شبیه عموم مردم استرالیا هستند.

بنکس گفت: نکته مهم این تحقیق، این است که سیگار کشیدن را مشکل دیگران نپنداریم؛ بلکه آن را مشکلی برای کل جامعه بدانیم.

وی افزود: بیشتر افراد سیگاری، این کار را از کودکی و نوجوانی شروع کرده‌اند و اکثر قریب به اتفاق آنها می‌خواهند سیگار را ترک کنند. بنابراین نباید فکر کرد که این انتخاب خود آنهاست. این افراد مشکلات عمده‌ای برای ترک سیگار دارند.

پروفسور بنکس گفت: کسانی که کمپین‌های ضد سیگار را طراحی می‌کنند باید به این فکر کنند که کاهش آسیب باید در کجا متمرکز شود.

محققان امیدوارند که این تحقیق جدید موجب تغییر این تلقی شود که استعمال سیگار فقط گروه‌های محروم مانند بومیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنکس گفت: مهم است که افراد سیگاری، خود را در همه تبلیغات و کارزارها مشاهده کنند. آنها باید برای ترک سیگار توانمند و حمایت شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیگار عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی‌های زودرس در استرالیاست، خواستار اقدام عملی برای مقابله با سیگار شد.

بنکس گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر در استرالیا به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و هر خانواده‌ای یکی از عزیزان خود را به این دلیل از دست داده است.

به گفته وی، باید با استعمال سیگار و ویپ به طور جدی مقابله شود.

نرخ فعلی استعمال دخانیات در استرالیا حدود ۱۲ درصد است و استراتژی ملی دخانیات دولت فدرال متعهد شده که نرخ افرد سیگاری، یا کسانی که به طور مرتب سیگار می‌کشند را تا سال ۲۰۲۵ به زیر ۱۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به ۵ درصد یا کمتر کاهش دهد.

منبع: شبکه خبری ای‌بی‌سی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه