وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 1 May 2024
» اخبار » سیدنی و ملبورن در میان ۲۰ شهر گران؛ تهران رکورد رشد هزینه زندگی جهان را زد

تاریخ انتشار : 1400/09/14 - 6:38

سیدنی و ملبورن در میان ۲۰ شهر گران؛ تهران رکورد رشد هزینه زندگی جهان را زد

صدای استرالیا- در شاخص جهانی هزینه زندگی که از سوی واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده، دو شهر بزرگ استرالیا هم در میان گران‌ترین شهرهای جهان دیده می‌شوند.


صدای استرالیا- در شاخص جهانی هزینه زندگی که از سوی واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده، دو شهر بزرگ استرالیا هم در میان گران‌ترین شهرهای جهان دیده می‌شوند.

دوران همه‌گیری کرونا به دلیل ایجاد مانع در زنجیره تامین و تغییر تقاضای مصرف‌کنندگان، هزینه زندگی را در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان افزایش داده و تورم نیز سریع‌ترین رشد در پنج سال اخیر را تجربه کرده است.

یکی از شهرهایی که شاهد رشد بالای هزینه‌های زندگی بوده، تل‌آویو است که از جایگاه پنجم در سال گذشته، به رتبه اول رسیده و پاریس را پشت سرگذاشته است. پایتخت فرانسه در رده‌بندی امسال به همراه سنگاپور، مکان دوم را به صورت مشترک به خود اختصاص داده است.

گزارش EIU صعود شدید هزینه‌های زندگی در تل‌آویو را به دلیل افزایش قیمت خواروبار و حمل نقل و رشد ارزش پول اسراییل (شکل) در برابر دلار ارزیابی کرده است.

اما هر دو شهر بزرگ استرالیا، یعنی سیدنی و ملبورن نیز در میان ۲۰ شهر گران این رده‌بندی دیده می‌شوند و به ترتیب رتبه‌های ۱۴ مشترک و ۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند.

این شاخص در سال ۲۰۲۱، هزینه‌های زندگی در ۱۷۳ شهر جهان را مورد بررسی قرار داده که ۴۰ شهر نسبت به سال ماقبل بیشتر است. در این بررسی، هزینه بیش از ۲۰۰ قلم کالا و خدمات مورد مقایسه قرار گرفته است.

زوریخ و هنگ‌کنگ، در رتبه‌های ۴ و ۵ این شاخص قرار دارند و پس از آنها، نیویورک، ژنو، کپنهاگ، لوس آنجلس و اوزاکا دیده می‌شوند.

این گزارش حاکی است که به طور متوسط، میزان رشد سالانه هزینه کالاها و خدمات مورد بررسی ۳٫۵ درصد بوده در حالی که در سال ماقبل، این رشد ۱٫۹ درصد ثبت شده بود.

اما جهش رشد هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۱ ، به شهر تهران اختصاص دارد. تهران با جهش عجیب ۵۰ پله‌ای از رتبه ۷۹ در سال ماقبل، به رتبه ۲۹ رسیده است. بر اساس این گزارش، تحریم‌های آمریکا موجب کمبود و افزایش قیمت‌ها در ایران شده است.

در عین حال، دمشق پایتخت سوریه، یک بار دیگر و بدون تغییر، به عنوان ارزان‌ترین شهر جهان برای زندگی معرفی شده است.

البته دمشق نیز به همراه کاراکاس پایتخت ونزوئلا و بوئنوس آیرس در آرژانتین مانند تهران تورمی بسیار شدیدی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده‌اند.

فهرست ۲۰ شهر گران جهان بر اساس شاخص EIU به این شرح است:

  1. Tel Aviv, Israel
  2. (tie) Paris, France
  3. (tie) Singapore
  4. Zurich, Switzerland
  5. Hong Kong
  6. New York City, New York
  7. Geneva, Switzerland
  8. Copenhagen, Denmark
  9. Los Angeles, California
  10. Osaka, Japan
  11. Oslo, Norway
  12. Seoul, South Korea
  13. Tokyo, Japan
  14. (tie) Vienna, Austria
  15. (tie) Sydney, Australia
  16. Melbourne, Australia
  17. (tie) Helsinki, Finland
  18. (tie) London, UK
  19. (tie) Dublin, Ireland
  20. (tie) Frankfurt, Germany
  21. (tie) Shanghai, China

منبع: ۷ نیوز


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه