وبسایت اطلاع رسانی فارسی زبانان استرالیا | Voice Of Australia

| دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 20 May 2024
» اجتماعی » سقوط ۲۰۰ لوریکیت رنگین‌کمانی فلج شده به دلیل ابتلا به بیماری مرموز

تاریخ انتشار : 1402/11/14 - 4:40

سقوط ۲۰۰ لوریکیت رنگین‌کمانی فلج شده به دلیل ابتلا به بیماری مرموز

صدای استرالیا– صدها شهدطوطی رنگین کمانی هفته گذشته در حالی که با بیماری ناشناخته‌ای دچارفلج شده بودند، از آسمان سقوط […]

سقوط 200 لوریکیت رنگین‌کمانی فلج شده به دلیل ابتلا به بیماری مرموز

صدای استرالیا– صدها شهدطوطی رنگین کمانی هفته گذشته در حالی که با بیماری ناشناخته‌ای دچارفلج شده بودند، از آسمان سقوط کردند.

بیش از ۲۰۰ شهدطوطی یا لوریکیت در هفته گذشته به دلیل ابتلا به بیماری موسوم به سندروم فلج لوریکیت (LPS) در حوالی گرفتون در شمال نیوساوت‌ولز به زمین افتادند و تحت مراقبت قرار گرفتند.

حدود ۴۰ درصد از این پرندگان رنگارنگ زیبا، به این بیماری که علت آن ناشناخته است دچار می‌شوند و می‌میرند.

از زمان شناسایی این بیماری در سال ۲۰۱۰، هزاران پرنده از نژاد شهد‌طوطی رنگین کمانی، عمدتاً در جنوب کوئینزلند و شما  نیوساوت‌ولز به دلیل ابتلا به این بیماری مرده‌اند.

پرندگانی که به این بیماری دچار می‌شوند، هنگام جهیدن روی زمین، دچار لرزش می‌شوند و درجات مختلفی از فلج، از پاها گرفته تا بال‌ها را تجربه می‌کنند. در موارد جدی این بیماری، فلج ممکن است روی تمامی بدن پرنده اثر بگذارد و لوریکیت مبتلا حتی قادر به پلک زدن یا قورت دادن غذا هم نخواهد بود.

دیوید فالن، استاد بهداشت و حفاظت از حیات وحش در این رابطه گفت: لوریکیت‌ها پرندگان شگفت‌انگیزی هستند. آنها باهوشند و تماشای‌شان سرگرم کننده است. دیدن آنها در این وضعیت دشوار است؛ اما آنها پرندگانی هستند که با این بیماری می‌جنگند.

روبین گری، هماهنگ‌کننده پرندگان کلرنس‌ولی در سازمان نجات حیات‌وحش استرالیا که در این هفته بیش از ۸۰ پرنده از این گروه را تحت مراقبت داشته است، گفت: بسیاری از آنها جان سالم به در نمی‌برند.

وی افزود: وقتی این پرندگان را به ما تحویل می‌دهند، دچار سوءتغذیه و شدیدا بیمارند و وزن زیادی از دست داده‌اند. 

گری ادامه داد: ما دانشمندانی در سیدنی، پناهگاه حیات‌وحش کورومبین، باغ‌وحش استرالیا و دانشگاه سیدنی داریم که همه این پرندگان را آزمایش می‌کنند ولی تا کنون کسی نتوانسته نظری قطعی درباره این بیماری بدهد.

علیرغم چشم انداز ناخوشایند، دامپزشکان و افراد داوطلب به طور خستگی ناپذیر برای بازپروری پرندگان بیمار تلاش می کنند.

در ماه نوامبر شاخته کوئینزلند انجمن سلطنتی جلوگیری از بدرفتاری با حیوانات، چهار لوریکیت فلج را پذیرفت و آنها را «مش»، «چیپی»، «تتر» و «اسپاد» نامید. این پرندگان با مایعات و تغذیه خاص، داروهای تسکین درد و قطره‌های چشمی مورد درمان قرار گرفتند. 

مش، چیپی و تتر رفته رفته در حال بهبودی هستند و هم اکنون می‌توانند بنشینند و خودشان غذا بخورند؛ اما متاسفانه اسپاد نتوانست دوام بیاورد.

محققان برای شناسایی عامل LPS تلاش زیادی کرده‌‌اند. نظریه اصلی درباره بیماری این است که LPS توسط پاتوژنی ایجاد می‌شود که ناشی از خوردن یک میوه یا گل خاص است.

به گفته فالن، حتی ممکن است این پرندگان میوه‌هایی را خورده باشند که به آنها آفت‌کش یا قارچ‌کش زده شده باشد.

این بیماری فصلی است و بین ماه‌هاای اکتبر و ژوئن هر سال بروز پیدا می‌کند. بیشترین تعداد پرنده‌های بیمار هم بین دسامبر و فوریه دیده می‌شوند.

محققان از مردم خواسته‌اند تا در مورد اینکه این شهدطوطی‌های رنگین کمانی چه چیزهایی می‌خورند به آنها کمک کنند.

منبع:news.com.au


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اخبار , اسلایدر
ارسال دیدگاه