وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
» اخبار » سنگ آهن، دلار استرالیا را با خود بالا کشید

تاریخ انتشار : 1399/09/25 - 5:55

سنگ آهن، دلار استرالیا را با خود بالا کشید

صدای استرالیا - در پی رشد شدید قیمت سنگ آهن، دلار استرالیا نیز به بالاترین قیمت خود در بیش از دو سال گذشته رسید.


صدای استرالیا – در پی رشد شدید قیمت سنگ آهن، دلار استرالیا نیز به بالاترین قیمت خود در بیش از دو سال گذشته رسید.

افزایش تقاضا در چین و کاهش عرضه به دلیل اختلالاتی که ناشی از بروز توفان‌ها در استرالیا، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان، به وجود آمده، قیمت این ماده معدنی رشد چشمگیری داشته است.

اما تنها توفان دلیل رشد قیمت سنگ آهن نبوده است. چین خریدار عمده سنگ آهن استرالیاست؛ اما در یک سال گذشته، با سرد شدن روابط دو کشور، چین خرید سنگ آهن را متوقف کرده است.

روز جمعه گذشته، قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان چین با بیش از هزار یوان (۱۵۲٫۹۵ دلار) رشد (نزدیک به ده درصد) مواجه شد که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود.

نرخ برابری دلار استرالیا نیز در اواخر هفته گذشته، ۷۵ صدم درصد رشد کرد که بیش‌ترین میزان از سال ۲۰۱۸ تا کنون است. دلار استرالیا از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۸ درصد در برابر دلار آمریکا رشد داشته است.

تاپاس استریکلند، مدیر اقتصاد و بازارهای در بانک ملی استرالیا گفت: با رشد قیمت‌ها در بورس کالا در هفته گذشته و افزایش قیمت سنگ‌آهن به دلیل عوامل مختلف، از جمله وضعیت آب‌وهوا در پورت هدلند، دلار استرالیا باز هم به رشد ادامه می‌دهد.

پورت هدلند، شهری در استرالیای غربی است.

بنا به گزارش انجمن جهانی فولاد، نزدیک به ۶۰ درصد کل محموله‌های دریایی سنگ آهن جهان در سال ۲۰۱۹ متعلق به استرالیا بوده است.

چین همواره بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا بوده و به دلیل تنش‌های ژئوپلتیکی دو کشور، بسیاری از صادرات استرالیا، از جمله شراب، پنبه و جو، ، دچار مشکل شده است.

این اختلافات پس از آن شدت گرفت که در اوایل سال جاری، استرالیا از درخواست رو به گسترش جهانی برای انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد مدیرست همه‌گیری کرونا در چین، حمایت کرد.

در این میان، سنگ آهن یکی از قربانیان این تنش‌ها بوده است. بین ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرات سنگ آهن استرالیا، تا پیش از تنش‌های به وجود آمده ، به چین انجام می‌شده است. در ماه منتهی به چهارم دسامبر، صادرات سنگ‌آهن استرالیا نزدیک به ۶٫۱ درصد کاهش یافته که برای این فصل از سال، غیرطبیعی است.

از سوی دیگر، به گفته ویوک دار (Vivek Dhar) مدیر تحقیقات کالاهای معدنی و انرژی بانک استرالیا، از آنجا که صادرات زغال‌سنگ و کنسانتره مس نیز با محدودیت‌های غیر رسمی به چین مواجه شده، می‌توان برای این محصولات نیز وضعیتی مشابه سنگ آهن پیش‌بینی کرد.

منبع: سی ان بی سی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اخبار , اسلایدر , اقتصادی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه